De Vingerhoed: Spinvis bij ‘Hart op de Tong’

Gisteren trad Spinvis op in de Keizersgrachtkerk, in een zaal die wat lijkt op Paradiso, maar dan niet heidens. Bij Hart op de Tong werd het podium gegeven aan de ‘heidense ketter’ (zo noemde hij zichzelf tenminste) Erik de Jong en zijn band. Ik zal niet weer, zoals eerder, een recensie schrijven. Maar een Vingerhoedje is toch wel op zijn plaats. De combinatie met het orgel was geniaal, de setlist daardoor verrassend anders, het enthousiasme van de band (waar enkelen een wat minder grote rol hadden) even aanstekelijk. Bovendien werd Erik de Jong kort geïnterviewd, was er gelegenheid voor het publiek om vragen te stellen en uitgebreid met de band na te praten. Overigens mocht het publiek slechts drie vragen stellen. ‘Een heilige drie-eenheid ofzo’, reageerde Erik lachend en zuchtend tegelijk. Met alle plezier ging hij op meer vragen in. En zelf mag hij zich heidens vinden, maar gecombineerd met de locatie, het orgel en de hieronder te lezen tekst die theoloog Tom de Haan sprak bij de intro van Dagen van gras, dagen van stro, kreeg het geheel toch een karakter dat je op z’n minst religieus kunt noemen.

Gras
De mens – zijn dagen zijn als het gras,
hij is als een bloem die bloeit op het veld
en verdwijnt zodra de wind hem verzengt;
de plek waar hij stond, kent hem niet meer.
(Psalm 103, vs. 15 en 16)

Stro
Ergens rond 6 december, 1273, houdt de grote theoloog Thomas van Aquino plotseling op met zijn werk. Veel theologische boeken, heeft hij geschreven. Waarin hij eindeloos het geloof in God onderzoekt, uitlegt en verdedigt.
Zijn assistent vraagt hem: Waarom stopt u?!
En hij antwoordt: “Ik kan het niet meer. Alles wat ik geschreven heb lijkt stro in vergelijking met wat ik heb gezien.”

2 gedachtes over “De Vingerhoed: Spinvis bij ‘Hart op de Tong’

  1. Dat is een erg mooi citaat van Thomas van Aquino. Dat wist ik niet van hem, maar ik ben meteen fan! Het motto is dus eigenlijk dat je Thomas van Aquino beter kunt proberen na te volgen dan zijn boeken te lezen…

    • Mooi Vingerhoedje, Daan. En wat een mooie citaten inderdaad. Die van Thomas kende ik wel – verplichte kost voor een theoloog natuurlijk. Ik stond twee jaar terug ook bij zijn graf in Toulouse… Het doet ook denken aan wat Augstinus (vrij vertaald) schreef in zijn meerdelige serie over de Triniteit: ‘het beste had ik kunnen zwijgen…’
      Ik had Spinvis met kerkorgel wel willen horen trouwens… 🙂

Reacties zijn gesloten.