la liste 47

Deze week is de lijst niet lang. Maar ook een korte lijst kan een prima lijst zijn, nietwaar?

Peter

VETO – sinus ep (RCA/Sony/DGR music)

De Deense band VETO komt in januari met hun vierde album, waarvan deze ep alvast een voorproefje is. Hoewel ze dus al enige tijd meegaan zijn ze een van de best bewaarde geheimen uit de Deense indie-scene. Qua stijl moet je ze ergens plaatsen tussen Depeche Mode, The Helio Sequence, The Mars Volta, Editors en Infadels. Of noem ze een pittig alternatief voor Coldplay. Erg origineel is het allemaal niet, je zou het oneerbiedig `copy-paste’ muziek kunnen noemen, maar oeh wat kan dat lekker zijn…
Sinus is de ultieme kruisbestuiving tussen rock en dance, met als hoogtepunt het aanstekelijke en dansbare Four To The Floor. Deze heren zijn op weg naar de top, zoveel is duidelijk!

Will Johnson – scorpion (Undertow)

Will Johnson (de man achter Centro-Matic en South San Gabriel) brengt sinds jaren weer eens een album uit onder zijn eigen naam. En wat voor een: een intiem, ingetogen en wat donker album; geen gemakkelijk kost en al helemaal niet hitgevoelig, maar wat een schoonheid! Liefhebbers van de betere alternatieve americana en artiesten als Bonnie `Prince’ Billy, Conor Oberst en Bill Callahan zullen dit zeker kunnen waarderen. Een album dat tijd nodig heeft, maar de potentie heeft om tot je meest dierbare te gaan behoren.

True Bypass – toby (Jesus Factory)

True Bypass is Chantal Acda (de zangeres van Isbells met de hemelse stem) en Craig Ward (dEUS, Zita Swoon). Toby (de titel verwijst naar de Engelse schrijver Toby Litt, die de teksten voor zijn rekening nam) is de tweede plaat die deze samenwerking heeft opgeleverd. Wat mij betreft een zeer geslaagde exercitie; Toby is een rustige ingetogen plaat vol met kleingehouden schoonheid, persoonlijke verhalen, melancholie en tristesse.

Wim

iamamiwhoiam – kin

De Zweedse Jonna Lee en haar producer Claes Björklund. Negen liedjes (cd) en negen videoclips (dvd). Sever is het eerste liedje én de eerste videoclip. De andere acht (geluid & beeld) doen er niet voor onder.

Geoff Tate – Kings & Thieves

Uitstekend nieuw album van dé man van Queensryche (vroeger dan toch).

Sukilove – Drunkaleidoscope

Een meer dan uitstekend nieuw album. Echter, geen video te vinden. Daarom een oudje voor de smaakopwekking.

19 gedachtes over “la liste 47

  1. Ja lekker hè die Iamamiwhoami! De mijne staat in bestelling….zie er erg naar uit. Ik vind deze dame alleen niet heel erg videowaardig 🙂
    Ze laat al een geruime tijd van haar horen middels video’s…gelukkig is de muziek erg overtuigend.

    • Muzikaal vind ik die dame met het hoge ‘ik-gehalte’ prima: vooral die synths! Haar stem heeft net dat prettige rafelige. Alleen vind ik de twee clipjes die ik heb bekeken echt stomvervelend (waarschijn wordt ze zwaar gesponsord door één of ander lingeriemerk).

      • Bij gebrek aan nieuw werk van Fever Ray is iamamiwhoami een mooi alternatief! Juist vanwege het videoproject heb ik besloten de LP in huis te halen. Op DVD zijn het niet langer losse clips, maar is het een aaneengesloten video met Kin als soundtrack.

      • Ik begrijp de vergelijking met Fever Ray, maar die dame raakt mij toch meer dan dit. Weet jij toevallig of FR binnenkort met nieuw werk komt?

        Ik zou trouwens de muziek van Iamamiwhoami best kunnen verteren, maar zou geen enkele behoefte hebben aan dat videoproject (maar dat had ik al gezegd, geloof ik).

      • Karin Dreijer heeft dan ook een buitenaards mooie stem. Voor zover mij bekend zijn er geen plannen om als Fever Ray nieuw werk uit te brengen. Toch zit ze niet stil: naar verluidt brengt The Knife in 2013 een album uit.

  2. Heren toch, die clippen hebben nu juist een buitengewoon amusant karakter. En een mooie, opmerkelijke vormgeving (met beperkte middelen gerealiseerd, zo te zien). Kortom, ik vind ze aardig om te zien en Jonna is gewoon een leuk videomeisje.

  3. erg vreemd filmpje, inderdaad. in eerste instantie houdt je je hart vast voor het moment dat ze gaat zingen en als ze dan begint dan klinkt het inderdaad precies zoals verwacht. later wordt het wel een aardig filmpje (de lingeriereclame ofwel beauty & the beast), maar om daar nu meteen een DVD van te willen hebben?
    de muziek is niet slecht, de stem een beetje irritant (naar mijn smaak)

  4. Dat Sukilove klinkt weer erg lekker; helaas niet van het nieuwe album, maar genoeg om daar in elk geval nieuwsgierig naar te worden.

    • Een nog raarder clipje… Wat is dat hier vandaag??
      Liedje vind ik best mooi, beetje zenuwachtig, maar dat kan ik wel hebben…

  5. Ik ben benieuwd naar de plaat van True Bypass. De jongste plaat van Sleepingdog, met Chantal Acda in de gelederen, beviel mij goed. Valt dit werk muzikaal gezien in hetzelfde straatje?

Reacties zijn gesloten.