la liste 46

Deze week een behoorlijk stemmige lijst, op eentje na dan….

De lijst van deze week:

Peter

Gareth Dickson – quite a way away (12k)

Sinds ik [F]luister in Dordrecht heb ontdekt ga ik verstilde muziek zoals van Sylvain Chauveau, The Boats, Dakota Suite etc. nog meer waarderen dan ik al deed. Een geweldige ontdekking in dit genre is dan Gareth Dickson; dit album is al sinds februari dit jaar uit en het is eeuwig zonde dat ik het al die maanden gemist heb… Een kruising tussen Nick Drake en Brian Eno, of zoiets. Ambient met akoestisch gitaar.

Sylvain Chauveau – abstractions (Flau)

Van Sylvain Chauveau kwam in juni dit jaar op het japanse label Flau deze ep uit, die een zevental subtiele remixes van zijn hand bevat, waaronder Ik Weet van At The Close Of Everyday, dat in 2007 al op hun remixalbum Leaves You Puzzled verscheen. Een mooie verzameling voor de liefhebber. De afgelopen week kwam er trouwens van de man ook nog een verzameling van zijn filmmuziek (1998-2010) uit onder de titel Simple.
(via Fat Cat)

Ensemble 0 – music of wheel (Creative Sources)

Van Ensemble 0 tenslotte, waarvan o.a. Sylvain Chauveau deel uitmaakt, luisterde ik dit album uit 2006, omdat het enigzins in de buurt komt van wat ze bij [F]luister ten gehore brachten vorige week zondag. Music Of Wheel bevat 6 fragmenten van Joel Merha’s compositie (oorspronkelijk veel langer). Music Of Wheel is improvisatie op basis van enkele vooraf bepaalde structuren. De uitvoeringen van 0 varieerden in tijdsduur tussen de 30 minuten en 2 uur, waarvan hier ruim een uur is vereeuwigd. Avantgardistisch, experimenteel, subtiel, verstild.

Kees

Metz – Metz (Sub Pop/Konkurrent)

Metz is behalve een Franse plaats met een schitterende kathedraal ook een Canadees trio dat een nietsontziende beukplaat heeft gemaakt (en wel van het betere soort). Met de essentiële middelen van gitaar, bas en drums wordt er een muzikaal mijnlandschap neergelegd. Het knalt, het beukt en de meters staan bijna continue in het rood. Prima muziek om bij auto te rijden of te sporten, kan ik u vertellen. Een nadeel is dat het op een gegeven moment toch wat eenvormig wordt. Daar komt bij dat niet alle ‘liedjes’ even spannend zijn. Het slotnummer Negative Space vormt hier een uitzondering op: er is een soort intrigerende drone te horen, waarna zich een fraaie rustige melodie ontspint. Helaas zijn we dan aan het eind en het duurt ook vrij kort. Meer van dit soort elementen had het album een stuk intrigerender gemaakt. Nu is het vooral rauwe energie – wat trouwens ook lekker is!

So I’m An Islander – Woodwork (Hidden Vibes Netlabel)

Søren Nissen Jørgensen woont op het Deense eiland Als. Hij doet zijn naam dus alle eer aan. Boeiender voor ons is dat hij prachtige desolate instrumentale muziek maakt. Zijn eerste echte album Woodwork is nu uit en helemaal gratis te downloaden. Als je van neoklassiek, folk en ambient houdt, zou ik deze kans niet laten liggen. De nadruk op Woodwork ligt op de piano, maar ook gitaar, orgel, klokkenspel en electronica zijn te horen. De melodieën zijn wonderschoon en de totale sfeer die de muziek oproept, is herfstig en weemoedig. De vroege Yann Tiersen op z’n Deens zeg maar…

3 gedachtes over “la liste 46

  1. De reden dat ik wederom geen bijdrage voor deze liste heb geleverd, is dat ik niet zoveel nieuws ontdek. Dit gebeurt zelfs doordat ik naar jullie Liste-bijdragen ga luisteren. Dat zou deze week weer goed kunnen gebeuren. Volgens mij (op eentje na) helemaal mijn kopje thee. Bedankt voor de tips.

    • Ik ben toch wel blij met die uitzondering, want terwijl ik nu luister naar een prachtig weemoedig stuk van Ryuichi Sakamoto – met dank aan Désanne van Brederode – vind ik het toch ook wel fijn als het bij al die verstilde herfstige muziek eens flink stormt en dondert. Daarom:

Reacties zijn gesloten.