Stubborn Heart – Stubborn Heart

Stubborn Heart – Stubborn Heart (one litle indian via konkurrent )

Ik kreeg de cd van Peter met de melding: “Dit is wel iets voor jou, een soort van James Blake alike post dubstep.” En inderdaad dit is wel iets wat ik tof vind, fijne uitgepuurde geluiden. Alleen dubstep, ja tuurlijk hoor ik dat er in, maar als dit voor de dubstep hype gemaakt zou zijn zou dit gewoon glitchy electronica zijn. De subbassen ok, dat zou je een erfenis van de dubstep kunnen noemen maar daar blijft het dan wel bij…

Ik vind het fijne electronica, op internet word  flink genamedropped: the XX, strbkt, Massive Attack. Vooral die laatste komt bij mij ook naar boven. Maar waar ik vooral aan moest denken, door de combinatie van Massive Atack en Haujobb en dan met name het album Nintynine. De cd klinkt heel fijn, uitgepuurde geluiden lekker veel ruimte in de productie, helaas geen echte stilte wat bijv de nieuwe xx zo speciaal maakt. Toch fijne productie. De combinatie van de mannelijke en vrouwelijke stem maken het dan wel weer heel eigen. Persoonlijk denk ik dat de plaat nog beter was geweest als er nog “minder” in de muziek zat misschien zelfs wat meer aarzelende en fragmentarische beats. Beetje meer ingehouden, dan zou het sfeertje nog net iets beter uit komen en het nog meer meeslepen.  Ik vermoed hier in ook dat het aspect groeiplaat van toepassing is, gaandeweg ontdek je meer lagen. Bij iedere luisterbeurt hoor ik nieuwe dingen. Ik ben nog niet volledig om, maar mijn oren zijn gespitst.

Een van de eerder uitgebrachte tracks op het album two time a maybe, ook een van mijn  favorieten:

Een track van Haujobb van het album Ninetynine:

5 gedachtes over “Stubborn Heart – Stubborn Heart

  1. Tja, die Peter is dan ook een soort van nitwit als het om dergelijke populaire stromingen gaat… postrock, krautrock, mathrock, freakfolk, dark ambient, drone, avant garde jazz, neo-classic, noem een obscuur genre en ik weet er nog wel wat sub-genres in aan te brengen, maar dubstep, techno, house enzo is voor mij allemaal een pot nat 🙂
    Maar hoe je het ook noemt, dit is best een fijn plaatje.

  2. Ja, ik vind het ook wel fijn klinken… Hoewel iets als Zomby mij meer doet. Dat is geheimzinniger…

  3. Pingback: Le Guess Who 2013 « mousique.nl

  4. Pingback: Eurosonic-Noorderslag (9 t/m 12 januari 2013) « mousique.nl

  5. Pingback: mousique’s jaarlijst 2012 | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.