7 years of silence

Sylvain Chauveau treedt zondag met zijn ensemble 0 op in Dordecht, tijdens een gratis concert in het Dordts museum. Naast 0 zijn er ook performances van The Boats en Fieldhead. Als je in de gelegenheid bent en je houdt van dit soort muziek, moet je zeker even een kijkje nemen, grote kans dat ondergetekende er ook is.

Nu even iets anders: Chauveau heeft voor project 0 een bijzonder project gelanceerd, dat in juni dit jaar is begonnen. Via de website 7yearsofsilence zend hij 7 jaar lang stilte uit. Maar het is niet alleen maar stilte, over die 7 jaar verspreid zal hij 17 muziekstukken/soundscapes ten gehore brengen van wisselende lengte.

Onderaan de pagina staat een schema waarop je ongeveer kunt zien wanneer er iets te horen valt, maar het is vooral een kwestie van eindeloos geduld. Ben benieuwd wie er zoveel geduld kan opbrengen… Je kunt natuurlijk gewoon de website continu aanzetten en dan wordt je wellicht zomaar ineens verrast door geluid dat langzaam aanzwelt of een ultrakorte verstoring van de stilte.

En de filosofische vraag is hier natuurlijk: is stilte die gevuld is met verwachting wel echte stilte?

15 gedachtes over “7 years of silence

  1. Ja een bijzonder initiatief op zich, maar aan de andere kant wat moet ik hier mee? Begrijp me niet verkeerd, ik draag Chauveau op handen en heb vrijwel alles wat hij gemaakt heeft en zelfs het meeste waaraan hij mee heeft gedaan. Toch vind ik dit een zinloos project. Ik heb net de nieuwe mini binnen van 0 (ensemble zero) en daarop staat ook heel veel stilte, maar die is functioneel. Ik voel me bepaald niet geroepen om ook maar een seconde op die site op muziek te gaan wachten….geen tijd voor ook.

    Los hiervan wens ik je heel veel plezier met het op papier al fantastische concert bij het geweldige [F]luister!

    • Jan Willem toch, ik had van jou toch wel iets meer verwacht dan zo een snel oordeel. Een project van 7 jaar kun je toch niet in 10 seconden beoordelen? haha, maar je hebt gelijk hoor: ik kan er het geduld ook niet voor opbrengen. Het is vooral een statement, zoals bv John Cage ook maakte met sommige stukken van hem die ook voornamelijk uit stilte bestonden. Vernieuwend kun je het dus niet echt meer vinden. Toch vond ik het leuk om even te noemen.

      • jazeker leuk om te noemen…het is op zich best origineel en ik heb de eerste keer in juni echt wel even gekeken maar voelde me een tikje voor (luister)paal staan

        cage was toch was sneller in het duiden van die dingen 🙂

  2. Maar om even terug te gaan naar het project zelf, erg origineel. je moet er maar op komen. Op welke bitrate zenden ze de stilte uit ? Of zenden ze niet uit (is het dan wel stilte !?) en wordt er alleen uitgezonden als er een van de 17 stukken uitzend ?

  3. In 2006 bracht 0 al eens een CDR uit (gelimiteerde oplage van 100 stuks), waarop een

    vijftal verschillende uitvoeringen van 4’33, het beroemde stuk van John Cage.

    Alle uitvoeringen zijn ergens in Frankrijk opgenomen. De eerste uitvoering is op bugel, in een kelder in Anglet. De tweede op percussie, opgenomen in een huis in Ustaritz. De derde weer op bugel, dit keer in een leeg klaslokaal in Saint-Jean-de-Luz. De vierde is volledig digitaal, geen uitvoeder. De vijfde tenslotte weer met percussie, op een heuvel in Itsasu.

    http://www.onement-label.com/ONE-0-JC.html

    Helaas is dit meesterwerk niet meer te krijgen.

Reacties zijn gesloten.