‘Bladmuziek’

Afgelopen zondagavond kwamen we thuis van een heerlijk weekendje Brugge en we wisten niet wat we zagen – ook al is dit een jaarlijks terugkerend fenomeen – ons pad was bedekt met een tapijt aan bladeren. Die gevallen bladeren zijn behalve lastig – ze moeten toch opgeruimd worden nietwaar?! – vooral ook prachtig om te zien. En ze roepen ook de nodige dichterlijke verbeeldingskracht op: hoeveel gedichten gaan er niet over dit fenomeen? Ook in de popmuziek gaat het met enige regelmaat over de bladeren. Een vijftal liedjes heb ik voor u opgezocht. Ik ben benieuwd welke u bijeen weet te harken…

1) Simon and Garfunkel – Leaves That Are Green
We beginnen met een liedje van weleer, maar nog steeds zo onaards mooi. De titel is wat misleidend, want het gaat juist over de bladeren die van groen veranderen in bruin: tekenend voor de vergankelijkheid. Zelfs een 21-jarige Paul Simon was daar al diep van doordrongen. De clavecimbel kleurt het trouwens prachtig in…

2) Blanche – Last Year’s Leaves
We blijven nog even hangen bij de wat meer traditionele muziek. Misschien moet ik zeggen: neo-traditionele muziek, want zo lang gaat Blanche nog niet mee. Maar ze spelen traditionele country, echter wel met een frisse twist. In dit liedje worden de bladeren tot een metafoor voor de leugens:

Last year’s leaves
Were just bad dreams
Open up your eyes
There’s no surprise
Just a barren tree

Helaas kon ik geen betere videoclip vinden dan deze amateuropname. Ach, dat past eigenlijk wel bij het onderwerp…

3) Animal Collective – Leaf House
Het wordt nog een stukje vreemder met Animal Collective. Dit psychedelisch collectief, met een grote voorliefde voor The Beach Boys (!), zingt over een huis dat verdrietig is en waar niemand meer is, zelfs geen kat om ‘miauw’ te zeggen. Ik zie af van een diepgaande exegese van deze tekst, maar wijs u nog wel op het prachtige herfstige clipje…

4) The Flaming Lips – See The Leaves
Als we toch op psychedelisch terrein zijn, dan kunnen de Vlammende Lippen er ook nog wel bij… In dit heftige nummer – live bij Letterman – worden de bladeren tot aanschouwelijk onderwijs:

See the leaves
They’re dying again
See the moth
It’s flying again

De conclusie mag u zelf trekken!

5) Radiohead – Scatterbrain (As Dead As Leaves)
Tijd om weer even wat gas terug te nemen. Zwiepten bij The Flaming Lips de bladeren heen en weer, hier bij Radiohead hangen ze doodstil aan de takken. Hoewel, dat roept het nummer muzikaal bij me op. Tekstueel gaat het juist over storm (en de rest is te cryptisch, zoals immer bij Thom Yorke…). Ach, ik vorm mijn eigen beelden wel bij dit prachtige liedje: een knisperend bladerentapijt waar ik doorheen waad als een kabouter…

59 gedachtes over “‘Bladmuziek’

  1. Leuk draadje Kees, jij die zelf nooit een blad voor de mond zou nemen.;) Herfstmuziek (nog altijd veel gelezen) bestond natuurlijk al.
    ‘The Leaves Lift High’ van The Innocence Mission mag van mij niet ontbreken (helaas niet op YouTube).
    Wat dacht je van deze?

  2. Haha, die Daan toch… Innocence Mission had ik natuurlijk gezien, maar als je de tekst kent – mwahaha – dan weet je dat het daar wel erg zomers is…
    Maar wat je hier aan het draadje rijgt, is natuurlijk heel goed. Complimenten!
    (ik heb nog wel wat achter de hand, maar ik laat eerst jullie weven…)

    • En dat liedje van Frêle Karel liet je ook op het Mousique-avondje horen, toch? Ik hoor het aan de vogeltjes en de Anthony-achtige stem…

      • Tsja, je vroeg om bladmuziek. Herfstachtig hoefde het niet te zijn. :p
        Die Antony-achtige stem heeft ie wel vaker, maar inderdaad: het was dit liedje.

      • Als we zo gaan beginnen, had ik ook dit kunnen laten horen (want o, wat lusten die beesten die ‘mèh’ zeggen toch graag groene blaadjes):

    • Tuurlijk, The Voice! Mooi hoor.
      Ik dacht eerst dat je dit bedoelde. Maar daar zit het blad in de bandnaam…

    • Ha, die cd heb ik ooit op aanraden van jou gekocht. Ook weer zo’n onbekend jaren ’90 bandje, dat veel te mooi is om vergeten te worden.

    • 10 CC, bijna altijd goed! Nu hoor ik ook waar de vroege Daniel Amos zijn geluid vandaan heeft … 😉

    • Leuk! Zowel The Muppets, als John Denver, de grote liefde van mijn zwager (en stiekem vind ik hem zelf ook gewoon mooie liedjes hebben).

    • Prachtig! Kun je niet alvast een soundtrack voor mijn begrafenis maken, Jan-Willem? 🙂

  3. Peter en Jan Willem, ik ga al die nummers niet meer afzonderlijk becommentariëren, maar wat hebben jullie er vannacht nog heerlijke ‘bladmuziek’ bij geharkt! En laat ik nou gisteren een heerlijk bokbiertje opgedronken hebben!

  4. Doe ik er voor de verandering nog een heel album bij met een hele toepasselijke titel. Ik weet wel: die vijf ‘blaadjes’ slaan eigenlijk op iets anders, maar het geheel past wel uitermate wel bij dit jaargetijde en het vallend gebladerte.

      • om je map met mp3-tjes te doorzoeken op `autumn leaves’ ofzo…
        jullie wilt toch niet zeggen dat dit allemaal uit je blote hoofden komt?

      • ten eerste: zou dat uitmaken? ik bedoel je vraag suggereert bijna van wel…

        ten tweede: niets opgezocht, maar gegrasduind tussen mijn bands waarvan ik herfstige en bossige liedjes dacht te herinneren…en je weet toch, hier is het altijd herfstig in huis 🙂

        ten derde: mp3’s doe ik sowieso niet aan…. is een soort vinyl voor mij 🙂

  5. Intussen gloort bij mij al weer een ander draadje in het verlengde hiervan. Psalm 103 heeft het ook over bloemen die afvallen als het over onze vergankelijkheid gaat.
    Hier een bosje ‘herfstbloemen’:

    • Haha, doen we de versie van Max Richter er gelijk achter aan. Ooit door jou ontdekt, JW!

    • Zo, die naam (zeker zo’n heerlijke naam met zo’n fraaie albumtitel) mag blijven schijnen. Fijn muziekje hoor: ik zie de bladeren voor mijn ogen dwarrelen. Leuk dat we hiermee ook weer terug zijn bij de oorspronkelijke focus van dit topic… 🙂

  6. Pingback: recensie: The Helio Sequence – negotiations « mousique.nl

Reacties zijn gesloten.