De Vingerhoed: Still Life van Di-rect

Een mens hangt aan elkaar van de vooroordelen. Ook op mousiquaal gebied. Althans ik wel. Als ik hoor van een nieuwe single van Di-rect, ga ik niet eens luisteren. Want dat is me bij voorbaat al veel te commercieel en voorspelbaar. Totdat ik bij de medebloggers van Kicking The Habit een eerlijke bespreking van Still Life tegenkwam. Ik luisterde onbevangen en het moet gezegd: het is gewoon een mooi liedje. Behoorlijk in de stijl van Arcade Fire. Geen verkeerde gedachte! Het liedje kent een mooie opbouw.
Maar minstens net zo mooi is de clip. Het is gebaseerd op de beproefde, maar ook tijdrovende stop-motion-techniek. Maar liefst 3000 losse foto’s zijn gebruikt, die in 32 uur geschoten zijn. Hoofdpersoon daarin is de prachtige actrice Sigrid ten Napel, naar wie je blijft kijken. Ik kan het heel kort zeggen: blond hoeft niet dom te zijn!

13 gedachtes over “De Vingerhoed: Still Life van Di-rect

  1. Goede blog Kees. Ik was ‘vroegâh’ altijd fan van Di-rect. Ik heb hun 1e twee platen veel gedraaid en had zelfs een tshirt. Ik was 13/14 jaar. Daarna kwam het vooroordeel. Ergens best zonde, want het is best een goede idee. Onlangs was in fotograaf op een klein festival in Zwolle waar Di-rect ook speelde. Wat een energie! Wat een vakmanschap! Ontzettend goed gespeeld en het klopte als een bus. Wat me wel opviel is dat ze zich niet meer branden aan het oude materiaal met de nieuwe zanger. Ergens wel jammer, maar ook wel weer begrijpelijk. Waar ze nu een beetje als Kings of Leon klinken, was het vroeger meer een punkbandje.

    • Kijk, ook nog een openbare biecht hier van een geheime Di-rectfan! 🙂
      Ik weet niet of de verwijzing naar Kings of Leon hen tot voordeel strekt. Bij mij niet, want dat vind ik behalve de eerste twee platen een veel te gladde band geworden.
      Ik vind bij dit liedje de verwijzing naar Arcade Fire die dus The Kicking Habit maakt beter gekozen. Maar goed, hun andere liedjes ken ik niet. Ik zal dat nieuwe album t.z.t. toch eens checken, onbevooroordeeld als ik nu ben. 😉

  2. Ik vind het vooral meevallen dat het niet zo’n erg nummer is, maar dat is dan ook het meest positieve dat ik erover kan zeggen…Nou ja en dat de video best aardig is.

  3. En nu toch eerlijk de vraag of jullie dezelfde conclusie zouden trekken als je niet wist dat het van Di-rect was…

    • Ja, maar volgens mij geldt hetzelfde voor jou. Het valt toch vooral enorm mee…? Want het is (lees ik vind) verder helemaal geen bijzonder nummer. Gewoon een aardig liedje, keurig uitgevoerd, maar dat ik nooit zou herkennen. Zelfde geldt voor bijvoorbeeld Kings Of Leon en aanverwante bands.
      Wel leuk om over te lezen overigens. Ik zal de laatste zijn die vind dat bepaalde muziek echt niet kan…

      • Dat geldt inderdaad voor mij – dat beschrijf ik juist in mijn Vingerhoedje.
        Ik was eigenlijk wel verrast hoe dit liedje én clip me pakte. En na het compromisloze en behoorlijk ontoegankelijke albums van Swans leek het me ook een keer tijd voor wat anders…
        Ja beste mensen, dat allemaal vind je op Mousique!

        P.s. daarom vind ik die serie over Nickelback op Subjectivisten ook zo boeiend en spannend…

      • Ja alleen na het tweede stuk weet ik ineens niet meer waar het heen gaat. Maar volgens mij krijgt Nickelback er keihard van langs.

        En tijd voor wat anders…er zijn wel meer vissen in de zee.

      • Je dacht dat ik uitgeschreven was op Mousique?
        De volgende vis wordt een echte diepzee vis uit de stille wateren… 😉

      • Jij uitgeschreven? Nee dat dacht ik zeker niet. Ik hoop het ook vooral niet, dus ik ben nu al zeer geïnteresseerd in die vis van ver onder de boomgrens 😉

Reacties zijn gesloten.