An Awesome wave – alt-J

psychedelicsurffolkstep ?

Op zich is er genoeg geschreven over deze plaat van Alt-J. Hij is overal de hemel in geprezen. En niet zonder reden want het klinkt gewoon erg goed. Aan de ene kant fris en vernieuwend, aan de andere kant als of het er altijd al geweest is. Zo klinkt muziek die tijdloos is volgens mij…

Volgens toetsenist Gus Unger-Hamilton was dat geen bewuste keuze: “We hebben geen bepaalde stijl met de band. Elk bandlid heeft zijn eigen invloeden die we gebruiken, daardoor klinken we waarschijnlijk zo anders. Onze muziek heeft niet echt een naam. We vinden het vrij irrelevant om ons in het post-internet-tijdperk aan muzikale genres te houden.”

Ik heb het zelf niet zo op het labelen van muziek, in stijlen substijlen en sub sub stijlen.Ik vind het daarom echt grappig om te lezen in de verschillende recensies dat ze een label willen plakken op de muziek van alt-j. Fleetfoxes meets gangster rap, folkstep… Wat dacht je van psychedelicsurffolkstep ? Om kort te gaan hier valt geen label op te plakken. Uiteraard hoor je een hele resem aan invloeden, maar om nu te zeggen dat een van de invloeden doorweegt, nee ze vormen samen de sound van alt-j, en dat is gewoon goed, hedendaagse pop muziek met een hoek af.

Nergens wordt het heel erg zweverig noch echt ruig, het blijft heel fijn ingehouden en spannend. er zit volgens mij geen echt zwak nummer tussen, wel enige uitschieters die iets meer blijven hangen: uiteraard de eerste singel Breezeblocks die niet voor niks als eerste singel is gekozen, dat blijft wel in je hoofd hangen. Mathilda vind ik een heerlijk nummer dat ook de hele dag door mijn hoofd kan blijven spoken zonder dat ik het irritant vind worden. Er staan blijkbaar nogal wat tekstuele referenties op dit album naar films en literatuur, die gaan volledig langs mijn heen, maar ik vind het wel leuk om te lezen dat er fims tussen zitten die ik ook zeer kan pruimen: Where the wild things are (Breezeblocks) en Leon (Mathilda). Ook nog even leuk om te noemen, een muzikale link die ik nog niet heb terug gevonden door te googelen, het intro van de track Bloodflood lijkt heel erg veel op de intro van Chloe dancer/Crown of Thorns van Mother Love Bone, de band waar later Pearl Jam en Soundgarden uit ontstaan zijn (zie verder voor de beide tracks)

De stem van zanger Joe Newman is karakteristiek te noemen, zijn nasale stem geluid is echter wel de constante die er samen met de productie voor zorgt dat dit album ondanks de vele invloeden klinkt als een geheel.

Ik ga verder niet al te veel meer schrijven over dit fijne album, maar ga er gewoon nog eens heerlijk van genieten !

Alt J: Blood Flood

 

En waar de inspiratie vandaan kwam ?: Mother Love bone

 

 

16 gedachtes over “An Awesome wave – alt-J

  1. ha Theiz,
    goed verhaal, mooie plaat (jaarlijstjes materiaal!).
    die link met Mother Love Bone is leuk gevonden, had ik er nog niet in gehoord. wel hoor ik sowieso bij Alt-J allerlei dingen die ik meen ergens van te herkennen; en toch is het uniek wat ze doen. dat is best knap. het is wel een echte groeiplaat, het heeft bij mij ff geduurd maar ga het steeds meer waarderen.

  2. het muziekjaar 2012 wordt trouwens steeds mooier. binnenkort kun je van mij recensies verwachten van de nieuwe Woven Hand, Get Well Soon en David Byrne met St. Vincent.
    het wordt nog een hele klus om tegen het einde van het jaar een top 10 vast te stellen denk ik…

      • Ja natuurlijk, via jullie! (Ik lees al een paar jaartjes mee 😉 Op de luisterpaal staat trouwens nu een live-opname van Alt-J in Paradiso, ook al erg mooi! Vraag me nl altijd af of je dit soort karakteristieke muziek ook live weet te vertolken. Dus wel!

  3. Mooi verhaal Theiz. Ik vind dit ook ook leuk plaatje, maar verder dan de kwalificatie leuk kom ik ook weer niet. Een jaarlijstplaatje zal het bij mij niet worden, want:

    – ik vind het soms wat al te gezocht: die eerste interlude en die verwerkingen van Afrikaanse muziek bijvoorbeeld. Die irriteren mij zelfs. Paul Simon (Graceland) en Vampire Weekend hebben dat laatste trouwens m.i. echt een stuk beter en catchier gedaan

    – er staan sterke liedjes op, zeker. Maar ook vullers, wat mij betreft.

    – nummers lijken qua opbouw wel erg op elkaar. Ik mis variatie.

    Ik vind die referentie naar Mother Love Bone sterk gevonden. Zelf moest ik telkens denken aan Foals: zowel wat de stem als de muziek betreft. Foals sla ik zelf trouwens wel een stukkie hoger aan. Maar dat zal niet verbazen…

    • Ja Kees zo zie je maar, weer voer voor interessante gesprekken op een mousique avondje (12 oktober Apeldoorn ?) Ik vind het een heerlijk album, en in tegen stelling tot veel “arty” bandjes klinkt dit voor mij juist niet gezochte maar lekker….

      • Jaja, we voeren de spanning gewoon lekker op voor 12 oktober… Maar goed om ook hier fijn te debatteren (en hier laten we elkaar tenminste wel uitspreken! ;-)).
        Ik vind een aantal nummers ook best lekker, maar sommige nummers hebben juist ook iets kunstmatigs.

  4. Pingback: mousique’s jaarlijst 2012 | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.