Aan de ketting!

Soms kan je oor opeens een woord opvangen dat blijft hangen en dat je dan in dezelfde week een paar keer voorbij hoort komen.
Deze week was dat het geval met het woordje ‘Leash‘, dat riem, ketting of leiband betekent. Het kan natuurlijk geen toeval zijn dat zoveel liedjes gaan over de ‘Leash‘.
Ja, je hebt natuurlijk een Oceana die leuk vraagt of je ooit een ‘Pussycat on a leash‘ gezien hebt. Grappig hoor, maar het raakt niet de cynische donkere liedjes die mannen zingen over het feit dat ze zich als een hond aan de ketting voelen.

Pete Droge (Nektie Second) was voor mij de eerste met het nummer Dog on a Chain:
And it’s a doggone shame that he’s a dog on a chain
Some say he’ll make it through
While others claim he’s just a fool
And it’s a doggone shame that he’s a dog on a chain

Bobby Bare Jr. kent het gevoel ook en al zingt hij rauw en is zijn taalgebruik vaak van hetzelfde, op zijn cd met de opbeurende titel From the end of your leash zingt hij met trouwe hondenogen:
I look cute at the end of your leash
your adorable beast
As I salivate on your shoes

Obedient and true
loyal through and through
A fuzzy reflection of you

Het zou kunnen dat Bobby (de naam alleen al) gewoon zingt over een hond of teveel heeft geluisterd naar Iggy Pop die het niet eens subtiel meer verbergt maar ronduit zingt: ‘I wanna be your dog‘. Een beetje zielig is het allemaal wel.

Ted Daffan doet het, met zijn lieflijke oude countryliedje dan ook een stuk beter als hij zingt: Take that leash off of me. Kijk, daar moeten we heen! Weg die ketting en op naar de vrijheid. Dat dit geen sinecure is bewijzen de Real McKenzies die er een heel album aan moeten wijden en alles wat ze zingen onder de noemer brengen van ‘Off the leash‘. Wat een hartekreet!
Gelukkig zijn er nog echte mannen zoals Beaver Nelson, die zich al op dit verheven punt bevinden. Die zich hebben losgerukt van de leiband en vol zichtbare trots zingen:

Diggin’ in the trash can
Chasin’ down the postman
I piss where I pleas, piss where I please

I’m a stray dog, I’m a stray dog

19 gedachtes over “Aan de ketting!

  1. Leuk stuk, David! Dat moet je vaker doen, zo’n bespiegeling over de metaforiek in liedjes.
    Ik neem jouw handschoen op – dat is toch iets anders dan een riem of ketting.
    Die hondenmetafoor is iets wat vaak in liedjes voor komt. Vaak zijn het mannen die daarover zingen. Zoals Uncle Tupelo (geweldige band trouwens, voorloper van Wilco):

    The Lost Dogs (!) nemen het op voor de gemankeerde hond, waarbij ze natuurlijk ook over zichzelf zingen: ooit begonnen met z’n vieren, maar sinds de dood van Great Gene Eugene werden ze zelf een three legged dog:

    Maar goed, ten diepste gaat jouw stuk volgens mij over vrijheid. Dan laat ik die hond voor wat hij is, en kom ik uiteindelijk bij een vogel:

  2. Ja, in dat geval, als we de hondenmetafoor mogen loslaten (wat op zich ook wel weer heel toepasselijk is) :

    like a bird on the wire
    like a drunk in a midnight choir
    I have tried in my way to be free
    like a worm on the hook
    like a knight from some old-fashiond book
    I have saved all my ribbons for thee

    Met die Tree Legged Dog was je me te snel af trouwens, Kees.

    Johnny Cash zingt ook nog een mooi nummer over bevrijding van ketens:

  3. Dank voor de complimenten Kees. En beide dank voor de aanvulling 🙂 Als ik me dan nog een keertje bij de chain of fools mag aansluiten. Deze kwam ik ook nog tegen:
    Beatles: chains

    Hank Williams: Take these chains from my heart

    Bob Dylan: If Dogs run free

    Eels: Dog’s life

    • Staat op ‘New Morning’, een wat minder bekend album van Dylan. Hij flirt hier o.a. opzichtig met jazz en de stijl van The Great American Songbook.

    • Eerlijk gezegd heb ik het album wel in de kast, maar niet vaak gedraaid. Ga ik toch maar weer eens doen.

  4. Ik lees inmiddels net een heel positieve recensie, maar kan het album op spotify niet vinden.

    • filmpje is niet de clip, maar komt uit de film “Good Neighbor Sam”; iemand vond het leuk om daar deze muziek onder te zetten.

Reacties zijn gesloten.