APK: Artificial Intelligence series Warp

APK: Artificial Intelligence series Warp

1992: de dansmuziek scene was verdeeld in Mellow (house en aanverwante artikelen), techno (van melodieuze, tegen de house aanschurkend, tot hard) en hardcore (gabber).

Ondergetekende was voornamelijk  geïnteresseerd in de twee eerst genoemden (techno en mellow) en dan vooral de wat meer exotische dingen. Ambient  intrigeerde mij ook, maar dat moest ik  nog meer gaan ontdekken.
Toen was daar Warp met de verzamelaar Artificial Inteligence. Dat combineerde de typische techno en in mindere mate house-sound aan de meer experimentele en ambient sounds uit de avant-garde.
De cd hoes meldt het volgende: “Are you sitting comfortably? Artificial Intelligence is for long  journeys, quiet nights and club drowsy dawns. Listen with an open  mind.”
Dit was totaal iets anders dan ik gewend was. Dit was na de Acid de Techno en de House opnieuw een soort van revelatie. De link met de dansvloer was zeker nog voelbaar en soms heel duidelijk aanwezig, maar de sound was dieper voller en gelaagder.
Warp lanceerde met deze release de term Electronic Listening Music. De term Electronic Listening Music is echter nooit echt in zwang geraakt. De term die gebruikt werd was IDM (Intelligent Dance Music) in navolging van de naam van een populaire mailing list over dit (sub)genre.
Deze verzamelaar was het begin van een serie met bijdragen uit Europa ( NL/Rotterdam met Speedy J), Engeland (B12) en Amerika (Fuse).
Allemaal artiesten die een bepaalde gelaagde sound in hun muziek introduceerden of verder uitwerkten voor deze serie.

De serie bestaat uit de volgende releases:
•       Artificial Intelligence – Various Artists
•       Surfing on Sine Waves – Polygon Window
•       Bytes – Black Dog Productions
•       Electro-Soma – B12
•       Dimension Intrusion – F.U.S.E.
•       Ginger – Speedy J
•       Incunabula – Autechre
•       Artificial Intelligence II – Various Artists

Stuk voor stuk zijn deze albums klassiekers geworden. Ik heb ze dan ook bijna allemaal (helaas niet allemaal in hun limited edition uitvoering op gekleurd of transparant vinyl).  Bij deze serie werd ook een video gemaakt: Motion, met voor die tijd adembenemende 3D beelden. De video’s zien er nu hopeloos gedateerd uit, maar de muziek heeft
voor een redelijk deel de tand des tijd met glans doorstaan.
Uiteraard stond deze ontwikkeling in stijl niet alleen. In dezelfde periode ontwikkelen zich ook de sound van bands als the Orb, Future Sound of London en Biosphere en labels als Apollo, Nu Electronica en Replex. Hun sound heeft een meer gelaagd en psychedelisch karaker.

Zoals al eerder gezegd, dit album heeft hier en daar last van het tijdsverloop, zij het vaak in minimale aspecten als diepte van het geluid etc. Wat buiten kijf staat is dat deze serie een stuk (electronische) muziekgeschiedenis laat zien en meer is dan puur een stukje nostalgie voor mij. Ik hoop dat jullie er van kunnen genieten !

Een linkje naar youtube filmpjes en hoes scans vind je hier. Een mix met tracks uit de verschillende albums vind je hier.

Deze track van dr Ales patterson (the orb, KLF):

De volgens mij beste track uit de hele serie (dus van alles albums) is 444 van het Album Incunanubla van Autechre (zit je comfortabel… ?):

14 gedachtes over “APK: Artificial Intelligence series Warp

  1. Dank Theiz voor dit college intelligente dancemuziek. Ik wist er wel wat van, maar ook niet meer dan iets. Dit soort electronica is aan mij ook wel besteed. Meer dan die acid van een tijdje terug …😉

  2. he Theiz, top dit artikel, roept bij mij ook wat nostalgische herinneringen op aan de tijd dat we nog samen in Rotterdam woonden en jij me inwijdde in de wondere wereld van de IDM etc.

  3. Intussen die hele mix geluisterd via die link. Mij spreken trouwens die nummers van Artificial Intelligence II meer aan dan van deel I. Op II is het net wat melodieuzer en wat sfeervoller. Op deel I licht meer de nadruk op de beats. Of heb ik dat mis?

    • De nummer komen niet alleen van de verzamelaars, maar van de verschillende albums. Ik denk niet dat er qua dansvloer gerichtheid (beats) een bedoeld verschil is tussen de twee. Wel opvallend is dat deel 2 over het algemeen minder bevonden word.

  4. Ja dit is ook helemaal in mijn straatje…lekkere trip on memory lane🙂

    Het Rephlex (met h :-)) werd mede gerund door Richard D. James aka Aphex Twin. Rond die band is altijd een boeiende scene geweest. Op Apollo is onder meer het geweldige Locust (van Mark van Hoen en niet die lawaaimakers) uitgebracht. Zijn album Truth Is Born Of Arguments een klassieker in het genre.

    Een andere wonderlijke held uit die tijd is zonderling Beaumont Hannant. Eigenwijze elektronica die zowel desolaat als warm uit de hoek kunnen komen.

    In Scandinavië had je dan weer Swimwear Catalogue op het fijne April Records.

    Of de geweldige eendagsvliegen Spooky

    Ach en zo zijn er vele. Plaid (leden Black Dog), Global Communication en ga zo maar door. Het is een geweldig genre dat IDM. Heer en meester van al hen is voor mij toch nog altijd Autechre. Met name Amber is bloedmooi! Romantiek gegoten in IDM.

  5. Mooi stukje, Mathijs. Goed dat dit genre besproken wordt. Van Autechre ken ik spul dat me ontzettend op de zenuwen werkt, maar ook veel dat erg goed is. Laatst voor 2 euro op een cd-markt EP7 van ze gekocht. Die waardeer ik bijvoorbeeld heel erg. Van Aphex Twin heb ik ook al eens het één en ander geluisterd. Ook die muziek vind ik soms erg irritant (man man, dat gepiep af en toe!), maar zijn Ambient Works hebben hele mooie stukken. En dan te bedenken dat hij daar op zijn vijftiende al mee begon.
    Boards of Canada van hetzelfde label vind ik heel indrukwekkend. Heeft iets meer melodie.
    In dit artikel staan wat namen die ik nog niet ken, dus dat is de moeite waard om eens te proberen! Dank!

  6. Ben nu op de helft van de mix en het gaat er in als zoete koek. Lekkere muziek om bij te leren of te schrijven.

  7. Theiz, ik probeer die link om wat te downloaden, maar kom er dan niet helemaal uit. Alles in het Russisch. En daar heb ik niet veel сыр van gegeten. Can you help me out?

    • Beaumont Hannant ken ik zeker, lekkere muziek, Locust heef mooie dingen maar meestal iets te neurotisch. Spooky ken ik ook, wel vooral van naam. Swimwear Catalogue is de enige onbekende voor mij, ga ik zeker eens uitchecken

Reacties zijn gesloten.