recensie: The Streem – Songs for the Ghosts

Vijf liedjes als resultaat van een verblijf in ‘a quiet place’ Leusden. Zo zou je de EP Songs for the Ghosts van The Streem kunnen zien. Leusden is in ieder geval de plaats waar de liedjes door Dan Lazarescu, de man achter The Streem, geschreven werden.

De liedjes zijn ‘eenvoudig’: Dan is zelf de gitarist en zanger, verder heeft hij een bassist die samen met de producer ook de backing vocals voor zijn rekening neemt. Overigens heet deze producer Ro Halfhide en heeft hij samengewerkt met Lucky Fonz III en Case Mayfield. Gewoon even voor de info!

“…making music that sounds like he’s going to explode in a galaxy not so far away from the place where you are when you close your eyes and get in touch with your inner self.
… He is serious about this”

Hoe serieus Dan Lazarescu dit zelf ook neemt, ikzelf heb dit soort ervaringen eerder met de nieuwe Sigur Rós of ambientplaten. Ook na een experimentele week van de krautrock op Mousique biedt deze muziek juist even iets luchtigs. En nou ben ik niet bekend met Leusden, maar deze EP klinkt ook erg goed bij het fietsen langs de Poel bij Amstelveen. Het gevoel van even uit de drukte zijn wordt uitstekend overgebracht in de opener Walk Away. Samen met het hierop volgende The Candle that Always Burns de mooiste momenten van de EP. Misschien wel omdat hier de backing vocals iets ‘zwevends’ meegeven aan de muziek. Niet zwevend naar een plek ‘out there’, maar wel naar bijvoorbeeld een mooi landweggetje.

Every day that passes by
The candle burns another drop of life
Try to make it all worthwile
And not surrender to an easy rhyme

In plaats van in hogere sferen terecht te komen, laat de muziek van The Streem je juist even met beide benen op de grond, in het hier en nu, verkeren. Deze dagen biedt het dan ook een mooie soundtrack bij het goede weer. En hoeveel levensvragen Dan Lazarescu zich misschien heeft gesteld bij het maken van deze muziek, zou het mij eerder aan het denken zetten over een vakantiebestemming. Ach, misschien moet het gewoon Leusden worden.

De EP van The Streem is (gratis) te downloaden en te bestellen van zijn Bandcamppagina. Dan Lazarescu brengt het ‘gevoel van Leusden’ akoestisch ten gehore in en rond Amsterdam.

6 gedachtes over “recensie: The Streem – Songs for the Ghosts

  1. Fraaie, tot de verbeelding sprekende recensie…maar des te groter de deceptie bij het horen van de muziek. Ik vind het 5 niemendalletjes….Gelukkig dat smaken verschillen, want deze recensie kan de Streem mooi in zijn broekzak steken!

    Enne ook is het Bon Iver-syndroom hier toegeslagen: resultaat van een verblijf in ‘a quiet place’ Leusden

    • Dank voor je compliment. Jammer dat ik je niet heb kunnen verblijden met een nieuwe ontdekking. Het is ook niet iets wat helemaal in mijn straatje past. Neemt niet weg dat ik de liedjes (met name de eerste twee en de laatste) wel erg fijn vind.
      Of Leusden te vergelijken is met een geïsoleerd hutje betwijfel ik hoor. Bovendien weet ik niet of Dan deze plaats bewust heeft opgezocht. Overigens is het resultaat muzikaal gezien ook iets heel anders dan de muziek die door een Bon Iver-syndroom tot stand is gekomen.

  2. Erg leuke recensie, Daan! Maar ook ik heb meer genoten van jouw schrijfsel dan het gemusiceer van The Streem. Niemendalletjes vind ik wel een erg lage kwalificatie. Ik zou het ‘ietsjes’ willen noemen. Er zit wel iets in: met name veel jaren ’70 invloeden. Ik hoor zelfs Roy Orbison er vrij duidelijk in terug, maar ja: dan een onsje zeg maar.
    Nee, hoe sympathiek ook bedoeld, het kan mij niet erg bekoren.
    Doe me dan maar My Bloody Valentine… Of Beach House. Daar kan ik in wonen. Dit verwaait….

Reacties zijn gesloten.