nieuwe releases april 2012 – deel 2

   

Misschien was ik met mijn vorige artikel `nieuwe releases april 2012‘ iets te vroeg, in elk geval voel ik de behoefte om nog een drietal sterke platen aan jullie voor te leggen: nieuwe platen van iLiKETRAiNS, Lost In Te Trees en The Futureheads.

iLiKETRAiNS – the shallows

u ziet het hierboven al: ik blijf stug vasthouden aan het in mijn ogen visueel superieure iLiKETRAiNS (met kapitalen en kleine i’s) i.t.t. de band zelf. I LikeTrains is namelijk een band die continu in ontwikkeling is. Zoals Mogwai en Godspeed You Black Emperor! mijn helden van de begindagen van het genre zijn, is iLiKETRAiNS een van de toonaangevende post-rock groepen van nu. Kees schreef enige tijd geleden op dit weblog nog een APK over Progress/Reform. Inmiddels is de band met hun derde langspeler al weer lichtjaren verder. Het album is opvallend licht van toon (hoewel het tekstueel allemaal wel somber blijft), door het gebruik van electronica en een transparante mix. Die electronica, daar heb ik altijd een haat-liefde verhouding mee. Sommige bands weten het namelijk feilloos te gebruiken om hun sound effectief om zeep te helpen (Athlete, Editors). Zo niet bij iLiKETRAiNS, zij weten de electronica en keyboards perfect te versmelten met hun post-rock basis, en wekken zodoende het ideale 80’s gevoel op. The Shallow is van begin tot eind een meeslepend album met alleen maar sterke tracks. Uitschieters zijn daartussen nog: Beacons (openingstrack), Mnemosyne (de eerste single), The Shallows, The Turning Of The Bones en Reykjavik (met een niet te versmaden post-rock staart).

release: 02-04-2012

Lost In The Trees – a church that fits our needs

Een kerk die aan mijn behoeften voldoet zal ik niet snel vinden. Met muziek is dat een heel ander verhaal, en Lost In The Trees komt dicht in de buurt. Deze band heeft precies de juiste combinatie van elementen die mij aanspreken: mooie zang, gevoelige melodieën, een dosis rock (maar niet teveel) een snufje pop en een flinke portie klassieke invloeden. Past voor mij in het rijtje Other Lives, Mew, Kashmir, Radiohead, Arcade Fire en Get Well Soon. Ik kan mijn vinger er maar niet achter krijgen waar die stem nu zo op lijkt, misschien nog het meest op de zanger van Monarch, of misschien een light-versie van James Dean Bradfield van Manic Street Preachers.
Het album is in feite een eerbetoon van zanger Ari Picker aan zijn overleden moeder, die ook te zien is op de cover van het album. Het is een album vol herinneringen, melancholie, verdriet, rouw, en, jazeker: schoonheid. Picker verliest zichzelf niet in zelfbeklag, maar maakt het gemis wel tastbaar, alsook de vragen die hij heeft (zijn moeder pleegde zelfmoord); zoals in het slot van Vines, het laatste nummer op de plaat: `Am I hopeless? I trust you, but where are we walking to?’. Een eerlijk en persoonlijk album dat raakt.

release: 20-03-2012

The Futureheads – rant

The Futureheads is een Engelse post-punk band. Hun nieuwste album Rant is echter géén punk. En toch ook weer wel. Rant is verrassend, het album is namelijk volledig a capella. Het bevat a capella covers van Black Eyed Peas, Kelis, Sparks alsmede een aantal traditionals.
Ach, het is misschien niet het meest wereldschokkende dat ik ooit gehoord heb, maar dit is wel echt goed gedaan. De originelen zijn vaak onherkenbaar en je vraagt je af of de covers eigenlijk niet beter zijn dan het origineel. De stemmen van de vier zangers werken perfect samen, de opnamekwaliteit is geweldig en de energie is bijna tastbaar. Check this out!

release: 02-04-2012

En tot slot nog maar een paar tips (het is een topmaand!):

       

18 gedachtes over “nieuwe releases april 2012 – deel 2

  1. Fraaie lijst Peter!

    Ik ben ook helemaal weg van Lost In The Trees…heb je hun eerste Time Taunts Me al eens gehoord? Dat is helemaal hartverscheurend mooi…en nog op lp (+cd) ook🙂
    Hun tweede All Alone In An Empty House is ook geweldig overigens. Deze komt van hun eerste:

    Officiële releasedatum voor I Like Trains (die inderdaad weer prachtig is) is volgens mij 7 mei.

    The Futureheads overtuigen me dan minder….maar de tips eronder des te meer!

    • de tweede van LITT heb ik inderdaad al beluisterd (nav jouw recensie ben ik me wat in de band gaan verdiepen). de 1e nog niet, dus dat gaan we dan ook nog maar even doen. een fijne ontdekking deze band!

      ik dacht bij iLiKETRAiNS op de site deze releasedatum gezien te hebben, maar ik kan het mis hebben. in elk geval: ik heb m al🙂

  2. Die Futureheads klinken opvallend fris en energiek. Goed gedaan! Ben wel heel benieuwd naar die versies van Kelis en BEP. Mijn interesse is in ieder geval gewekt. Dat nummer van Lost In The Trees vind ik ook mooi; doet een beetje denken aan Elbow.
    Ben verder ook benieuwd naar het nieuwe album van Justin Townes Earle.

    • Die Elbows vergelijking snap ik qua gevoel een beetje. Maar wat ik er ook wel in hoor is Eels, qua gevoel dan. Ook Lost In The Trees heeft nu een album gemaakt om de dood van de zanger te verwerken. Zij (ont)siert de hoes ook. Eels heeft er ook een handje van het verdriet van overledene om te zetten in prachtige muziek, getuige hun schitterende Give me beauty… or give me death

  3. Ben benieuwd!
    Ik ga me zeker even wat meer verdiepen in LITT, smaakt naar meer.

    @JW: Over rouwverwerking mbt overleden moeders gesproken, ik moet denken aan Elvis Perkins eerste cd. Dankzij Daniël D en Kees begin ik fan te worden van de muziek ban deze meneer. Wel een andere feel dan Eels en LITT, maar zeker zo intens en hartverscheurend mooi.

    • En als het over Elvis Perkins gaat, ben ik behalve Daniël D. ook veel aan Wim B. verschuldigd! Maar mooi dat je het zo waardeert Daniel de W.!
      Ach, er zijn natuurlijk de nodige I.M.-albums… Zou zo maar een artikel kunnen opleveren…

  4. Trouwens (on topic), een fraai drietal Peter. De treinenliefhebbers weten mij ook weer te bekoren. Toch blazen ze me niet meer zo van mijn sokken als hun eerste twee platen. Die electronica is zeker mooi gedaan. Maar ik ben het niet met je eens dat alle nummers even goed zijn. Sommige gaan wat geruisloos voorbij, althans bij mij dan.
    Nog iets: de electronica bij Editors vind ik niet alleen gedurfd, maar juist wel goed uitpakken! Vooral Papillon is een wereldnummer!

    Lost in The Trees is heel erg mooi. ‘Toevallig’ heb ik alle drie de platen. Mooie kamerpop!

    The Futureheads heb ik nog niet geluisterd. In dat genre is er ook wel heel veel. Overstijgt het bijvoorbeeld Bloc Party of White Denim?

    Tot slot: het zijn wel drie zeldzaam lelijke hoezen bij elkaar. Nou goed, over die van ILT twijfel ik nog een beetje, maar de rest is disgusting artwork.

    • daar heb je dan weer wel gelijk in, Kees (dat artwork).
      The Futureheads ken ik eigenlijk niet echt, ben ook niet zo’n fan van nu-punk. maar dit album is volledig acapella; smaken verschillen, maar uniek is het wel. heel anders dan de meeste andere acapella dingen.

      • Nou, ik weet het niet hoor. Ik houd eigenlijk niet zo heel erg van acapella popmuziek – wel van polyfoon Gregorgiaans bijv., maar dat is wat anders😉 – maar dat nummer hierboven noopt mij nou niet echt het verder te wagen met deze Toekomstige Hoofden…
        Bij de tips daaronder daarentegen zit genoeg boeiends…

  5. Bedankt voor deze mooie update, Peter. De referenties die bij Lost in the Trees genoemd worden, beloven veel goeds. Ik ben benieuwd.

  6. Dat plaat van Lost in the Trees helemaal beluisterd: zeer, zeer fraai. Misschien wel het allermooist nummer is ‘Icy River’. Hier hoor je dat in de onvolprezen serie van de Take-way Show van La Blogothèque (Vincent Moon). Hoezo kamerpop?😉

  7. Pingback: mousique’s jaarlijst 2012 | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.