Concertverslag: Huiskamerconcert van de Kitchenfloor Ramblers

Via een vriend werd ik uitgenodigd voor een eerste huiskamerconcert van de Kitchenfloor Ramblers. Het is weer eens wat anders om ergens in een woonwijk in Middelburg aan te bellen en binnen te stappen voor het bezoeken van een optreden. Zo’n vijfentwintig mensen, waaronder familie, vrienden en buren, hadden zich verzameld in de huiskamer en op de tafel bij de keuken stond het drinken en de hapjes. Gezellige setting zo.

KFR is een beginnend bandje dat bestaat uit 3 mannen, met enige leeftijdservaring, die houden van country/folk/gospel. Mandoline, banjo, dobro, gitaren en mondharmonica kwamen dan ook in verschillende combinaties voorbij.
De eerste helft van de avond had een meer folk-achtige invulling met enkele overbekende klassiekers, maar ook onbekende pareltjes. De tweede helft van de avond was meer gitaar gericht en werd gevuld met country-gospel en een aantal Ierse folkliedjes. Muzikaal minder interessant om naar te luisteren, maar veel leuker om mee te zingen. En dat werd na enige aarzeling ook wel gedaan.
De zang kwam het beste tot zijn recht op het moment dat ze met zijn drieën zongen. En daar zit volgens mij dan ook het grootste verbeterpunt voor dit beginnende bandje. De Engelse uitspraak, zangtechniek en het bijhouden van de (engelse) teksten, vooral in de solo gedeelten, was af en toe een opgave. Toch verzachtten die puntjes wel naarmate de avond vorderde en ze in staat bleken om hun enthousiasme over te brengen op de bezoekers.
Opvallend was dat ze een bekend folknummer hadden vertaald in het Nederlands. Het is een lastig karwei om Folk te vertalen en toch een herkenbare setting te geven, maar dat ging verrassend goed. Gezien de wrijving met het engels is dit volgens mij zeker een optie om verder uit te werken. Mijn interesse was, met dit leuke resultaat, in ieder geval gewekt.

Dit was de eerste keer voor deze heren en het was leuk om daar bij te zijn. Hopelijk gaan we nog veel van ze horen. Mocht je ze in willen huren voor je eigen huiskamerconcert of een feestje willen bouwen in de stijl van ‘O Brother where art Thou’ dan zou ik zeker contact met ze opnemen.

Bedankt heren en gastgezin voor de erg leuke avond!

4 gedachtes over “Concertverslag: Huiskamerconcert van de Kitchenfloor Ramblers

  1. Klinkt zeker leuk zo’n huiskamerconcert. Ik heb ook even hun site gecheckt en wat liedjes kort beluisterd. Klassiekers als ‘Sinnerman’, ‘Wildwood Flower’ en ‘Cuckoo’ zitten daarbij. Prima keuzes natuurlijk; alleen vind ik de uitvoering toch wel wat magertjes. Precies wat jij ook noemt: de samenzang is op z’n minst niet gladjes. Dat is-ie bij Misophone bijvoorbeeld ook niet, maar daar is er dan weer genoeg eigenheid en eigenzinnigheid, die ik hier ook mis.

    Zo’n huiskamerconcert is natuurlijk ook een goed idee voor een Mousique-avond. Laten we gewoon The Innocence Mission voor komen en Theiz doet de afterparty…

      • Ah, hoe kon ik jou toch vergeten, DJ Mousique! Doen jullie gewoon een gezamenlijke set, met ook nog een leuke improvisatie: techno meets neo-classique…

  2. Helemaal goed, mag ik de overduidelijke ik en anderen toets die ik op boven staande foto dan wel wat aanpassen, alhoewel die ik en anderen toets (helaas !?) ook onze huiskamer in de ban heeft. huis kamer concerten zijn idd wel erg leuk…. Mooi idee om je muziek te testen en speel ervaring op te doen. De gesettelde versie van een rave in een kraak pand 😀

Reacties zijn gesloten.