Another Happy Day by Ólafur Arnalds

Het is alweer een tijdje geleden dat ik een recensie heb geplaatst op Mousique. En vandaag weet ik opeens waarom. Via mousique-huisvriend Jan Willem kreeg ik namelijk de mogelijkheid om deze cd toe te voegen aan mijn (bescheiden) verzameling. Ik luisterde en ging omver.
Ik zat blijkbaar te wachten op iets subliems. Iets moois. Iets noodzakelijks. Iets onbeschrijfelijks. Daar heb ik overigens meteen een punt, want hoe omschrijf ik in vredesnaam deze muziek?
Met teksten en zang heb je een aanknopingspunt om inhoudelijk te kunnen bomen over de thema’s en de opbouw. Maar als er enkel muziek is, dan wordt het een heel ander verhaal. Natuurlijk kan ik zeggen dat het (neo)klassiek is met veel strijkers en piano, ingetogen, verstild, meeslepend melodisch, wonderschoon … het zegt uiteindelijk niet zoveel.

Dus doe ik het zo:
Het vijlt stukjes van de ziel. Het houdt je adem in van schoonheid. Het sluit je ogen, je drijft, golft, zinkt en uiteindelijk stop je gewoon met typen …

Ik laat me ongetwijfeld weer teveel meeslepen, maar ik was er denk ik gewoon aan toe. Soms heb je dat. Je kan toe zijn aan slaap, een goede maaltijd, een borrel of zoals nu, aan een goed stuk muziek. Wat mij betreft een grote aanrader van deze jonge Ijslander die de muziek overigens heeft geschreven als soundtrack voor de gelijknamige film.
Jan Willem en Ólafur jullie worden bedankt!

Autumn Day

Poland

24 gedachtes over “Another Happy Day by Ólafur Arnalds

  1. Mooi omschreven, David. Ach, die andere David liep ook wel eens tegen grenzen aan in het verwoorden van de allergrootste schoonheid en legde zich dan neer bij de stilte…
    Deze IJslander weet mij ook al geruime tijd te bekoren!

    • Die JW weet er toch aardig wat (leerzame) woorden aan te wijden ;-). De verwijzing naar Einaudi snijdt zeker hout. Daar luistert trouwens zelfs mijn moeder naar!

    • Nou Jan Willem, jij weet ook wel weg met verwoorden! Dank voor de link en de info.

  2. Wow, dit is erg mooi zeg! Eerst Cave, toen Gorecki, toen Part, nu dit weer. Ineens ontdek ik (neo)klassieke muziek. Of betekent dit gewoon dat ik een oude lul aan het worden ben? 😉 (en jij dus ook David :-))

    • Sinds wanneer heeft schoonheidsbeleving iets met leeftijd te maken? (sprak de eneroudste lul in ons midden)

    • Hey Daniel, spreek voor jezelf! 😉 (Ik vrees dat je enigzins gelijk hebt)
      Kees, schoonheidsbeleving heeft inderdaad niet met leeftijd te maken, maar wat je mooi vindt meestal wel … Daarnaast heeft schoonheidsbeleving natuurlijk veel te maken met kennis. En die komt ook met de jaren 🙂

      • Niet mee eens. Ik mag dan intussen de woestijntocht in leeftijd gepasseerd hebben. Dat neemt niet weg dat ik ook van ‘hippe’ muziek als Kanye West, Drake, The Weeknd, maar ook As I Lay Dying en The Field kan genieten. Gewoon antenne’s naar alle kanten uitsteken (volgens mijn oud hoogleraar v.d. Velden is dat ook heel ‘gereformeerd’ (in de brede zin), alhoewel hij het toen niet over muziek an sich had… ;-))

      • Misschien ben ik dan wel geen mens… Of zo tegendraads dat ik me van zo’n feit niet zo heel veel aantrek. Of zo breed dat ook jazz en klassiek al jaren in mijn spectrum passen. Of…

      • Ons aller peter heeft een goed staaltje van smaak komt met de jaren op Fb geplaatst gisteren (Roxette !?) Des tijd wilde mijn zus me voor mijn verjaardag een cd geven toen had ik gezegd: Suicidal 4 Lide van Suicidal Tendencies, of die van Roxette. ja mijn zus vonde de eerste naam blijkbaar niet verantwoord….. Jeugdzonden…

      • Bijbels-theologisch past bij ST Judas Priest weer heel goed… Roxette vind ik dan weer lastiger…

  3. Wat een discussie over ouder worden ineens bij al deze schoonheid, die nota bene door een 25-jarige componist is gemaakt…hoe dubbel 🙂

    Ik ben alleen meer gaan waarderen door de jaren heen, ook klassiek. Maar de nieuwe Ministry is besteld HA!

  4. Cave, Gorecki, Part, Ólafur Arnalds: ik vind ze allemaal geweldig. En noem mij eens een oude lul!

  5. Pingback: mousique’s jaarlijst 2012 | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.