Recensie: The Secret Love Parade – Mary Looking Ready

Wat is een betere datum om de nieuwe plaat van the Secret Love Parade te bespreken dan 14 februari? De band denkt dit zelf ook want Mary Looking Ready wordt vanavond gepresenteerd in Paradiso. De band van Janna Coomans en Aino Vehmasto heeft met deze tweede plaat een stap verder gezet. Hun debuut was sympathiek en rammelend en bracht de meiden over de hele wereld met een release in Japan, pers in Zuid Korea en een optreden in DWDD. Het bracht ze ook bij het inmiddels legendarische festival Stille Nacht, waar ik ze live heb zien optreden.

Ik vond het toen een typisch meisjesbandje, sympathiek, maar met weinig eigen smoel. Om maar meteen met de deur in huis te vallen: ik ben aangenaam verrast door de nieuwe plaat. Mary Looking Ready vormt een geheel, een sfeer, een stemming, een waarin ik graag verkeer. De sound is meeslepend met orgeltjes en keyboards, groovende beats. Nog steeds is het allemaal klein en lief, maar de dames hebben een volwassen plaat afgeleverd. Qua sound doet ‘ie me enerzijds denken aan bands als Belle & Sebastian en Camera Obscura, aan de andere kant aan the Velvet Underground, of wat recenter: Beach House. Zoals gezegd vormt de plaat een geheel en het is al een aantal middagen voorgekomen dat ik ‘m blijf opzetten en dan zonder een moment verveling vijf keer achter elkaar draai. Ook los blijven de nummers overeind, wat dit tot een topplaat maakt.

Door de kleine liedjes benadering klinken de teksten wat naief. Soms lijkt dat nog extra aangezet te worden door zinnen als You drive your parents insane. Het nummer ‘The Victorians are here’ heeft een bezwerend, stuwend ritme en in het refrein wordt waarschuwend gezongen  Hide your money hide your fear, the Victorians are here. In Sugar Party wordt gezongen Sing song having fun, food and drinks for everyone. De stijl van the Secret Love Parade zorgt er een beetje voor dat waarschuwende teksten als de eerste lief blijven klinken en uitbundige teksten als de tweede een beetje bezwaard blijven klinken. Fascinerend.

Beoordeling 8/10

4 gedachtes over “Recensie: The Secret Love Parade – Mary Looking Ready

1. Sympathieke bespreking, Daniël! Ik had het album beluisterd op De Luisterpaal en met name door de keyboards en de wat zweverige zang deed het me vooral aan Beach House denken, voorwaar geen kattepis!
    Vandaag in dagblad Trouw trouwens ook een positieve bespreking en een interview met beide dames.

2. Pingback: recensie: Kim Janssen – the lonely mountains | mousique.nl