Amatorski Film Tour 19-01 CC De Boogaard Sinttruiden

Amatorski Film Tour 19-01 CC De Boogaard Sint Truiden

In het gezelschap van een enthousiaste collega,  trok ik naar het theater. De locatie van het concert zou eerst de academie zaal zijn, maar vanwege technische eisen is het verplaatst naar  de grote zaal van het theater. bij binnenkomst begrijp ik meteen waarom, de band zit op het podium achter een (transparant) scherm waar op teksten geprojecteerd worden voor aan vang van het concert. Gaan we de band niet zien ?   Als lampen uitgaan start er mooie ambientmuziek, vermoedelijk vanaf een laptop, want er is nog niemand op het podium. De muziek wordt vergezeld door een abstracte film op het voorste scherm, en op een scherm achter de instrumenten. In de outro van de intro komt de band het podium op, en zetten ze Soldier in, wat een magistraal nummer is dat, de bassen daveren over ons heen.

Dan start de eerste film, Impatience van Charles Dekeukeleire, over ‘een meisje, haar motor, een gebergte en abstracte blokken’   De eerste track in een heerlijk drone-ambient stuk, wat naadloos overloopt in fijne shoe gaze met  dromerige zang. Er wordt gebruik gemaakt van veel verschillende instrumenten, alle leden spelen meerdere instrumenten. Tijdens het derde stuk, bespeeld de drummer een van zijn bekkens met een strijkstok, een a-tonaal nog al verontrustend stuk muziek vergezeld de beelden van een vrouw die dan eens recht in de camera kijkt en dan weer uit beeld verdwijnt afgewisseld met close ups van haar motor. Tijdesn deze track merk ik dat het publiek toch wat ongemakkelijk op hun stoelen zit te draaien.  Als de berg (ik vermoed het toch) in beeld komt zet de band Peacefull (van het album TBC) in, en dit mond uit in een magistraal ambient stuk, dat in tegen stelling tot het vorige stuk heel mooi en hoopvol klinkt en mijn kippenvel en een grijns op mijn gezicht uitlokt. De track hierna overspoelt opnieuw met een heerlijke bass sound die mijn t-shirt doet trillen aan mijn lijf. De film eindigt met nog een fijn shoegaze nummer. Ik moet eerlijk toegeven dat  de rode draad in de film zonder de uitleg volledig langs mij heen gegaan was, maar de muziek was super.

Hierna is het de beurt aan film kunstenaar Stien de Vrieze zij heeft nieuwe beelden gemaakt bij bestaande nummers van amatorski, en bij deze nummers kwam het visuele aspect heel mooi naar voren. Door de combinatie van het transparante scherm voor en een scherm achter de band en de combinatie van rook lijkt de band letterlijk in de beelden te staan. De projectie valt heel mooi samen ook met de lichten, die de band leden ook weer als schaduwen op het doek projecteren. De combinatie van beeld en muziek die in het eerste deel ook al goed waren, creeren nu echt een magische sfeer die heel goed past bij deze band…

Als je de kans hebt deze tour nog te zien, zeker aan te raden

nog even de clip bij soldier, zegt wel veel over hun beeldtaal

4 gedachtes over “Amatorski Film Tour 19-01 CC De Boogaard Sinttruiden

  1. mooi Mathijs, moet bijzonder zijn geweest. had er graag bij geweest, maar ook dat was technisch niet mogelijk…
    Amatorski behoort sowieso tot het beste wat Vlaanderen te bieden heeft op muziekgebied.

    Ik was vanavond bij cd-release concert van de Rotterdamse band Luik in Roodkapje (de naam roodkapje moet bij jou ook vast nostalgische herinneringen doen opkomen….) Roodkapje zit tegenwoordig aan de Meent, onder een dak met vreettent Burgertrut (wat een naam!)
    was best aardig, en Lukas Dikker is een goede zanger/gitarist. Die moeten vooral doorgaan…

  2. Mooi verslag, Matthijs. Zoiets had ik graag mee willen maken, maar ja: ik was druk bezig met voorbereidingen voor de zondagse kerkdiensten. Bovendien is St. Truiden toch wel wat ver voor ’n Ollander…
    En Peter, hoe was het met Luik en I am Oak? Welke band sprong er uit?

    • (off topic): I Am Oak was best aardig, relatief kort, en het is lastige muziek live; zijn cd’s zijn mooi, maar live wordt het toch al gauw een beetje saai (1 man met gitaartje en 80er jaren synth, en ook al niet veel charisma). het was een soort `Gary Numan on prozac’. Luik is een beginnende band en dat kun je wel merken. Leden hebben al in diverse andere projecten gespeeld en kennen elkaar al wat langer, maar toch is er nog weinig `chemie’ te merken. mooie liedjes, maar het komt niet allemaal volledig tot zijn recht. Moeilijk muziek om live te brengen, denk ik. Dikker is een goed zanger/gitarist en Van der Scheer een echte geluidstovenaar, zij zijn de 2 belangrijkste elementen in de band m.i. Bij het sterke nummer (not) A Fool valt alles ineens op zijn plek en denk ik: als die gasten een tijdje met elkaar doorgaan dan kan het echt wat worden. Nu nog vooral een belofte.
      Uitgebreid verslag ga ik niet maken, daarom hier maar ff kort.

      • Dank Peter! Sowieso lijkt het me meer muziek om met de ogen dicht te luisteren dan kijken naar veel vuurwerk op het podium.

Reacties zijn gesloten.