Recensie: Wooden Saints – I know why your house is on fire

Iedere week een liedje. Zo begon de samenwerking tussen Arjen de Bock (The Black Atlantic) en Viktor van Woudenberg (Bettie Serveert, Me & Stupid) die later Wooden Saints zou gaan heten. De liedjes moesten alle ruimte krijgen, er werd niet nagedacht over hoe en met wie het live uit te voeren. De Bock en Van Woudenberg hebben alles zelf opgenomen in een hooischuur in Baambrugge (waar The Beach Boys hun album Holland opnamen) die ze toen maar de Wooden Saint Studio noemden. Voor hun album werkten ze daar met een reeks verschillende mensen samen. Bij live-optredens (want die doen ze inmiddels wel) zijn niet al deze mensen erbij. Voor de optredens hebben ze inmiddels een vaste bezetting.

I know why your house is on fire is het resultaat van dit project Wooden Saints. Of moeten we het gewoon band gaan noemen? Ik weet het niet, maar mooi is het wel geworden.

I know why your house is on fire
The sidewalk is a highway tonight
(…)
Now that your house is on fire
You are welcome, most welcome in my house tonight
(Uit: Your house is on fire)

Ik weet waarom je huis in de hens staat. De titel van dit album valt direct op. In de titeltrack worden we vriendelijk uitgenodigd in het huis bij deze heilige terwijl hij weet waarom de jouwe in lichterlaaie staat. De heilige in het eerste nummer zingt iemand toe: I’m a cynic and I know it. Take my out, my love (..) I’d rather have you just for now, we’d rather talk about later. Heiligen met al hun menselijke falen, heilig maar van hout. Even een slordige analyse van mij. Voordat ik er maar wat op los ga interpreteren, wil ik alleen nog even kwijt dat ‘I’m a cynic and I know it’ een mooie zin is om een album mee te beginnen.

Maar de muziek: dat er zoveel samenwerking met anderen is geweest en dat er daardoor ook meerdere leadzangers te horen zijn op dit album, is goed te horen aan de heerlijke kleurrijke veelzijdigheid van het album. Op California Cacophony mag de gitaar flink janken terwijl The Great Farewell een mooi ingetogen afscheidslied is. Indie lijkt het genre te zijn dat het beste past, maar dat komt ook omdat dit genre zo lastig te omschrijven is. Wat betreft de zang is de prachtige stem van Tessa Douwstra het opvallendst. Dat ze in de toekomst nog maar vaak te horen mag zijn! Onder andere het prijsnummer Platypus (wat houd ik toch van strijkers!) wordt door haar gezongen. Het hierop volgende nummer The Elephant (na het liedje van Blaudzun weer een olifant erbijJ)is ook een hoogtepunt. Een vrolijk klinkend folkliedje met meerstemmige zang en blazers. Dat soort fratsen doen het toch altijd goed bij mij. Het eerste deel van het album doet me zo nu en dan aan Tom Waits denken, de afsluiter Waving at the Lions doet dan weer sterk denken aan Feist. Ook dat lijkt me geen slechte zaak.

Na het luisteren van I know why your house is on fire kan ik alleen maar hopen dat we in Nederland er een nieuwe goede band bij hebben en dat het niet hierbij blijft. Wooden Saints is zaterdag 28 januari nog te zien in Paradiso.

En natuurlijk zou ik mezelf niet zijn geweest als ik niet had ontdekt dat de liedjes van I know why your house is on fire gratis van Last FM: http://www.last.fm/music/Wooden+Saints te downloaden zijn. Voor 10 dollar is hij ook te downloaden van hun bandcamp: http://woodensaints.bandcamp.com/ . De keus is aan u. Ach, een fysieke versie heeft natuurlijk ook zo zijn charmes.

27 gedachtes over “Recensie: Wooden Saints – I know why your house is on fire

  1. Daan!
    Je hebt me weten te triggeren. Ik hou erg van Tom Waits. Dus ik ben lekker achterover gaan zitten. Persoonlijk vind ik ‘I know why your house is on fire’ het beste nummer. Ik hou van de diepe stem die lijkt samen te vloeien met de baspartij.
    Super! Dank voor deze aanrader!

    • Fijn om te horen, Matthijs! Ik denk dat er veel verschillende favorieten worden aangewezen, juist omdat het album zo veelzijdig is. Geniet ervan!:)

  2. Ik had het album via de Luisterpaal beluisterd (daar staat het nog op, trouwens). Ik vond niet ieder liedje even sterk, maar dat ‘The Elephant’ vond ik echt prachtig. Dat concept is natuurlijk niet nieuw: hoeveel Nederlandse artiesten en bandjes zijn er intussen niet in blokhutten, vakantiehuisjes, verlaten studio’s, silo’s en weet ik wat al niet neergestreken om daar vrij spontaan wat op te nemen. Maar hier is het resultaat best fraai. Dank voor de mooie recensie, Daan!

    • Graag gedaan, Kees! Ik ben overigens zelf ook benieuwd hoe het gaat klinken als er een wat vrijere benadering gekozen wordt in die zin dat er niet per se iedere week een liedje gemaakt hoeft te worden. De kern van Wooden Saints bestaat natuurlijk uit twee personen en als zij zonder al die samenwerkingen aan de slag zouden gaan, zou er misschien iets anders ontstaan.

      • Tja, ik ‘moet’ ook elke week een preek afleveren…
        En was het niet Nick Cave die zelfs elke dag naar kantoor ging om daar z’n liedjes te schrijven? Een bepaalde druk kan ook wel goed werken…

      • Je hoort mij niet zeggen dat het niet goed werkt. Het kan zeer goed werken, dit album is daar getuige van.

  3. Interessante recensie Daan, nog geen tijd gehad om te luisteren (zie recensie Blaudzun 🙂 ), maar dat ga ik zeker doen. Ga het eerst maar eens downloaden. Dank voor de link.

  4. aandacht voor muziek van eigen bodem: altijd goed. ik moet me ook nog meer hierin verdiepen voor ik er iets zinnigs over kan zeggen. bedankt voor deze recensie, Daan.

  5. Heb ze live getroffen tijdens de Popronde 2011 in Nijmegen en ter plekke hun album gekocht! Mooie plaat en live spettert de band! (Op de goede manier!)

    P.S.: Technisch detail; Poogde eerst onder mijn FB account dit te posten maar dan krijg ik steeds de melding “your FB session has expired” of iets in die trand!

    • Hmmm… ik heb het technisch inzicht van een druif. Sorry. Misschien gewoon later weer eens proberen.

  6. Ik heb even zitten zoeken op last.fm, maar ik zie geen mogelijkheid om de plaat gratis te downloaden, wat je in je recensie stelt. Hoe zit dit? 😀

    • Uh, sorry. Inmiddels is het niet meer mogelijk zie ik. Het zou me niets verbazen als het eigenlijk niet de bedoeling was dat de liedjes te downloaden waren. Op Bandcamp moet je immers er ook voor betalen. Misschien heb ik de band erop attent gemaakt door mijn recensie. GEWOON BETALEN, VINCENT!

      • Betalen? Wat is dat? 🙂 Ik kom binnenkort nog wel een keer bij de Plato. Wie weet neem ik hem dan wel mee. De nieuwe Blaudzun moet in ieder geval gekocht worden. Ik heb hem nu een stuk of 10 keer goed beluisterd en ik vind niet alle liedjes even sterk. Er zitten uitschieters op, maar ook een aantal inkak momentjes..

  7. Ik had nog een cadeaukaart voor de Bijenkorf, dus voelde ik me genoodzaakt geheel tegen mijn gewoonte in die winkel te bezoeken vandaag. En wat lag daar bij de muziekafdeling: Wooden Saints.:) Bij deze dus in bezit van een origineel exemplaar. Toch leuker dan die LastFM-versie.

    • Ik kom graag bij de Bijenkorf hoor, bijvoorbeeld in Amstelveen. De boeken- en cdafdeling hebben me al vaak genoeg blij gemaakt! Vooral als het gaat om de koopjes…

      • Ik was bij dé Bijenkorf (bij de Dam). Ben er blij van geworden, maar ik vond het cd-aanbod verder wel een beetje mager hoor.

      • Dat klopt, Daan! In Amstelveen is het gewoon een afdeling van Fame. Maar de boekenafdeling van de Bijenkorf is toch best goed en vooral als ze gaan afprijzen, dan sta ik vooraan. Ooit voor een paar eurootjes een dichtbundel van Mark Boog (inclusief cd). Daar doen we het voor!

      • Stel je niet aan, Van den Berg! Je mag blij zijn dat ik nog boeken lees en muziek koop!

      • Ik zou ze gaan lezen op je iPad of E-reader, dat scheelt een hoop ruimte joh (en koffie- en sinasappelsapvlekken).

      • Ik ben principieel tegen het bewerken van andermans reacties als moderator…. maar de verleiding is nu wel groot. Wat zijn jullie mij toch boos aan het maken, Moes en Van den Berg!!

  8. Pingback: Recensie: Wooden Saints – You Were The One Who Volunteered | mousique.nl

Reacties zijn gesloten.