machtig mooi of machtig jammer ?

The voice of Holland is compleet langs me heen gegaan, en tot nu toe heb ik dit soort televisie altijd erg oninteressant gevonden. uiteraard heb ik ook de fragmenten gezien die er uit springen van heel heel slecht tot heel heel knap (tot nu toe nog nooit iets echt mooi gehoord)  

The voice van Vlaanderen pakt uit met twee wel wat ongebruikelijke jury leden voor een show als deze: Jasper Steverlinck (de man achter Arid) en de misschien voor jullie iets onbekendere Alex Callier (de man achter Hooverphonic) Ik heb besloten om met de echtegenote mee te kijken, en tot mijn verbazing zie ik mooie dingen gebeuren

Ik vind het mooi dat iets dergelijke prime time op Vrijdag avond gebracht word, denk dat dit ook wel tekenend is voor de iets alternatieve smaak in belgie. Maar ja ik denk dat dit een leuke dicussie kan opleveren niet ?

16 gedachtes over “machtig mooi of machtig jammer ?

  1. Het is gewoon algemeen bekend: België is een beter muziekland dan Nederland. Stubru heeft in Nederland meer fans, dan 3fm in België. België heeft Rock Werchter en Pukkelpop en wij moeten het doen met LowLands en Pinkpop. Enkel Eurosonic/Noorderslag (ESNS) is een werkelijk kwalitatief goed festival van Nederland, waar de Belgen dan weer jaloers op zijn. Oh, en dan vergeten we bijna dat de muziek uiteraard ook beter is: dEUS, Triggerfinger, Goose, The Subs, ze zitten allemaal in mijn collectie en wat biedt Nederland? De Staat en Spinvis. Niet onaardig, maar dat haalt het natuurlijk niet bij een dEUS! Ook typisch: in de kwaliteitslijsten staat in Nederland weinig van eigen bodem, maar in België staat héél erg veel van eigen bodem. Oh, en wat biedt Nederland qua artiesten aan België? De Jeugd van Tegenwoordig. Wel, leuk hoor, maar niet bepaald iets om trots op te zijn…

    Om een lang verhaal even heel erg kort te maken: ik kan me best voorstellen dat TVOB kwalitatief beter is dan TVOH.

  2. Ik ben van mening dat we in Nederland ook fantastische artiesten hebben! Maar wel apart dat dit in België in zo’n talentenjacht gezongen wordt.:-) Leuk om te zien. Mooi uitgevoerd.

  3. verrassend. en ook weer niet.
    het is inderdaad het verschil tussen Nederland en België, denk ik.

    ik heb de indruk dat er in NL wel goede en originele artiesten zijn, maar dat ze nauwelijks worden opgepikt. De NL radio draait inderdaad erg conservatief en teveel op het buitenland gericht, dat speelt ook mee. we zouden wat meer trost mogen zijn op wat we hebben. DWDD doet zijn best, maar slaat daar ook vaak de plank weer mis: omarmen van Blaudzun bv, maar dan ook meteen dat hyperige. En echt verrassend/trendsettend is de artiestenkeuze van DWDD nooit, het volgt meer wat al leeft.

    We doen hier nog maar weer eens een oproep aan alle NL dj’s/radiomakers: meer spul uit eigen land please!

    • Daarentegen zou je natuurlijk wel kunnen stellen dat 3fm met Serious Talent een geweldig platform levert voor Nederlandse artiesten.

  4. Even naar het liedje zelf: mooi gedaan! En wat een verschil met wat ik zo nu en dan (tja, vooral dochterlief is een fan van TVOH) meekrijg vanuit de versie hier in Nederland. Hier niet van die rare stembuigingkjes, waar ik steeds allergischer voor word, hier geen overacting, geen geschreeuw, enz. Mooi klein gehouden. Hulde!
    En ja, die Nederland-België discussie, die laat ik maar even aan me voorbijgaan. Ik kom nog een beetje bij van die andere B-discussie… 😉

  5. Ik sluit me aan bij peTer dat er in Nederland zeker ook fantastische artiesten zijn (hebben we trouwens hier in Vlaanderen al mogen ervaren via verscheidene concerts), maar dat ze inderdaad nauwelijks opgepikt worden wegens een te conservatieve Nederlandse (commerciële) ingesteldheid. Jammer… en vind dat eerlijk gezegd van een land zoals Nederland vreemd.
    Gelukkig komen er in DWDD idd nog wel enkele kansen, al moet ik zeggen dat onze eigenste Ruben Block van Triggerfinger daar dan toch, voor mezelf, voor de meest aparte & pakkende momenten heeft gezorgd !

  6. Cornelis: wat heel mooi is aan deze show, is dat dat overacting echt aangepakt wordt… Voorals door meneer Callier, en Steverlicnk heeft het daar ook niet voor. En zelf Nathalia (die veelzeggend wel eens de beyonce van belgie wordt genoemd) is ook voor de naturelle stem zonder allerlei acrobatiek.

  7. Ik twijfelde even of ik zou reageren, want na een stelling als “Het is gewoon algemeen bekend: België is een beter muziekland dan Nederland.” slaat alles dicht.

    Er zijn zeker goede bands in België, maar ook in Nederland. Verschil is wel dat hier muziek van eigen bodem, zeker de alternatieve, nauwelijks een kans krijgt op de radio of waar dan ook en we mede door de betere promotie van Belgische bands in België hier ook van ze mogen genieten. De vergelijking dat meer Nederlanders naar StuBru luisteren heeft niets te maken met de kwaliteit van de Nederlandse muziek, maar met de wansmaak en beperkte draaivrijheid van de gemiddelde DJ (ze moeten vaak bepaalde dingen promoten die toch al bekend zijn, lang leve netmanagers). Veel kwaliteitsbands komen niet verder dan kleine labels. Het is dan gemakkelijk om te stellen dat we hier niet veel kwaliteit hebben, maar dat is echt te kort door de bocht. Toen de bands hier in de jaren 80 nog meer een duw in de rug kregen ontstonden er ook bands van wereldformaat, zoals The Ex en Clan Of Xymox (ik laat bands als Within Temptation en Golden Earring buiten deze discussie). Het cultuurklimaat is in België beter, dat vind ik wel. En als je zegt zij hebben Gonzo Circus en wij moeten het met de monopolist OOR stellen, dan heb je een punt. Maar verdiep je in labels als Volkoren, Beep! Beep! Back Up The Truck, Esc Rec, Machinefabriek, Lomechanik, Narrominded en ga zo maar door en de kwaliteit ligt er voor het oprapen….

    Maar oh ja TVOH. Ik kijk er graag naar, mede doordat het ontspannen vermaak is met hier en daar hele goede zangers en zangeressen. Je moet gewoon alleen even uit je hoofd zetten dat dit een fabriek is waarbij de winnaar of winnares hierna afgrijselijke platen gaat maken of in tenenkrommende musicals gaat zingen. Of nog erger, met een band vol griezels met Gordon mee gaan zingen. Nee, dat moet je echt even uit je hoofd bannen. Gewoon genieten van Iris die een liedje zingt met haar harp erbij. Meer niet!

    • Met het eerste deel ben ik helemaal eens, JW. Er is hier in ons kikkerlandje genoeg fraais! Grappig trouwens dat je Machinefabriek tot de labels rekent. Komt dat omdat Rutger Zuydervelt zo veel in eigen beheer uitgeeft? 😉
      TVOH kijk ik niet, omdat ik te weinig fraais hoorde tot nu toe. Bovendien is het wel erg eenvormig. Zo’n Iris inderdaad daargelaten. Maar die is er al uit (toch?).
      En ik vind dat hele principe van zo’n talentenjacht verkeerd. Stel je toch eens voor dat Dylan, Waits of Mike Scott voor zo’n jury hadden moeten verschijnen…

      • idd, machinefabriek brengt zoveel zelf uit dat ik het niet anders kan duiden 🙂
        iris zit er nog in….maar de uitslag laat me eigenlijk volkomen koud; een talentenjacht zou prima zijn als het niet alleen gaat of iemand keurig binnen de lijntjes kan zingen…want dylan en waits zouden er direct uitvliegen: ja meneer waits, wat u doet lijkt meer op grommen en we zoeken immers een ZANGER waar we straks een plaat van willen kopen….en meneer dylan, u zingt wel erg nasaal, zo kunt u geen boodschap overbrengen hoor

  8. de DWDD sessies en optredens vind ik dan weer beneden alle peil….en laat een band dan eens een heel liedje zingen ofzo….

    enne enne enne…de jeugd van tegenwoordig daar mogen we best trots op zijn; ik houd er niet van, maar het is origineel, verfrissend, nieuw en echt van nu!

  9. ik sluit me helemaal aan bij JW: het gaat er niet zozeer om dat er in NL geen goede (alternatieve) muziek zou zijn, maar het is het ongezonde cultuurklimaat waar het mis gaat. Gelukkig hebben we nog de Subjectivisten en ons eigen bescheiden blogje, maar ja: ook wij gaan die artiesten niet groot maken vrees ik, daar is onze invloed veel te beperkt voor…

    • Ik moet JW ook gelijk geven er wordt veel mooi spul gemaakt in nl, maar het wordt niet bepaald gestimuleerd. Ooit had je nog for those who like to groove met robin albers op radio 3 zaterdag avond. En ik heb eens op 3fm mogen draaien bij de EO (zij het wel om 2 u s’nachts of zo) Jammer dat dat nu allemaal niet meer kan. In Belgie is er veel meer oog voor talent van eigen bodem. Labesl als sally forth en volkoren zouden hier de festivals bevolken denk ik.

Reacties zijn gesloten.