Carbon Based Lifeforms Twentythree recensie

Carbon Based Lifeforms Twentythree

Ik denk dat het in 2007 zal zijn geweest dat mijn broer mij een dosis nieuwe muziek op de computer zette, waar bij het album “ World of Sleepers” van Carbon Based Lifeforms zat. Een album wat mij raakte en bij gebleven is, in de vloed golf van nieuwe muziek heb ik ze een tijdje uit het oog verloren.

Tot een klein jaartje terug. Ik ben hun realeses is gaan opzoeken en, wow wat een sound ! Ze verenigen mijn twee grote (electronische) muziek liefdes: Acid en Ambient.

Carbon Based Lifeforms betaat uit Johannes Hedberg en Daniel Segerstad uit het Zweedse Gothenburg. Ze maken muziek sinds hun 15e en debuteerden in 1999 met hun album “the path” op mp3.com. Daarna tekenen ze in 2002 bij Ultimae Records.

Om hun muziek samen te vatten hier een mooie quote van hun website:

The goal of CBL is “to combine earth and space in fine-tuned, but still solid, musical visions, seldom forgetting the irreplaceable TB-303

Hun laatste album, dateerd uit 2011, is hun meest diepe album tot nu toe, waar voorheen er nog wel eens iets minder subtiele beats de nummers “ontsierden” ontbreken de beats op 23 volledig. Ik moet wel toegeven dat de beats nooit echt iritant worden bij CBL, wat van veel andere act uit het psy ambient genre niet gezegd kan worden. De warme wollige sound van vorige releases maakt hier en daar plaats voor een wat meer experimentele ( inertia, kensington gardens) sound waarin ook field recordings een plaats krijgen. Ondanks deze veranderingen blijft dat wat CBL tot CBL maakt volledig overeind, diepe space synths, fijne subtiele acid bleeps (Arecibo, System) en een hele fijne grootse sound (VLA, Arecibo) . De duidelijker melodie lijnen zijn vervangen door een meer drone georienteerde opbouw, wat mijn inziens dit album meer body geeft en CBL een stapje dichter naar een sound als grootheden Biosphere en Pete Namlook brengt.

Rest mij te zeggen, zet dit album op (liefst met koptelefoon) schenk u een lekker glaasje in en geniet…

Terpene: een track van hun nieuwe album een perfect voorbeeld van het “oude” gevoel gecombineerd met de “nieuwe” sound

Photosythesis, de perfecte track die de “oude” sound weergeeft, keer op keer kippevel …

leuk extraatje, een dowload link naar hun eerste (gratis) mp3 release: The Path

2 gedachtes over “Carbon Based Lifeforms Twentythree recensie

  1. Zal ik nu eens een onverdeeld positieve reactie geven (tromgeroffel)? Theiz, ik vind dit hele mooie electronische muziek. Echt genieten. Dank daarvoor.

Reacties zijn gesloten.