De sound van 2012: Michael Kiwanuka

 Dat vindt de BBC tenminste. Nu moet ik zeggen, deze meneer is veelbelovend. Recent kreeg ik bij het tijdschrift Mojo een gratis cdtje met allemaal nummers van het jonge label Communion. Communion (mooie naam voor een label!) ontstond uit een aantal cluboptredens van gelijkgestemde artiesten, waaronder Mumford and Sons, Laura Marling en Noah And The Whale.  Een leuk cdtje vol onbekend talent én met een nieuw nummer van Mumford, maar Michael Kiwanuka sprong er voor mij direct uit  Dat vooral omdat zijn stijl nogal afwijkt van de rest van zijn stalgenoten (die voornamelijk singer-songwriter, hippe folk, indiepop en americana maken), maar ook omdat het écht lekker klinkt. Kiwanuka staat voor onvervalste retrosoul zoals bijvoorbeeld Sharon Jones & The Dap Kings dat ook zo goed kunnen. Zijn ongepolijste stijl en stem doen denken aan old school artiesten als Otis Redding, Brooke Benton en Bill Withers. Volgens de BBC wordt dit dus een hele grote.

Hier alvast een voorproefje:

19 gedachtes over “De sound van 2012: Michael Kiwanuka

  1. Zeker een fraai nummer. Qua orkestratie moest ik ook aan Marvin Gaye denken ( die fluitjes!). Tegelijk vind ik het ook wel weer erg retro. Dan spreekt zo’n Drake me meer aan…

  2. De nummer 2 is Frank Ocean, o.a. bekend van zijn collaboratie met Kanye West en Jay-Z op Waych The Throne:

    • Dit vind ik dus eigenlijk nog veel mooier! Ten eerste heeft die Frank Ocean echt een geweldige stem. Ten tweede is dit echt muziek van de 21e eeuw. Veel meer natuurlijk dan zo’n knap retronummer van dhr. Kiwanuka.
      Trouwens, als het gaat over veelbelovende muziek, waarom heeft de BBC het dan niet over dubstep enz.? Wim Boluijt merkte pas al terecht op dat die stijl hier wel zo goed als gepasseerd wordt. Iets voor jou Theiz?? Een mooie gastbijdrage over Burial c.s.? Of is dat niet jouw piece of cake?

  3. klinkt indrukwekkend. ik heb hem ff op onze luisterpaal gezet, volgens mij heeft ie nog geen album uit (de PR is blijkbaar wel al gestart), maar dit is een mooi ep-tje – zie linksboven in het zijmenu.

  4. Een album van deze man in 2012? gelijk mooi bruggetje naar volgende blogpost over 2012 😉

  5. Overigens bestond er al een Communion label (met onder meer Mia Doi Todd, The Double U, Alles Wie Gross, Thinking Fellers Union Local 242, Village Of Savoonga….best ok dus)

  6. Klinkt als iets dat mijn vrouwtje ook zal kunnen waarderen (ze is grote fan van aloe black en jamie lidell)

    ben benieuwd daan, gone check it out !

  7. Pingback: 4 x black music « mousique.nl

  8. Pingback: mousique.nl

  9. Pingback: 4x black music « mousique.nl

Reacties zijn gesloten.