concertverslag: Admiral Freebee, Academiezaal Sint-Truiden (15-12-2011)

<dit is een gastbijdrage van Mathijs Schippers aka Theiz>

Vanavond heb ik het voorrecht gehad een van de beste Vlaamse liedjesschrijvers bezig te zien in een heerlijke akoestische sessie. Een man met een onafscheidelijke mondharmonica te midden van zijn gitaren en een vleugel.

Misschien eerst een kleine introductie: Admiral Freebee is de Antwerpenaar Tom Van Laere. Zijn muziek kan omschreven worden als roots-rock, volgens Wikipedia sterk gelijkend op het werk van Neil Young. Ik ben geen Neil Young kenner, dus dat zal ik dan maar aannemen. Uiterlijk onderscheidt “de Admiraal” zich door zijn groot postuur en volle baard. Admiral Freebee is doorgebroken in Humo’s Rock Rally, editie 2000. Hij werd toen tweede. Meestal treedt hij op met een rock-bezetting, deze keer dus alleen.

Heerlijk! Hij start de set met een minimaal en zeer ritmische begeleiding op gitaar. Als je hem ziet zitten en hoort spelen dan voel je de roots inderdaad; je waant je in een stoffige woestijn waar de Admiraal op zijn gammele gitaar tokkelt op de veranda van een verlaten tankstation. Heel apart is het dan ook dat diezelfde Admiraal ons tussendoor trakteert op droge Vlaamse humor, wat voor mij niet stoorde maar de avond juist een “eigen” touch gaf.
Hij speelt veel van zijn hits, zoals Rags en Run en Oh Darkness, waarbij de nummers moeiteloos overeind blijven zonder de normaal veel vollere bandsound. Vooral zijn versie van Oh darkness was erg mooi; wat van nature een lekker radiovriendelijke rocksong is wordt in deze setting een intens en breekbaar nummer. En een ondersteund door gitaarloops vertelt verhaal over een diner bij de schoonouders in een soort Texaans-Amerikaanse tongval, afgewisseld met Vlaamse zinnen was ook heel geslaagd. Een fijn avondje.

Admiral Freebee is het zeker waard om eens te beluisteren als je hem nog niet kent. Een mooi beginpunt om hen te leren kennen is de overzichts-cd `Admiral Freebee I Wreck Collection (the singles)’.

7 gedachtes over “concertverslag: Admiral Freebee, Academiezaal Sint-Truiden (15-12-2011)

  1. Ha, the admiral zoals hij hier thuis al sinds jaar en dag heet.There is a road… altijd als ik over de Noorderlaan in Antwerpen rijd, denk ik aan dit liedje van hem. Zag hem vorig jaar op Cactus. Met Kowlier op bas! Straffe mannen!

  2. Ja, dat zag ik al. Ben je ook fan van ‘de bebrilde’ (dixit Bram van Schaik): Stijn Meuris? En wat denk je van Research & Development, de laatste Gorki? Onderschat in en door Nederland als je het mij vraagt. Nog meer onderschat: Buurman.

    En nog fraaier: dan heb je de Flaming Lips ook Cactus zien en horen afsluiten! Mensen toch…!!!! Of juist die keer gemist?

    • meuris niet zo zeer , alleen & keer kippevel over mijn hele lijf bij de eerste keer dat ik monza live zag, bij panamarenko wat een song is dat !!! Maar ben wel bij alle opnames van stijn en de sterren en stijn en het heelal geweest (ook in academie zaal) En van god los vind ik ook een heel mooi nummer (sta niet echt achter de inhoud, maar dat is een andere discussie.

      Kwa vlaamse muziek mijn top 3

      1 ozark henry (laats zijn show 4 hands gezien: briljant !)

      2 Daan (hoor hem nu live op te dak van het glazen huis)

      3 gedeeld : De admiraal en Amatorski

  3. Gorki/Gorky met Luc de Vos is een goede band! Poëtisch, rauw en melodieus. Echt een fijne band. En ja, Wim jouw ode op De Vlammende Lippen op Cactus is en blijft legendarisch. Ik had erbij willen zijn!
    Ach, dan doe ik het maar met mijn herinneringen aan De Kift op een golvend dakterras in Amersfoort…

  4. Bij Flaming Lips op Cactus zijn wij vertrokken ( ja smaken verschillen) ik weet dat die band als legendarisch wordt gezien, maar we waren moe en het boeide ons niet echt…

    We zijn op de tonen van dat concert naar ons hotel gewandeld… 🙂

    • Of course theiz, smaken verschillen. Maar de Flaming Lips was vooral een belevenis. En diep ontroerend. Do you realize that everyone you know, someday will die?
      Ken je The Germans ook? Elf Shot Lame Witch is een prachtig album. En laatst in Gent ook nog de vinyl only ep gevonden die na dat album verscheen. Ozark Henry is goed, zeker. Maar voor mij wat teveel gestileerd als je begrijpt wat ik bedoel. Ken je Satelliet Suzy van Noordkaap ook? En Wat Is Kunst? Een heel klein beetje oorlog? Ja, Panamarenko is uitzonderlijk mooi.
      En – opnieuw – Buurman

Reacties zijn gesloten.