3x van eigen bodem

Veel aandacht aan materiaal van eigen bodem geven we hier meestal niet op Mousique. Nu ben ik zelf ook absoluut geen kenner op dit gebied, maar hier een kleine poging om het Nederlandse gehalte van dit jaar op de valreep nog even op te schroeven met een rijtje alleraardigste cd’s.

Benny sings: Art
Een mix van hiphopbeats, jazzy mood, laid back, lekkere bliepjes en dromerige kopstem maken dit album tot een leuke ingetogen popplaat a la Jack Johnson, maar dan meer beat gericht ipv gitaar gedreven. Een cd die me bij de eerste paar nummers zeker kon boeien, maar die, naarmate de cd vorderde, toch een beetje minder werd. Niet omdat het ging storen of dat er gebrek was aan kwaliteit, maar omdat het teveel kabbelend aan me voorbij ging. Als je echter juist die muziek zoekt voor een relaxte avond is het genieten.

 

In a Cabine with Tika
Op uitnodiging van ‘In A Cabin With’ hebben Morien Dorleijn en David Pino zich, als gelegenheidsformatie Tika, elf dagen afgezonderd in een Canadese blokhut. Support kregen ze daarbij van bassist Julian Brown (Feist) en drummer Blake Howard. De naam Tika komt van de labrador die ook in de blokhut rondwandelde.
Ze brengen een mix van indie met country- en folkinvloeden. Buiten de blokhut ligt de sneeuw, maar binnen is het warm en verwarm je je aan de mooie stemmen en ontspannen liedjes van Tika. Heerlijke vocals
Voor mij wel een ontdekking deze cd. Zeker waard om te gaan luisteren.

 

Marike Jager – Here comes the night
Een singer-songwriter die alweer toe is aan haar 3de album. Deze keer geproduceerd door Tchad Blake (o.a. Sheryl Crow, Elvis Costello, Tom Waits). Muzikaal helemaal in orde! Strak gearrangeerd, ontspannen, donker, een beetje schurend en bij vlagen zwoel. Bij de eerste luisterbeurt pakte de cd me eigenlijk niet. Nu, na een aantal keren luisteren kruipen er toch een heel aantal liedjes alsnog onder mijn vel waaronder Traveller, Listen to your baby, Keep me warm, Covered en Back Home. De wat steviger nummers zijn niet zo aan mij besteed, maar daarom zeker niet slecht.

6 gedachtes over “3x van eigen bodem

  1. David, ik ben het niet met je eens dat we op Mousique niet veel aandacht aan muziek van eigen bodem besteden. Ik heb even teruggekeken, maar ik heb de volgende bands/artiesten besproken: Happy Camper, Ponoka, Machinefabriek, Goldzounds, De Kift, Spinvis, Rubatong. Daarnaast is Peter ook iemand die de Volkoren- en Sally Forth-stal op de voet volgt. Misschien is het meer iets van de drie ‘D’s’…

    Goed ter zake: leuke bespreking deze drie gasten. Ik vind dat Tika ook boeiend. Ook omdat ik El Pino & The Volunteers en Moss zulke leuke bandjes vindt. Volgens mij zijn die In a Cabin with ook gratis te downloaden!
    Marika Jager is gewoon een begenadigd zangeres. Niet voor niets is ze fan van Joni Mitchel…

    • Was ook geen aanval hoor Kees, maar gewoon een vaststelling dat in de massale aanvoer van buitenlandse muziek we een heel stuk minder aandacht geven aan Nederlandse muziek. Dat jij daarin met kop en schouders boven ons uitsteekt mag dan bij deze genoemd zijn ;).

  2. ik ben het wel eens met David: we bespreken hier te weinig muziek van Nederlandse bodem!
    niet dat we het niet al doen (mee eens Kees), maar het mag best iets meer. er komt veel moois uit ons landje (hoewel niet zoveel als uit die politieke en economische bufferzone direct ten zuiden van ons…)

    Marike Jager vind ik ook helemaal top. het is wel echte popmuziek (lees: glad geproduceerd) maar ze is gewoon goed. Daarbij ziet ze er nog leuk uit en heeft een goede stem.
    Tika heb ik niet zoveel mee. Volgens mij was de eerste cd van The Black Atlantic ook op InACabinWith, en dat vind ik veel beter.
    Benny Sings vind ik echt grappig; jaren geleden zag ik hun eerste concert in Bitterzoet, 020, en hij heeft wel iets charmants. Maar ik was hem eigenlijk al weer vergeten, het is dat jij er weer over begint…

  3. Pingback: Recensie: LPG – The Village « mousique.nl

Reacties zijn gesloten.