3x Olifanten

Ik ben in lijstjesmood. Zelfs van olifanten kun je lijstjes maken… wie had dat gedacht…

Elephants by Rachael Yamagata (2008)
Het is niet de meest recente cd die ik heb uitgekozen om onder jullie aandacht te brengen. Hoe het komt weet ik niet, maar sommige artiesten maken gewoon leuke muziek en dan plotseling, ergens tussendoor, haast onopvallend, maken ze een kunststukje. Volgens mij is dat met de cd ‘Elephants’ het geval.
Van haar eerdere cd’s is ‘Happenstance’ een vrij bekende en populaire cd. De stijl zit in de rustige alternatieve pop / singer-songwriter hoek. Haar nieuwste cd, ‘Chesapeake’, is meer up-tempo. Geen verkeerde muziek, maar ook niet heel erg opvallend. In haar discografie staat echter ook de cd Elephants uit 2008. Een prachtig, donker en verstild werkje. De reacties op deze cd zijn dan ook wisselend. De trouwe fans van haar vorige cd’s haken hier af en liefhebbers van wat alternatiever materiaal springen op de kar. Rachael Yamagata gebruikt haar wat hese warme stem om haast fluisterzacht de donkere teksten in je oor te gieten. Het is overigens een dubbel cd waarvan de tweede cd de prettige titel heeft ‘Teeth Sinking Into Heart’. Die cd is wat harder en rockier en vind ik wat minder interessant. Hier ‘Duet’ met Ray Lamontagne.

 

Elephant Revival by Elephant Revival (2008)
Debuut van een groep die naar eigen zeggen Transcendental Folk maakt, muziek die uitstijgt boven de verschillende genres. Of dat werkelijk zo is vraag ik me af. Wel is het een mooi gebrachte mix van country/folk/bluegrass van behoorlijke kwaliteit. Nummers als Currach en Ring around the moon springen er voor mij wel uit. Vorig jaar is hun tweede cd uitgekomen met de titel Break in the Clouds.

 

Elephants by Aaron Strumpel (2009)
Aan Strumpel heb ik al eerder aandacht gegeven door zijn cd Vespers I/II te bespreken. Elephants is zijn debuut. Eigenzinniger, experimenteler en veel uitgesprokener dan Vespers. Dat pakt niet altijd even goed uit, maar het overall resultaat is zeker luisterwaardig.
Om met Justin Boyer (Relevant Magazine) te spreken:
The album title is fitting as most tracks are interlaced with deep drum stomps, rough-skinned backing loops and Aaron’s own trumpet. The sound is experimental, but with purpose, folk rock based but uniquely integrated with a variety of instrumentation; it carries an element of abstraction to it with soul that bleeds through the vocals…and with the strength of an Elephant, you were going to be moved whether you originally wanted to or not.”
Hier te beluisteren en aan te schaffen

60 gedachtes over “3x Olifanten

  1. Gelukkig heb ik een geheugen als een olifant, wat te denken van:

    Elephant Shoe van Arab Strap (1999)
    Elephant Reveries van Antrabata (2007)
    Elephant Woman van Blonde Redhead (2004, single)
    The Elephant Man van John Morris (1977, soundtrack)
    Elephant van The White Stripes (2008)
    Cage The Elephant van Cage The Elephant (2009)

    een Rivella-achtige lijst, maar leuk!

    • Kijk Jan Willem, zo komen we ergens 🙂 Dank!
      Is het allemaal los getrompetter of zitten er ivoren kunststukjes tussen?

      • -Arab Strap is heerlijk donkere Schotse muziek, met Nick Cave invloeden.
        -Antrabata maakt electro-triphop met referenties als Portishead, Radiohead, Björk, Tom Waits…
        -Blonde Redhead maakt lekkere gitaarpop
        -John Morris brengt klassieke filmmuziek
        -The White Stripes ben ik niet zo van, maar dat zal wel dadaïstische rammelrock zijn
        -Cage The Elephant….echt geen idee

  2. Ik ken dan weer enkel die rammelrock en volgens mij is Cage the Elephant (die begin dit jaar een nieuw album uitbrachten) jaren negentig-achtige rock. Wel grappig, maar niet echt mijn ding.
    Die anderen ga ik eens beluisteren.

      • Ik heb een album of drie en draai ze met alle liefde. En Jack White is ook een goede producer + gitarist natuurlijk (zie voor het laatste docu It might get loud)

      • De samenwerking tussen White (producer) en countrylegende Loretta Lynn op haar cd Van Lear Rose is geniaal.

  3. Nog wat olifantjes (trouwens, dat zijn ook heerlijke sigaren!):

    – Beirut, Elephant Gun
    – The Cave Singers, Elephant Clouds
    – (speciaal voor Jan Willem) Crowded House, Elephants
    – The Lionheart Brothers, An Elephant Job
    – Natalie Merchant, The Blind Men and the Elephant
    – Clap Your Hands Say Yeah, Upon encountering the crippled elephant

    Dit zijn allemaal liedjes, geen albums dus.

    • Als je over sigaren begint … er is een belgisch biertje (Delerium Tremens) met een Roze Olifant als kenmerk. Sigaren, belgisch bier en goede muziek. Brengen die olifanten ons toch verder dan verwacht.

      • Klopt ja…lekker bier ook trouwens. Wij hebben hier flessen staan omdat mijn vrouw onderzoek naar delier (delirium) heeft gedaan. Een mooi fles die wij hebben is die van Delirium Christmas….geen idee hoe ik plaatjes hier kan plaatsen, maar google er maar eens op…..om lekker in de Kerststemming te komen 🙂

  4. En dan is er nog de film Elephant van Gus van Sant, om nog maar een ander zijstraatje in te slaan.

  5. Maar goed dat je een lijstje over olifanten bent begonnen, een lijstje over whiskey zou w.s. eindeloos worden.

    • We maken lijstjes tot we zelf ingelijst worden (variatie op: we vergaderen totdat we zelf vergaderd worden)

      • Je wilt toch niet zeggen dat je alleen maar stijfdoorrookte en superzilte whiskeys drinkt? Best lekker hoor, maar dan gaan we gauw naar de Speyside of the Highlands voor weer andere smaaksensaties. En laten we de Bourbon uit de States ook niet vergeten…

      • ik zweer ook bij Islays.

        maar ik bedoelde eigenlijk een lijstje van muziek die over whiskey gaat, of waar whiskey in voorkomt, of waar whiskey de inspiratiebron voor was…
        😉

      • Bourbon is heel goed te zuipen: lekker vanille-achtig en een maissmaakje. Tuurlijk is het wat inferieur aan Single Malt, maar wel een stuk beter voor den portemonnee! Ik drink toch elk seizoen wel een flesje weg. Mjammie, mjammie.

  6. @Kees Yep, dat is eigenlijk wel het geval … die andere smaaksensaties kunnen wel fantatisch zijn, maar ik ga toch altijd weer heel snel terug.

    • Clynelish is bijvoorbeeld een heerlijke combinatie van zee-invloeden en de highlands. Juist die complexere whiskeys spreken me nog meer aan dan die al te medicinale turfdrank (oké, wat oneerbiedig gezegd). Van de Islays vind ik Talisker erg lekker. Ik had ooit een 18 jaar oude fles gewonnen t.w.v. een kleine 100 euro!

  7. @Peter Haha, moet ook een heel mooi lijstje worden met whisky nummers. Kees en ik zitten vast te denken met welke whisky we dat lijstje moeten gaan uitzoeken en beluisteren…
    Trouwens fijn om een Islay vriend gevonden te hebben. Wolfmans is overigens ook wel aardig Islay gek.

  8. Wolfmans houdt net als Kees van alle wiskies. Zo heb ik nu een heerlijk milde Dalwinnie staan. En Bourbon is ook aan mij wel besteed. Maar ja, als ik mag kiezen, kom ik toch wel uit bij Talisker en Laphroaig etc.
    Voor een lijstje over wiskey-liedjes moeten we maar een keer een nieuwe post openen. Dat wordt dan wel een lijstje met een heel hoog americana en countrygehalte vrees ik 😉

  9. Lagavulin: ja! En wat dacht je van Glenn Moranchie.

    Zeeland ligt idd niet zo centraal. Dan maar ween keer in Rotterdam en hopen dat David wat flessen meesjouwt? 😉

    • Er staat hier ook nog steeds een pastorie open: voor muziek en drank, maar zonder gesmoke! Dat laatste zou wel eens belemmerend kunnen zijn voor die en gene…

      • is het wat om tweede helft januari of begin februari weer een Mousique avondje te beleggen? dit keer bij Kees dan.

      • Ach, ik heb last van koude-allergie (nee, echt), maar rook graag een sigaartje bij dit soort gelegenheden. Is dat teveel gevraagd? Maar ik kan ook prima zonder hoor, dus als de terrasverwarming uit blijft, is dat geen enkel probleem. Overigens zou bij ons thuis hetzelfde gebeuren: wil je roken, ga dan maar op het balkon staan (en verwarm je aan de stoom van de afvoer van de buren).

      • Hier in huis kan dan weer niet gerookt worden i.v.m. allergie voor rook. Het is niet anders, maar er kan genoeg qua bier of whiskey tegenover staan. En la musique!!

      • lijkt me een goed idee. Ik kan ook een stevige sigaar waarderen, maar kan ook zonder. Er is een tijd van roken en een tijd van er van afzien, zei Prediker al (in de Qumran variant).
        Ik ben benieuwd naar je cd en boeken collectie.
        Laten we even via de mail wat afspreken.

Reacties zijn gesloten.