Recensie: Vespers I & II by Aaron Strumpel

Vespers komt van het latijnse woord vespera dat avond betekent. De term kom je tegen in verschillende kerken als het moment voor het avondgebed.
De beschrijving van Andy Whitman van CT voldoet volledig en daarom plak ik ’m er hier in:

Aaron Strumpel worships as if his life is hanging in the balance. Like his breakthrough 2008 album Elephants, Vespers mostly borrows its lyrics from the Psalms and its sound from a raw mix of strident folk, wailing trumpet, and clattering percussion. As befitting its title, this six-song EP is slightly more quiet and contemplative, but it is no less visceral or moving. “Born Again” builds to a glorious crescendo of praise, while “I Sing” moves from a pensive piano ballad expressing fear and doubt to a nearly symphonic plea for God to storm a hardened heart. These are urgent prayers for the close of day.”

Wat een ontdekking! Wat een mooie muziek! Misschien het best te omschrijven als een soort mix van indie, dreampop en worship,  Ik had nog nooit gehoord van deze man, maar deze digitale EP verdient zeker de aandacht! Ondertussen ben ik zijn debuut ‘Elephants’ en de laatste genaamd ‘Birds’ ook aan het luisteren. Op Youtube is er van deze EP helaas nog geen representatief materiaal te vinden. Jullie zullen het dus moeten doen met een linkje.

Hier online te luisteren en voor een prikkie te downloaden. Volgens mij niet echt in cd-vorm te koop.

22 gedachtes over “Recensie: Vespers I & II by Aaron Strumpel

  1. Ik heb even zitten luisteren, maar het kan mij nog niet echt bekoren. Misschien moet ik ff een wat rustiger moment opzoeken.

    • Kan me trouwens iets bij voorstellen dat jij dit niet zo bekoorlijk vindt. Neigt af en toe naar het experimentele, redelijk hoge mannenstem, da’s meestal niet jouw ding toch? Ben benieuwd of het later wel binnenkomt.

      • Wat zijn jullie toch aardig voor elkaar! Komt vast door die worshipconnotatie…
        Mijn oordeel (gna, gna) volgt nog.

  2. Haha
    Ach Kees, Daniel en ik kennen elkaar al even lang als we onze eigen vrouwen kennen… Na al die jaren komt er een soort rustige verstandhouding waardoor we niet meer de behoefte hebben om schreeuwerig ons gelijk te halen 😉
    En daarbij komt dat jouw, zich steeds herhalende, anti Lucinda polemiek ons nog meer laat verbroederen.

  3. Kees, David en ik voelen elkaar aan als David en Jonathan. Tussen ons moet dat nog even groeien. Gelukkig hebben we The Waterboys.

    • Dan zijn wij zeker David en Saul? Ik zal jullie blijven achtervolgen met die visvrouw tot jullie je verstoppen in een grot…
      Ach, laat maar. Speel inderdaad maar op de harp van The Waterboys, dat geeft een grote glimlach op mijn aangezicht.

      • Nou had David wel verstand van muziek, Kees. En een speer om naar je hoofd te gooien. Dus kijk uit, zou ik zeggen.

      • Hé beste gevangenisdominee, David gooide die speer niet… Dus ik zou zeggen: pas jij maar op!
        En over de muziekkennis van Saul vermeldt de Heilige Schrift niets. Hij vond in ieder geval die van David mooi, dus indirect had hij ook verstand van muziek. Ik denk trouwens dat hij van Lucinda Williams weer heel erg agressief was geworden…

      • Haha, oeps, da’s waar ook! Saul gooide die speer natuurlijk!
        Maar David componeerde wel een flink aantal Psalmen.
        Daarover gesproken, waar blijft je recensie van Spinvis?

    • Als er niet ‘Vespers’ op de voorkant zou hebben gestaan zou ik er, in eerste instantie, niet eens aan hebben gedacht dat het p&w was en het nog steeds mooie muziek hebben gevonden. Voor mij is het genre niet zo van belang. Dat het dan p&w blijkt te zijn vind ik dit geval mooi meegenomen. Ik heb maar zeer weinig in dit genre dat me aanspreekt.

  4. Ik heb die ep beluisterd en ik moet zeggen: ik vind het echt niet verkeerd. Alleen wel een beetje traag en zeurderig, maar ja: dat heeft ongeveer alle worshipmuziek. Daar staat tegenover dat het muzikaal en tekstueel echt veel minder voorspelbaar is. Dus leuke tip, David!

  5. ik herken eerder genoemde reserves ook, maar ben hier wel enthousiast over, ook over zijn eerdere en nieuwe plaat.
    Ik ga het nog verder luisteren

Reacties zijn gesloten.