Mousique voor kinderen

Het is volop herfst-vakantie hier in Zeeland. De kinderen zijn thuis. Welke muziek schotel je als Mousiquant eigenlijk je kinderen voor? Is dat hoogstaande kwaliteit of hebben we stiekem ook die flauwe draaimolentjes met mechanische muziek boven hun hoofdjes gehangen? Even duik ik in het verleden…
Zo liep ik zoon één vaak op mijn armen te wiegen met ‘Ode to my family’ van de Cranberries. Werd hij rustig van … en ik ook. Tegenwoordig raakt hij steeds meer ontspoort en luistert naar digitale derrie op zijn mobiel. Een lichtpuntje aan de horizon is dat hij mijn cd van Calexico helemaal goed vindt.
In de auto blèren de jongsten het liefst keihard mee met ‘Pay Me My Money Down’ van Bruce Springsteen. Helaas zo vaak dat ik de Seeger Sessions niet meer verdragen kan. Zoon twee luistert veelvuldig naar Thriller van Michael Jackson op zijn kamer, maar vindt Arcade Fire ook wel leuk (als het maar lekker hard is). Hij kan nog vele kanten op, gelukkig! Maar de vraag is of en hoe je dat een beetje bij kan sturen?
Heb ik ze vanaf de wieg wel echt goede muziek laten horen of heb ik ze toch te veel naar die draaimolenmuziekjes en piepbeestjes laten luisteren?
Hier een poging om de volgende generatie opvoeders wat materiaal in handen te geven om hun kinderen te laten wennen aan echte muziek.

Sunny Days – Elisabeth Mitchell (2010) Mooie en eenvoudige folk voor de kleinsten. Schattig en van beter niveau dan Ernst en Bobbie … en de rest…

Little Nut Tree – Dan Zanes and Friends (2011) Muziek voor het hele gezin. Maak een dansje om de tafel als Dan Zanes onder meer zingt van Etta James en met Joan Osborne.

In the key of Disney – Brian Wilson (2011) Zoals ik op Amazon.com las: “The album that marries the vision of two men who shaped the image of modern California – Brian Wilson & Walt Disney.” Zijn je kinderen weg van films? Geen probleem. Op deze manier kun je ze stapje voor stapje van ‘The Bare Necessities’ naar The Beach Boys leiden.

Sing me to sleep – Indie Lullabies (2010) Na een lange dag muziekonderwijs is het tijd voor bed met keuze uit een lange lijst artiesten. En wat is er nu mooier om te zien dat papa ook niet alle artiesten kent en hij zich uitgeput op de bank laat vallen en wegdroomt met een nieuw lijstje Indie muzikanten die slaapliedjes zingen.

En wat vind ik tot mijn verbijstering? Zingt Dan Zanes het ook! Was het toch echt een kinderliedje?

Can’t get it out of my head”, en daar is het uiteindelijk als opvoeder om te doen. Toch?

44 gedachtes over “Mousique voor kinderen

  1. haha leuke post
    vergeet Now the Day is Over van the Innocence Mission niet.
    Ook erg leuk is Christafari Sundayschool.
    Helden zijn voor mij wel Elly en Rikkert. Ik ben er zelf mee opgegroeid en het kan me nog steeds raken. Mijn zoons (4 en 7 jr)zijn meer into Herman Boon.
    In de auto doet Thirteen Senses, Robert Francis, Mumford & Sons en Matisyahu het goed.

    • Elly en Rikkert zijn me natuurlijk bekend, ben ik ook mee opgegroeid 🙂 Die Christafari Sundayschool niet. Die ga ik eens luisteren.

  2. Hier wisselt het nogal. De cd die het allerbest doet tot nu toe bij alle kinderen is Roltrap Naar De Maan van Klein Orkest. Dat is ook voor ouders goed te doen moet ik zeggen. Daarnaast varieert het van K3 en Dirk Scheele tot de Beatles en hedendaagse sterretjes. Eminem en Bob Marley doen het in de auto ook wel goed. Maar af en toe valt de “rare papa muziek” ook wel in de smaak en vreemd genoeg ook de extreem melancholische liedjes.

    Wat ik mij echter afvraag en wat mij zorgen baart is of mijn kinderen ooit cd’s of vergelijkbare producten gaan kopen. Volgens mij is dat namelijk een uitstervend iets. Ik stop denk ik ook met muziek verzamelen als dat er niet meer is, dan is namelijk alle charme er af. Sja kinderen zijn spiegels en spiegelen niet veel soeps voor de muziek. Ik zie om me heen hoe platenzaken wegvallen alsof het niets is. Ik voorspel dat na dit jaar er minstens 5 Plato’s weer dicht gaan…..maar goed, ik wil dit leuke stukje eigenlijk niet negatief eindigen en koester maar hoop.

    • Haha, dat van die “rare papa muziek” herken ik wel. Je schets inderdaad wel een donker beeld van de toekomst, maar ik denk dat je gelijk hebt. Waar wij in cd’s denken (en bespreken), denkt de generatie van nu in nummers. Zijn we ondanks onze up to date kennis hier op Mousique toch al hopeloos ouderwets aan het worden?

      • De generatie van nu denkt zeker in nummers. Toch gloort er nog wel hoop, als ik kijk naar mijn oudste. Als hij ergens fan van is, wil hij toch gewoon het album in handen hebben, zeker in een ltd of luxe versie, zoals die laatste van Kanye West en Jay Z. Maar ja, die werd wel weer besteld bij een webwinkel, omdat hij daar bijna 10 euro goedkoper was dan bij de plaatselijke platenboer. En daar geef ik hem geen ongelijk in.

  3. @ JW: de Plaatboef in Rotterdam zal áltijd blijven bestaan.

    Ellie en Rikkert: ja!
    Mijn oudste houdt natuurlijk ook van K3 en Sesamstraat. Maar ook van Bob Marley en Alicia Keys en zelfs van Amos Lee! En van Amanda Strydom, een Zuid-Afrikaanse zangeres. Dus als ouder heb je wel degelijk invloed.

    Johnny Cash heeft ooit een cd met kinderliedjes gemaakt. En Sara Groves ook. En Billy Joel heeft zo’n mooi slaapliedje op ‘River of Dreams’.

    • Mooiste zaak vind ik nog steeds Concerto in Amsterdam: zoveel keus, nieuw én tweedehands. Fame is ook leuk, maar nog maar voor even. En verder juist die kleinere zaakjes met hun aanbiedingsbakken, waar je de leukste aankopen kunt doen.

  4. De nieuwe generatie denkt idd in nummers, maar nummers komen van albums. En ik denk dat veel artiesten albums zullen blijven maken. Misschien dat die dan alleen digitaal uitkomen, of dat het de cd’s zal vergaan zoals het nu met lp’s gaat: voor hobbyisten, freaks, dj’s en verzamelaars…

  5. Goed, maar gauw naar het daadwerkelijke onderwerp hier. Een heel leuk onderwerp, David!
    De meeste muziek mét kinderen draai ik in de auto. En bij ons is de regel dat degene die achter het stuur zit, de muziek bepaalt. Eén keer raden wie er achter het stuur zit…
    Wat ik deed, toen ze nog echt klein waren, is bij mijn muziek verhalen vertellen: spannende verhalen, lollige verhalen. Zo gingen ze heel erg houden van de eerste van Calexico en Secret South van 16 Horsepower. Als ze met z’n tweeën in bad zaten, sleepte ik de portable cd-speler erbij en draaide bijvoorbeeld de Kift: het spetteren en spateren (om maar eens die irritante tekst van Herman van Veen te citeren) werd tot een feest.
    Mijn kinderen hielden en houden gewoon ook van mooie liedjes. Ze vinden The Beach Boys (jawel Peter), Sufjan Stevens, Low (als het maar niet te slow wordt…) en The Innocence Mission gewoon prachtig. Het moet alleen niet te extreem worden. Metal trekken ze allemaal niet. De jongste misschien nog het meest. Die is trouwens erg visueel ingesteld. Met haar kan ik het meest genieten van mooie clipjes en fijne muziek.
    Draai(de) ik nooit kindermuziek? Jawel hoor. De duo’s Bert & Ernie, Ernst & Bobbie en Elly & Rikkert komen nog steeds regelmatig voorbij. Met name van 1 en 3 kan ik zelf ook erg genieten. Herman Boon vinden ze dan weer niks (en ik zelf ook niet; wat een banale, volstrekt niet grappige liedjes zijn dat toch!). We hebben ook Kleine Sofie en Lange Wapper heel vaak gedraaid in de auto: een muzikale bewerking van dat prachtige boek van Els Pelgrom, een soort muziektheater, m.m.v. bijvoorbeeld Fay Lovsky. Echt heel goed en grappig.
    Die cd van Johnny Cash ken ik: ‘Children’s Album’. Ik vind het niet z’n sterkste album, een beetje bedaagd en ook behoorlijk flauw. Er staan wel een paar mooie nummers op. ‘Now, the day is over’ van The Innocence Mission is wel erg mooi, de nadruk ligt daar ook op lullabies. Die Dan Zanes is trouwens ook erg goed.

    • Kijk, zo mag ik het graag zien, ons advies aan de nieuwe generatie opvoeders krijgt al meer body 🙂 Trouwens, dat van wie rijdt de muziek bepaalt ken ik niet helemaal. Als ik ‘rare papa muziek’ draai komt er een vierkoppig veto van de achterbank…

      • Kwestie van goede afspraken maken, David! 😉 Een beetje een heerschap ben ik wel…
        Compromis is intussen geworden dat de kids achterin zitten met hun mp-3 spelers en koptelefoon/oortjes. Kunnen ze toch hun eigen muziek draaien…. Heel gezellig bij ons, die autoritjes!

      • haha dat veto klinkt bekend…tis dat mijn jongste zelfs zonder muziek al protesteert, want anders was het hier ook een vierkoppig veto, nu ja vijfkoppig omdat mijn vrouw ook de rare papa muziek niet altijd trekt 🙂

      • In mijn rare papa muziek maak ik wel keuzes. Zeker ook als het over mijn vrouw gaat, want die kan tegenwoordig nog maar net een drum verdragen… Niet te heftig, melodieus en melancholisch. Daar krijg ik haar wel in mee. En er is ook nog altijd een volumeknop…

  6. Laat ik voorzichtig zeggen dat mijn vrouw veel toestaat wat muziek betreft. Als het niet te depressief klinkt, te druk is of te bizar klinkt kom ik een heel eind … 😉 (beperkt toch wel enigszins mijn ‘rare papa’ categorie.

  7. Kennen jullie het label Putumayo (http://www.putumayo.com/)? Veel cd’s met authentieke wereldmuziek in diverse thema’s. Gave hoesjes ook!
    En zij hebben ook diverse uitgaven gericht op kinderen: van uitbundig tot slaapliedjes. Ontzettend leuk!

    • Ik ken het label in ieder geval niet. Dank voor de leuke tip. Site ziet er uitnodigend uit. Ik ga eens op luistertocht.

  8. Er zijn nog mensen van de jonge generatie die cd’s kopen hoor!:)
    Mijn kindermuziek was altijd: Elly en Rikkert, Samson en Gert en Herman Boon vond ik ook altijd erg grappig.

      • Nou, die hoop spreek ik alleen uit voor de eerste van de drie: Samson en Gert is uit die verschrikkelijke studio 100, daar spreek ik mijn veto over uit en die Hermanus Bonus heb ik al in een paar zinnen getypeerd/-fileerd, maar als jullie nog meer willen horen, dan zeg je het maar….

  9. Ik kom net in een lijstje ‘binnenkort verwacht’ Laura Veirs tegen met het in november te verwachten Tumble Bee – Folk Songs For Children. Deze dame ga ik eens beter beluisteren. Eerste indruk van haar andere cd’s is niet slecht!

    • Laura Veirs is een goede zangeres (pleeg ik toch te zeggen ondanks verdenking van onverstand… 😉 ). Ik heb van haar ‘July Flame’, een mooie folkachtige plaat.

      • Was inderdaad de plaat die ik in vogelvlucht hoorde langskomen. En ach, zolang we bepaalde namen gewoon ontwijken kunnen we met veel zangeressen gewoon door 1 deur. 🙂

      • Maar ze zo ex nihilo toch noemen, doet mijn maag al krimpen en ik waande me toch even op de vismarkt…

  10. The Innocence Mission schijnen ook bezig te zijn met een kinderplaat. Maar ik weet niet in hoeverre dat gerucht klopt.

  11. Now The Day Is Over is toch een ‘kinderplaat’? Heeft trouwens verdacht veel overeenkomst met een heel aantal songs dat ook op Indie Lullabies staat. Die laatste is overigens van later datum.

    • ‘Now the day is over’ is zeker een kinderplaat, maar die is al weer een heel aantal jaartjes oud. Naar ik vernomen heb, komt er een nieuwe kinderplaat aan.

  12. Met mijn kinderen is het (bijna) hopeloos gesteld: mijn oudste dochter luistert naar Lady Gaga en Ke$ha enzo, mijn zoontje naar ene Ralf (en doet alle `moves’ met grote inzet na).
    Alleen de jongste spruit is soms nog wel eens enthousiast over `die rare papamuziek’, maar die danst zowat overal op. Hoewel, laatst had ik met zoon `Ralf’ nog een leuk moment toen ik Ten van Pearl Jam weer eens opzette. Samen gepogo’d in de huiskamer, vraagt ie de volgende dag of ik die rok-ceedee nog eens wil opzetten.
    zo zie je maar weer, er is altijd hoop…

    • haha, die Ralf komt me bekend voor. Dat hij een nieuwe cd heeft gaat gelukkig aan mijn grut voorbij.

  13. Wat ook kan helpen is een Fundgrube voor de huidige artiesten draaien. Bijvoorbeeld ‘Songs in the Key of Life’ van Stevie Wonder. Mijn kinderen waren er echt enthousiast over, ook toen ik vertelde dat daar heel veel huidige soul en r&b vandaan komt.

  14. @ Kees: Ja, maar als het gaat om Fundgrube moeten we toch echt naar The Blind Boys of Alabama en consorten. Want daar heeft Stevie weer de mosterd vandaan.

    • Tuurlijk, en daarvoor moeten we weer terug naar de rode box en daarvoor terug naar de slaven op de plantages en daarvoor terug naar de Psalmen van David en daarvoor terug naar de Heilige Geest. Zo goed?

  15. Pingback: new album Sara Groves (#1) « mousique

  16. Pingback: Mousique Rarities « mousique

Reacties zijn gesloten.