Recensie: Tearing Sky & My Wilderness by Piers Faccini


In de door ons besproken en bekende digitale platenzaak was ik vandaag aan het zoeken naar koopjes. Ja ja, snotverkouden op de bank zitten heeft zo zijn voordelen… Daar verscheen plotseling een cd’tje van Piers Faccini. Voor mij ook weer een heel onbekende naam. Het koopje was zijn debuut ‘Tearing Sky’ uit 2006. Eerst natuurlijk even luisteren voordat ik koop, ook al is het maar €3,99. Wat een verrassing! Een eigenzinnig ijl stemgeluid, mooie pakkende melodietjes, intiem, een tikje zwoel met een klein randje. Eigenlijk zoals ik mijn muziek heel graag consumeer. Snufjes Nick Drake, Bon Iver, BP Billy, maar ook Jack Johnson en zelfs West-Afrikaanse invloeden (oa Sharpening Bone, Sons and Daughters). Even googelen … er is ook een cd in 2011 uitgebracht. Deze maand! Mijn geluk kan niet op. Kan ik van oude gevonden cd ook nog een 2011 recensie maken. ‘My Wilderness’ is de titel van dit laatste produkt. Klinkt (in die paar minuten dat ik het voorbij laat komen) zowaar nog mooier, wat vaster, volwassener en afwisselender. Stukje duurder, maar ach, een mens moet ook wat te verlangen hebben? Toch? Is het een blijvertje? Is het echt uitzonderlijk? Voor 3,99 neem ik het risico maar…

23 gedachtes over “Recensie: Tearing Sky & My Wilderness by Piers Faccini

  1. mooi liedje! Het doet me een beetje denken aan James Yorkston. Ik ga dat debuut ook even luisteren.

  2. Hoeveel stenen heb je nog in je slinger, David?

    Fraai liedje dit! Doet mij inderdaad aan Will Oldam/Bonnie Prince Billy denken.

      • Da’s waar. Maar die Bonnie Prince Billy in z’n samenwerking met The Cairo Gang was ook behoorlijk zoet kan ik je vertellen.

    • Een goede slingeraar zal nooit zeggen hoeveel stenen er nog in zijn buidel zitten Kees. Tegenover de Goliaths van deze tijd is dat een riskante zaak ;). Een steentje is de cd The Foundling waarvan in ‘wij luisteren’ een afbeelding staat.Wel van vorig jaar, maar indrukwekkend genoeg vind ik.

      • En dat steentje zegt me opnieuw niks… maar dat zegt ook weer niks!
        Het zal wel geen metalcore zijn 😉

  3. Mary Gauthier zegt mij wel wat. Zelfkant Americana wordt het ook wel genoemd. Hoe is deze plaat dan?
    Ik heb Tearing Sky ook besteld. Ik had nog een bon 😉

    • Recensie plaats ik een dezer dagen. Moet nog wat lees en luisterwerk doen.
      Een buil zul je wel niet vallen aan Tearing Sky 🙂

    • Volgens mij niet. De cd The Foundling is min of meer autobiografisch en gaat over adoptie e.d. Maar misschien weet jij meer dan ik 😉

  4. Voordat het uit de hand loopt; jij bent mij te eerlijk David om verder in het ootje te nemen, maar ik heb eigenlijk bijzonder weinig met Kathleen E. Dat werd mij met name door überfan Daniël D. nogal kwalijk genomen.

  5. Haha, ik was niet op de hoogte van de vete tussen jou en Daniel D. En er zijn rare connecties tussen bepaalde namen! Vandaar mijn serieuze reactie. Heb twee weken geleden de enige cd van K.E. weggegeven omdat ik er niet naar luisterde. En verder distantieer ik me volledig van jullie meningsverschil 😉

  6. Voor dat meningsverschiln tussen Kees en Daniel: lees de reacties bij de Top 150 van de afgelopen vijftien jaar (waarin we overigens jouw beste nummer nog missen – hint). Nu je verkouden bent en op de bank zit heb je tijd zat om die 70 reacties te lezen toch?

  7. Pingback: Recensie: Leonard Cohen Live at the Isle of Wight 1970 « mousique

  8. Ik heb My Wilderness (zijn nieuwste cd) nu een paar keer lekker beluisterd, en het kan me ook wel bekoren. mooie plaat. fijne tip.

Reacties zijn gesloten.