150 best tracks of the past 15 years

Het Britse muziektijdschrift NME bestaat 15 jaar en heeft daarom besloten om een top 150 van beste songs van de afgelopen vijftien jaar uit te brengen: To mark NME.COM’s fifteenth birthday, we’ve selected the 150 tracks that have meant the most to us over the site’s lifetime.From 1996 to the present day, it’s a decade-and-a-half of incredible music.

Daaruit blijkt maar eens weer hoe selectief smaak is en hoe onmogelijk objectieve lijstjes zijn. Want vele muziekliefhebbers zullen het wel van harte oneens zijn met de top 10, of hun favoriete artiest missen in de top 20.

Daarom nu de kans om deze lijst op Mousique recht te zetten. Maar we houden het beperkt met deze vraag: welke song uit de afgelopen 15 jaar had van jou zeker in de top 10 gemoeten? Roept u maar!

70 gedachtes over “150 best tracks of the past 15 years

  1. Altijd leuk: lijstjes! Tegelijk een onmogelijke vraag natuurlijk. Ik heb even snel die top 10 bekeken en daar kan ik deels wel mee leven (The Killers, Arcade Fire, The Verve en Radiohead) en deels ook helemaal niet. Maar wie ik echt mis in die top 10 is Sufjan Stevens en (jawel!) The Innocence Mission. Eén vond ik te lastig, daarom twee (nee, geen drie ;-)).

  2. Wat een enorm tegenvallende en haast gezapige lijst zeg!
    Ik had hem op mijn Facebook al met een Hahahahahaha ingeleid.

    Inderdaad veel leuker om zelf iets te roepen.
    Slechts 1 noemen vind ik lastig, dus ik hoop dat een TOP15 toegestaan is ten opzichte van die 150? In willekeurige volgorde en uit mijn hoofd (dus ik vergeet er vast een heleboel):

    01. Mogwai – Christmas Steps

    02. iLiKETRAiNS – A Rookhouse For Bobby

    03. Nancy Elizabeth – Battle And Victory

    04. Faultline – Greenfields (ft Michael Stipe)

    05. Sophia – The River Song

    06. Isis – Carry

    07. The Notwist – Electric Bear

    08. Godspeed You Black Emperor! – Blaise Bailey Finnegan III

    09. Labradford – Scenic Recovery

    10. Lamb – Gorecki

    11. Matt Elliott – The Mess We Made

    12. Hilmar Örn Hilmarsson – Ars Moriendi

    13. Yann Tiersen & Shannon Wright – Ode To A Friend

    14. Timesbold – Bone Song

    15. Neurosis – Aeon

    • ja Timesbold is echt ongelooflijk. Ik vind dit nummer ook erg mooi. Hij is sowieso een meester. Jammer dat zijn solowerk zo expliciet blasfemisch is. Dat stoort me dan toch wel.

      Ken je van Sophia ook ‘de nachten’? Dat vind ik mss wel hun beste plaat.

      • Je bedoelt zijn solowerk als Whip? Valt wel mee toch?

        Ja die heb ik ook van Sophia, heel heel mooi. Ik heb ook al heel lang de nieuwe akoestische cd in pre-order staan, maar hij neemt zijn tijd….Overigens kan -hoezeer ik Sophia ook waardeer- niet tippen aan diens voorganger The God Machine

      • nou, ik vind hem wel redelijk obsessief overkomen. Als ik zijn teksten een beetje analyseer lijkt het erop dat hij een katholiek vriendinnetje heeft gehad die hem gedumpt heeft omdat hij niet katholiek wilde worden, ofzo. En dan gaat hij inhoudelijk wel flink tekeer, vind ik.
        Als er iemand kritisch is op het christendom, ben ik het wel, maar hier luister ik niet relaxed naar.

        Die nieuwe cd van Sophia ben ik dan wel benieuwd naar.

  3. Ja, ik heb beiden, was benieuwd naar jouw mening. Die voorlaatste draai ik vaker, maar die laatste heeft inderdaad een paar erg goeie songs. En briljante teksten.

  4. ik ben niet van de i-tunes generatie, en ook kan ik me niet heugen ooit een singeltje te hebben gekocht. ik laat het in deze rubriek dus maar even afweten, het is toch onbegonnen werk.

  5. @ Peter: Ja, dat is in feite elke top zoveel en ieder lijstje: onbegonnen werk. Had je zelf de categorie Listmania niet in het leven geroepen? Het loopt hier natuurlijk uit de hand, maar ik ben toch wel benieuwd welk liedje volgens jou niet mag ontbreken in de top 10 van de afgelopen 15 jaar…

    • Het loopt hier zeker uit de hand. Gewoon eens een ochtendje het veld in – werd weer eens tijd ook! – en de ene Youtubekraker na de andere wordt hier op de site gemikt. Ik was nog wel streng voor mezelf geweest. Ik kan er ook nog tientallen nummers tegenaan gooien, maar dat doe ik niet. Trinitarisch denkend als ik ben, doe ik er nog één bij. Niet verrassend na mijn halfjaarlijkse schrijverij hier:

    • ik geloof niet dat ik die categorie in het leven heb geroepen, ik kan me dat haast niet voorstellen. niet dat het erg is, maar ik vind dit wel een heel lastige opgave. ik zal er nog eens over nadenken.

  6. Sufjan Stevens – Casimir Pulawski Day
    Kathleen Edwards – Scared at night en Alicia Ross
    Micah P Hinson – The day Texas sank to the bottom of the sea
    Innocence Mission- North American Field Song
    Leonard Cohen – If it be your will
    Tom Waits – Take it with me
    Sigur Ros – () nr 4
    Natalie Merchant – King of May

  7. om de hemel te omschrijven als een isoleercel vind ik ook weer zo wat. Maar als haar liedjes jouw een claustrofobisch gevoel geven, ben ik bang dat het er inderdaad op gaat lijken…
    Ik ervaar het daarentegen als een oneindige overvloed aan schoonheid…

    • Goed lezen, broeder, want dat heb ik niet gezegd! Laat ik het dan nog toelichten voor de horende doven: Het zou me in dit geval toch wel van grote schoonheid en zuiverheid getuigen als er voor Kathleen E. een isoleercel in de hemel is. Kan ze zichzelf verblijden met haar geneuzel en dan mag iedereen, die daar ook zo’n onbegrijpelijke ervaring van vervuldheid bij beleeft, daar in dat celletje van meegenieten. Blijft het in die hemel toch volmaakt: iedereen tevreden. En dan schaar ik me wel onder het gehoor van de werkelijk Onschuldigen met hun prachtige Missie.

      • om toch een wat inhoudelijker antwoord te geven. In de hemel is iedereen idd volmaakt tevreden. Ben je dat (nog) niet, dan is er het purgatorium. (dit is geen dreigement)

      • over twee weken ga ik haar trouwens live zien, in het voorprogramma van Bon Iver. Ik denk dat ik na haar optreden weg ga, want hij kan dat toch niet meer overtreffen…

      • Toch wel weer aandoenlijk zo’n onvoorwaardelijk vertrouwen in iemands beperkte kwaliteiten. Ik moet daar zelfs even van slikken en spoel het brok in de keel weg met een flinke dosis Water(boys).

      • Tja, als je zo serieus genomen wordt, zit er niets anders op dan het café in te duiken. Ik ga een stuk in mijn kraag drinken in het sociaal-godsdienstig café Haarlemmermeer.
        Aan het eind van de middag zal ik hier wel weer zien welke gedrochten nog meer deze lijst bevolken, want het wordt er niet beter op. Man, je zou spontaan weer grijpen naar die lijst van NME!

  8. In de hemel geen isoleercellen Kees. Alicia Ross is een prachtig nummer.

    @ Daniël D: Mooie lijst! Maar sommige van jouw songs zijn volgens mij wel ouder dan 15 jaar, of niet? En ik had Phosphorecent wel verwacht…

  9. ja, daar was ik al bang voor. Dan neem ik de versies van de later uitgebrachte verzamelcd’s 😉

  10. oh ja, en als het dan toch moet, hier het nummer dat in de lijst niet mag ontbreken:

    4’33 van John Cage

    Eh, was dat nummer niet van 1952?
    ja dat klopt, maar in 2004 heeft het BBC Symphony Orchestra nog een speciale orkestuitvoering van het nummer gemaakt, en juist die versie is mijn favoriete uitvoering. Erin dus!

    • sorry, ik heb er ff geen filmpje bij gezet van deze, ik kon er geen met een goede geluidskwaliteit vinden…

  11. Terug naar de lijst. Ik zag op Facebook dat JW onze lijst zelfs aan zijn schier ontelbare vriendenschare aanbeveelt. Dat noopt mij ertoe toch nog drie duiten in het zakje te doen, twee zachtmoedige en één vernietigende:

    • Ik doe mijn ogen helemaal niet dicht! Waar bemoei je je mee? Ik kan erg genieten van de architectonische schoonheid van een kerkgebouw.
      p.s. liedje is ook helemaal niet onaardig…

  12. mijn computer trekt al die youtube filmpjes onder 1 artikel niet, loopt ie helemaal van vast. geen comments meer van mij dus hier

    • Dat krijg ik altijd bij meer dan 100 items (zo vaak komt dat niet voor, maar bij die Tour de France favorieten gebeurde mij dat ook). Misschien beter om nu alleen nog titels te noemen en geen filmpjes meer?

Reacties zijn gesloten.