new music sept. 2011 & mix

Nu we eenmaal op Facebook zitten ga ik ook maar anders recenseren. Niet dat dat er ook maar iets mee te maken heeft, maar ik dacht al langer dat het aardig zou zijn om het zo te doen. Onder andere van Kees kun je af en toe wat diepgravender artikelen verwachten, maar ik ga voorlopig een heel andere tour op. Mijn specialiteit was toch al de nieuwe releases (sommigen noemen mij al gekscherend `the king of leaks’); vaak nog voor ze officieel uit zijn heb ik ze al gehoord en becommentarieerd. Het idee: een artikel met een lijstje interessante nieuwe releases, in een paar zinnen getypeerd, eventueel een of twee eruit gelicht met een to-the-point recensie.

Daarnaast zal ik zo af en toe eens een mixje met nieuw materiaal publiceren, zoals ik hier al eens eerder deed.

Deze week wil ik de volgende nieuwe releases onder jullie aandacht brengen:

Dan Mangan: oh fortune (release: 30 sept. 2011)

Dan Mangan is bij ons vooral bekend geworden met zijn tweede album (Nice, Nice, Very Nice), maar ook zijn eerste mag er wezen (Postcards & Daydreaming). Onlangs ben ik dan eindelijk ook verliefd geworden op deze charmante Canadese chanseur.  Ik heb toen ook al wat songs van dit nieuwe album mogen horen, maar helaas waren de cd’s toen nog niet geperst. Oh Fortune bewijst dat de man niet alleen een muzikant van top-niveau is, maar ook een briljant verteller. Zijn songteksten variëren van ontroerend tot hilarisch, maar zijn altijd in de roos. Tel daar ’s mans ontwapenende charme bij op en succes kan bijna niet uitblijven. Hoogtepunt van het album (zowel muzikaal als tekstueel): Post-War Blues. Het nummer kent een hilarische, maar toch tot nadenken stemmende tekst, en begint met de onvergetelijke zin: `let’s start a war for the kids, a purpose for which to unite’…

Bruce Peninsula: open flames (release: 4 okt. 2011)

Daniel bracht deze band al onder onze aandacht, vanwege de film (Small Town Murder Songs), waarvoor de Canadese (neo)folk/gospel/rockband de soundtrack mocht verzorgen. Van hun nieuwste cd heb ik nog niet zo veel gehoord, maar hun vorige (a mountain is a mouth, 2009) was ik helemaal weg. Een unieke band, een soort crossover tussen 16HP en ouderwetse gospel.

Feist: metals (release: 4 okt. 2011)

Een nieuwe stap in haar ouvre. Een indrukkende stap, maar verwacht geen kleine liedjes zoals op haar debuut. Mooi en breed georchestreerd, singer/songwriter voorbij.

In de mix (zie onze eigen luisterpaal linksboven) naast deze artiesten ook King Creosote/Jon Hopkins (een nieuwe track), Devon Sproule, Ollabelle, The Antler King en Ekca Liena.

11 gedachtes over “new music sept. 2011 & mix

  1. ik ben erg benieuwd naar de nieuwe van Bruce Peninsula. Weet je of het album ergens te koop is? Ik kan het nergens vinden, behalve op amazon.de voor 45,-. Dat is ook weer zo wat.

    Grappig dat je Ollabelle in je lijst hebt gezet. Mooie muziek.

    • Mooie mix weer Peter!
      Dus ik ben hier voor de diepgravende artikelen? Ik wilde eigenlijk voortaan alleen nog maar tweets-gewijs hier iets kwijt…😉
      Ik ben naast die Bruce Peninsula (op hun eigen site is hun discografie tot nu toe wel te koop, voor niet zoveel; wie weet komt daar in oktober ook hun nieuwste in de aanbieding) ook benieuwd naar de nieuwe Feist. Als het maar niet te orkestraal wordt, want ik vind haar op z’n best in kleinere liedjes, waarbij die heerlijke stem van haar het beste uitkomt. Ze heeft ook fantastisch gezongen bij Broken Social Scene.

      • @cornelisb,

        ik heb altijd al geweten dat ik een trendsetter ben. ik daag je uit, volgens mij kun jij helemaal niet in slechts 140 karakters iets zeggen….

        ik vind dat Feist haar stem nog steeds erg mooi uitkomt; mijn favoriet blijft toch echter haar debuutplaat, met die kleine liedjes. klein is overigens een bedrieglijk woord hier, want ze zijn groots in hun kleinheid zeg maar. Broken Social Scene vond ik ook altijd mooi en ik heb ook 1 of 2 albums van hen.

      • Broken Social Scene is ook zo’n mooie worp uit de Canadese school; behoorlijk onderschat ook. Hun debuutplaat vind ik het mooist. Scherp én melodieus.

        Zo, dit was beduidend minder dan 140 karakters…

      • Krijg nou de blafhik!
        Oké, conclusie overduidelijk: daarom twitter ik dus niet en zal ik het ook never gaan doen! Ik laat die ‘verbale incontinentie’ (niet zelf bedacht) graag aan anderen over.

  2. Pingback: Jaarlijstjes 2011 « mousique

Reacties zijn gesloten.