Small Town Murder Songs

Check dit bericht op Nu.nl

Een film die vijf sterren krijgt en gemaakt is naar aanleiding van de muziek van een obscuur Canadees groepje met de naam Bruce Peninsula; dat maakt nieuwsgierig en roept vragen op. Eén van die vragen: weet iemand meer te vertellen over deze band, die ‘unieke neo-folk-gospel-rock’ maakt?

22 gedachtes over “Small Town Murder Songs

  1. Dank voor de tip, Daniel! Ik had nog niet van deze film gehoord, maar recensie en trailer doen naar meer verlangen. Dat bandje zegt me ook niets. Ik heb zomaar een idee dat een David of een Daniël Drost het wel iets zegt. Bij hen moet dit soort muziek toch ‘kat in het bakkie’ zijn… Ik ben er trouwens ook niet vies van, hoor…

    • Ik heb de nieuwe Von Trier nog niet gezien, maar ben het zeker van plan (of dat nu in de bios is of op DVD). Tegelijk wil ik ook graag ‘Midnight in Paris’ van Woody Allen zien, omdat:

      – deze man toch vaak heerlijke films maakt
      – de nieuwste in Parijs speelt, één van mijn favoriete steden
      – hij heerlijk absurd is: de hoofdpersoon komt vanuit het hedendaagse Parijs in dat van de jaren ’20 terecht, inclusief de hele kunstenaarsscene toen. Doet denken aan Purple Rose of Cairo, één van mijn favoriete Allen-films.

  2. Bruce Peninsula – vernoemd naar een smal schiereiland ten noordwesten van Toronto – is een appalachisch gezelschap uit Canada met een muziekstijl die op wikipedia wordt omschreven als een opzwepende mengelmous van onder meer gospel, folk en country. De link naar 16 Horsepower is gemakkelijk gelegd met het verschil dat Bruce Peninsula zich op het debuut’A Mountain is a Mouth’uit 2009 veelvuldig bedient van allerhande achtergrondkoortjes.

    Inmiddels is het laat 2011 en heeft de klassiek geschoolde koordeelnemer Katie Stelmanis onder de naam Austra met ‘Feel it Break’ haar eigen debuut uitgebracht. Ook bandlid Taylor Kirk van Timber Timbre zong eerder mee in het koor en sleepte dit jaar (net als Austra) een nominatie voor de Polaris-prijs in de wacht met het album ‘Creep On Creepin’ On’. Hoewel beide groepen niet wonnen – de prijs ging naar ‘The Suburbs’ van Arcade Fire – vormen de nominaties wel een illustratie van de kwaliteit waar Bruce Peninsula voor staat.

    De band zelf vierde 20 december 2010 een feestje ter ere van de voltooiing van het nieuwe album. Een dag later trof oprichter en zanger Neil Haverty echter onheil toen een vorm van leukemie werd geconstateerd; het album werd uitgesteld.

    Inmiddels is Neil Haverty aan de beterende hand en zal het album ‘Open Flames’ op 4 oktober alsnog uitkomen. Ik ben benieuwd naar deze plaat van een band met een verhaal en zet het debuut nog maar eens op!

    Met dank aan de tip van Daniel.

  3. Dank voor dit verhaal, Stephan! Hoe kwam jij zelf aan deze band? Ben wel erg benieuwd. Afgaand op je beschrijving, klinkt het als een kruising tussen 16 Horsepower en Sufjan Stevens!

    • Daniel de W heeft onlangs een tip over deze band online gezet. Ik kende de band nog niet, maar nieuwsgierig geworden ben ik gaan luisteren en struinen naar de achtergrond van de band. Vandaar.

  4. het lijkt me idd een erg interessante film. De muziek spreekt me erg aan. Lijkt ook wel een beetje op de Bowerbirds, wat ik op het mousiqueavondje nog liet horen.

    • Hé, The Bowerbirds die heb ik ook! Fraaie plaat. Weer eens iets anders dan dat middennachtelijk koortje…

  5. de film is echt een aanrader, zinderend; en de muziek past helemaal in de sfeer. de soundtrack is er heel vet overheen gemonteerd, waardoor het af en toe lijkt of de boodschap in je oren wordt getoeterd, en daar komen dan nog eens de vette titels met bijbelcitaten bij die af en toe in beeld komen. dat vormt een groot contrast met het acteerwerk, van bv hoofdpersoon Walter, die veel twijfelachtiger overkomt. de film schets wat dat betreft heel goed de sfeer van een Mennonitische plattelandsgemeente en alle spanningen die daar spelen. gaat dat zien, de film draait nu in 4 steden en hopelijk binnenkort ook in andere plaatsen.

    Trouwens, bekijk de site van die band eens, ziet er echt super uit!
    http://www.bruce-peninsula.com/

  6. Pingback: new music sept. 2011 & mix « mousique

  7. Hee wat goed zeg, ik vind het echt heel mooi en bijzonder wat die band doet. Maar ik werd nog wel het meest geraakt door de uitvoering van het Sacred Harp-lied Antioch (nummer 2 op de soundtrack).

    • Daar deed die hele band me ook al een beetje aan denken: Sacred Harp. Ken je de dubbelcd ‘Awake, my Soul’, met daarop aan de ene kant Sacred Harp liederen vertolkt door allerlei bands en artiesten en aan de andere kant de originele liederen? Prachtig!

      • Ken ik niet, bedankt voor de tip! Ik ken eigenlijk alleen een aantal Sacred Harp verzamelcd’s die op Spotify staan … ik vind “I Belong to This Band” een mooie, daarop staan ook opnames van hetzelfde “koor” als op deze soundtrack.

      • Er is ook nog een two disc dvd van: Awake, My Soul, The Story of the Sacred Harp. Prachtig en ontroerend. De azijnpissers van Pitchfork gaven het ooit een 8,6. Dat zegt al heel wat.
        Hier lees je meer: http://awakemysoul.com/

    • Zekers! Ik krijg nog meer zin om die film te zien, zeker ook door de vergelijking met ‘Fargo’, één van de beste films van The Coen Brothers.

Reacties zijn gesloten.