Mousique’s koopjesjacht

Terwijl de populariteit van het kabinet in rap tempo daalt en in Rotterdam vanavond de Popronde bezig is zit de harde kern van dit weblog bijeen in de woning van ondergetekende, te genieten van elkaars muziek, een goed glas whiskey en/of sigaar dan wel pijp. En van nieuw aangeschafte/tweedehands cd’s, die we vandaag hebben buitgemaakt in Roffa’s florerende winkeltjes voor 2e hands muziek. Hieronder is de volledige buit, ongesorteerd en niet gepersonaliseerd:

63 gedachtes over “Mousique’s koopjesjacht

  1. Mannen, terwijl ik een stel gemeenteleden uit 020 in Schoorl wegwijs probeerde te maken in de rust en stilte, o.a. via de Benedictijnse spiritualiteit, Rembrand, Eels én Daniël 6; gingen jullie je te buiten aan een bijna blinde koopwoede. Het kan verkeren…

    Geintje!

    Mooie buit mannen. Even snel geteld: 12 stuks staan ook hier in de kast. Dus de ‘randfiguur’ zag ook dat het goed was.

    En de volgende keer ben ik erbij.

    • Klinkt interessant, dat gebruik van Eels bij een stille tijd-moment. Ben benieuwd naar details.:-) Ik luister het de laatste tijd erg vaak. Ik vond het album ‘Beautiful Freak’ na een paar luisterbeurten niet zo bijzonder, maar het kwartje is later toch echt gevallen. Het gaat soms door merg en been.

      Overigens: erg leuk, zo’n tweedehands-cd-winkeltjes-toch. En ik ken lang niet alles, maar de buit ziet er mooi uit. Bijzonder om The Innocence Mission op de kop te tikken. Zie ik niet vaak liggen in platenzaken.

  2. nou Kees, dat valt me dan toch weer van je tegen; wij hadden met elkaar geschat dat jij minstens 75% hiervan wel zou hebben…
    trouwens, die geweldige cd van The La’s kwamen we ook nog tegen voor een prikkie, maar die hebben we toch maar laten liggen. 5 euro voor 1 liedje is nog steeds een beetje duur…

    een bandeloos gebeuren was het inderdaad, het is al weer lang geleden dat ik pas halverwege de nacht mijn bed opzocht (ongeveer van de vorige Mousique avond geleden…). Maar een goede tijd gehad en we blijken nog steeds elkaar op nieuwe dingen te kunnen attenderen; er is ook zoveel goede muziek (en nog veel meer slechte).

    Eruit sprongen voor mij Mazzy Star en Spain, twee bands die ik nog niet kende, maar die Daniel D. me vol enthousiasme aanraadde, zodat ik de verleiding niet kon weerstaan (en voor gemiddeld 4,25 euro hoef je daar ook niet lang over na te denken. geen spijt van. En Tigerlily te beluisteren heeft me meer waardering voor mevrouw Merchant opgeleverd, misschien dat het kwartje dan toch gaat vallen, in elk geval spreekt die cd me meer aan dan Leave Your Sleep, denk ik.
    En nu Daniel de W. als laatste redactielid ook eigenaar is geworden van My Room In The Trees kunnen we TIM officieel tot de huisband van dit weblog uitroepen.

    • 5 euro voor 12 tijdloze liedjes is een prikkie. Ik voel me net die Romeinse senator: eens zal Carthago vallen! Oftewel: eens zullen jullie denken: die CornelisB had toch gelijk (als jullie de jaren des onderscheids bereikt hebben).

      Waar blijft trouwens die eerste A.P.K. van Daniël D.?

  3. @ Kees:
    – misschien kun je je verhaal van gisterenavond voor de gemeenteleden uit 020dan wel herhalen; op de volgende Mousique-avond bedoel ik. Klinkt boeiend!
    – Raad eens wie wat gekocht heeft? 😉
    – Dit moet toch ook even vermeld worden: Arcade Fire voor 5 euro, de nieuwe Welch voor 8,5 euro, U2 Rattle & Hum voor 2,5 euro, laatste Innocence Mission voor 7,5 euro! En de rest was ook niet duur uiteraard.

  4. Mazzy Star was inderdaad het album van de avond denk ik. Maar daarnaast hebben we natuurlijk van alles gedraaid. En hoewel afwezig, was je toch een beetje in ons midden Kees. We hebben het veel over je gehad! 😉

  5. Mazzy Star is geweldig, alles van in huis.
    En heel fijn dat nu iedereen Innocence Mission heeft. Nu de rest van de wereld nog!
    Spain ken ik ook (een beetje). Ooit gecoverd door The Man in Black himself (‘Spiritual’ op AR 2)
    En Get Well Soon’s eerste is ook prachtig, Vexations is wat literairder, ook wat pretentieuzer.

  6. Voor mij waren de hoogtepunten met afstand Mazzy Star en daarna Birds of Passage en Matthew Ryan en Get Well Soon. Kees troost je met de wetenschap dat we net hebben gedaan alsof je erbij was :).

      • Sinds ik een ander emailadres heb ingevoerd is automatisch mijn foto’s gewist. Waarom weet ik ook niet. Misschien omdat het niet meer overeen kwam met de werkelijkheid?

    • ja, inderdaad. We hebben vaak gezegd: Kees vindt dit of Kees vindt dat. Of dit dan helemaal correct was konden we niet helemaal controleren, maar het is altijd leuk zo’n denkbeeldige gesprekspartner met een bepaalde link naar de werkelijkheid

      • Jullie hebben toch geen glaasje gedraaid met die whiskeyglazen? Want dan was ík het niet, kan ik je vertellen ;-).

  7. van GWS kun je zonder aarzelen de hele discografie aanschaffen. het eerste album heb ik ook, alsmede Vexations. de EP (nauwelijks nog een EP te noemen) songs against the glaciation is ook meesterlijk.

    • Kwam die nou weer met dat ‘middennachtelijk koor’ op de proppen? 😉 Jongens, best aardig hoor die bariton met strijkers. Maar je kunt beter de hele discografie van The Tindersticks aanschaffen, want daar hebben die Noren hun mosterd gehaald. Of ging dat verhaal van Daniël D. nog verder? Was het net zo inspirerend als de Bijbelse naamgenoot?

      • laat D. het maar niet horen…
        The Tindersticks is inderdaad een geweldige band, maar de hele discografie hoef je van die gasten echt niet aan te schaffen; 1 cd volstaat, de rest is slechts herhaling 😉

      • Zo, heb je dat hele oeuvre dan beluisterd??
        Ik heb het hier toevallig in de kast staan en de eerste cd is echt wel anders dan nr. 2. Daarna wordt het een paar cd’s gelijksoortig, maar wel van zeer hoge kwaliteit. Daarna gaan ze 2 cd’s meer de soulhoek op, wat ietsje minder uitpakt om vervolgens weer het oudere spoor op te pakken. Daarnaast hebben ze vaak ook geweldige duetten en vergeet de filmmuziek niet, pas nog uitgegeven in een box van 4.

      • ik ben het met Peter eens: ik heb de selftitled, met het mooie Tiny Tears. Verder heb ik niet het gevoel dat ik heel veel mis.
        We kwamen trouwens Sophia ook nog tegen. Daar was jij toch ook een liefhebber van, Kees?

      • Ik ga mezelf hier niet herhalen. Binnen de constante kwaliteit én stijl is er genoeg variatie. Sophia vind ik niet verkeerd nee. Vooral die ‘Seasons’-plaat. Waar ik trouwens nu erg naar uitzie, is de nieuwe Waterboys, met liedjes n.a.v. gedichten van Yeats. Valt hier binnenkort op de mat en daarna een recensie hier op Mousique.

      • Ha, die stond ook op mijn lijstje. Zullen we het lot werpen wie hem bespreekt? Maar goed, ik doe eerst Daniel Amos. Ik vind ook eigenlijk bijna niets slecht van Mike Scott c.s. Die folkplaten zijn ook prachtig. En Dream Harder met die nummers over Lewis en Jimmy Hendrix, prachtig.

  8. Het uitzicht is wel erg mooi hoor vanaf die hoogte 🙂
    Laat ik nu net naar ‘Perfect Day’ van Lou Reed luisteren…

  9. Pingback: Spiritual « mousique

  10. wat vind je van Denison Witmer dan? Hij zingt zeurderig, maar ik kan het wel erg waarderen. Vrijdag weer twee cd’s van hem op de kop getikt.

    • Denison Witmer is goed! Vooral ‘Are you a dreamer?’ Schitterende plaat. Verder heb ik er nog een paar van hem, maar die droomplaat blijft nr. 1 voor mij, geproduceerd door… Don Peris (TIM)

      • De nieuwe van Denison Witmer (The Ones Who Wait) is een aanrader. Helaas niet meer op Spotify te beluisteren. Maar ‘Are you a dreamer?’ is inderdaad schitterend.

        Overigens heb ik gisteren op het Volkoren Festijn het debuutalbum van Charles Frail (de nieuwe aanwinst bij Volkoren) gekocht. Echt schitterend. De stem klinkt als die van Antony Hegarty, verder een beetje Nick Drake, een beetje Jeff Buckley en af en toe de sfeer van Joanna Newsom. Maar eigenlijk toch lastig te omschrijven. Hou het in de gaten!:-)

      • Volkoren zit de laatste tijd wel erg op de mannelijke Singer-Songwriter-tour. Waar zijn de vrouwen en waar de bandjes? Het wordt een beetje voorspelbaar daar, op deze manier. Of ben ik nu te negatief?

      • Hmm… de vraag is of Mensenkinderen een band is of een singer/songwriter. BFS is helaas gestopt, atcoed ligt even stil. Er mogen inderdaad wel wat vrouwen actief worden. Maar Volkoren blijft voor mij wel een heerlijk label. En Charles Frail is wel weer wat anders dan Kim Janssen en Jonas David.

      • Ja, heerlijke plaat en leuk boek. Ik ga er misschien nog eens op in op de bewuste pagina. Helaas gaat Alice ook weg bij die band… dus weer minder vrouwen. Maar qua bandjes: Anderson zal ook wel weer eens met iets nieuws komen.

      • David Sylvian vind ik muzikaal prachtig, maar die stem vind ik veel te vlak en te expressieloos. Daar zou een snufje pathos en een likje rauwheid veel goed kunnen doen, maar dat zal na meer dan 30 jaar zo zingen wel niet meer veranderen. Ik heb best een paar cd’s van Sylvian en Japan, maar ik draai ze weinig.

        p.s. Nee, ik verkoop ze niet!

      • Nee, want je weet nooit of ik nog eens in de mood geraak voor de complete Sylvian: muziek én stem dus. Daarom geef ik ook zelfs die gebrande cd-tjes van dat Noorse koortje niet weg… 😉

      • Een snufje is geen probleem, het moeten geen kilo’s worden, laat staan aanstellerij. Sylvian is wel erg vlak in zijn voordracht. Maar die mening van mij kende je toch al?

      • Sylvian is inderdaad niet pathetisch in zijn voordracht, maar soms (en bij hem is dat zo) werkt die wat afstandelijke voordracht heel goed en beter dan (teveel) pathetiek.

      • Dat zou kunnen. Maar bij mij blijft het in mijn oren hangen en daalt het niet af naar mijn hart.

  11. je onder de gordel achtige verwijzingen naar de Midnight Choir die ondertussen over de hele site verspreid staan. Maar ik vergeef je, hoor

  12. maar even serieus: ik heb gister in de auto nog Amsterdam Stranded van Midnight Choir zitten luisteren. Als je die hebt, zet ‘m nog eens op, bij voorkeur ’s avonds. Het lijkt me stug als je er niet door geraakt wordt.

  13. Ik heb ‘m, zoals gezegd in gebrande versie. Ik zal hem nog eens luisteren, omdat je het zo aardig vraagt. Maar nu eerst een nieuwe APK…

  14. @Daniel,

    ik heb Amsterdam Stranded ook nog eens geluisterd. het is inderdaad wel een goed album, maar toch geef ik de voorkeur aan Unsung Heroine; Midnight Choir komt wat mij betreft toch het meest tot haar recht als het zo minimaal mogelijk wordt gehouden.

    • Ach jongens, ik heb ze alle drie uit mijn schoenendoos geplukt. Wie weet kom ik hier binnenkort met een vergelijkend warenonderzoek…

      • Intussen – onder het koken – ‘Amsterdam Stranded’ geluisterd. Ik vind het best mooi, maar ook wel erg netjes allemaal. En het is ook bijna allemaal slowrock. Ik houd best van een traag tempo – neem de laatste van Gillian Welch – maar dan moeten het wel hele goede liedjes zijn; en dat vind ik bij MC niet echt het geval. Dan springt Tindersticks nog meer uit de bocht, zeker op hun eerste, maar ook op hun tweede en derde bijvoorbeeld. De vergelijking met Tindersticks is trouwens inderdaad niet helemaal gelukkig. MC is minder Europees zeg maar. TS heeft meer weg van Brel en Scott Walker.

Reacties zijn gesloten.