opvallende openers: Nick Cave & Jenny Hval

Ik weet nog dat Nick Cave ooit een verpletterende indruk maakte met de eerste zin “i don’t believe in an intervenstionist God…” (into my arms, the boatman’s call). Een bold statement en tevens geeft hij er in het vervolg een mooie draai aan en laat zien dat geloven vaak hele ongeestelijke motivaties in zich bergt. Misschien leuk om op basis hiervan een nieuwe serie te beginnen in de categorie `listmania’: opvallende openers.

Tegenover Nick Cave zet ik dan even een heel andere: Jenny Hval.
Hval opent haar album Viscera met de banale zin: “i arrived in town with an electric toothbrush pressed against my clitoris” (engines in the city). Dat alles, en nog veel meer over het menselijk lichaam, zingt ze met hemelse stem over een prachtige subtiele muzikale omlijsting. Als ze meteen vanaf het begin de aandacht van de luisteraar heeft willen vangen, dan is dat in dit geval zeker gelukt. Je kunt je afvragen of het op de langere termijn niet tegen haar gaat werken, want na die eerste zin heeft het album tekstueel weinig spannends meer te vergeven. En is het niet eigenlijk een beetje puberaal? In die zin vind ik de opener van Nick Cave duizend keer sterker.

Ik ben benieuwd naar andere sterke openers, wie pakt de handschoen op?

7 gedachtes over “opvallende openers: Nick Cave & Jenny Hval

  1. Hval (aliasRockettothesky) wil zichzelf bevrijden door over een barriere heen te stappen. Dat gegeven schijnt wellicht een ander licht op de zaak. Kees noemde het al die plaat van die vieze dame 🙂
    Verder luister ik eigenlijk helemaal niet zo vaak bewust naar de tekst, maar gaat het me om het totaalgeluid. Wat dat betreft zit het wel snor met Viscera.

    Wat ik ooit wel weer een grappige binnenkomer vond, was de openingstrack Sweat Loaf van The Butthole Surfers op hun album Locust Abortion Technician:
    “Daddy?”
    Yes son.
    “W-w-what does regret mean?”
    Well son, a funny thing about regret is, that it’s better to regret something you have done than to regret something you haven’t done. By the way if you see your mom this weekend would you be sure and tell her SATAN, SATAN, SATAN….

  2. Bij conceptplaten kan het overigens wel eens gebeuren dat ik gegrepen word door de tekst. Zo vind ik Misplaced Childhood van Marillion echt een waanzinnig mooi album en evenzo verhaal.

    Het begint al met het prachtige Pseudo Silk Kimono:

    Huddled in the safety of a pseudo silk kimono
    wearing bracelets of smoke, naked of understanding
    Nicotine smears, long, long dried tears, invisible tears
    Safe in my own words, learning from my own words,
    Cruel joke, cruel joke
    Huddled in the safety of a pseudo silk kimono
    A morning mare rides, in the starless shutters of my eyes
    The spirit of a misplaced childhood is rising to speak his mind,
    To this orphan of heartbreak, disillusioned and scorned,
    A refugee, refugee
    (Safe in the sanctuary, safe)

  3. @JW,

    grappig, die Butthole Survers (wat een bandnaam!)

    betreffende Misplaced Childhood; ik kan die tekst niet lezen zonder in gedachten Fish die tekst woord voor woord te horen zingen, zo vaak heb ik het vroeger gedraaid.
    jeugdzonde? ach, er zijn ergere…

  4. Persoonlijk heb ik inderdaad meer met die tekst van Cave (eerlijk én ambivalent) dan die ‘tandenpoetsensende’ dame…
    Ik vind dat item van heftige beginzinnen wel leuk. Ik moest denken aan twee liedjes. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat de eerste door zoonlief Job werd genoemd:

    1) ‘I think I’ll drink myself into a coma’ uit ‘Death take your fiddle’ van Spiritualized. Maar misschien het mooiste is wel het beademingsapparaat, dat je hoort:

    2) ‘Delia’ van Johnny Cash begint natuurlijk ook lekker luguber: ‘Delia, oh, Delia Delia all my life
    If I hadn’t have shot poor Delia I’d have had her for my wife’ en de clip (Anton Corbijn!) is even prachtig als legendarisch:

    Ik moest daarnaast ook nog denken aan het nummer ‘Maternité’ van de jaren ’80 nederpopband MAM met daarin de prachtige beginzin: ‘Mam, weet jij nog wanneer ik voor het eerst een boterham met kaas gegeten heb?’. Ze draaiden dat nummer in mijn jonge jaren vaak bij de VPRO en ik was (en ben er nog steeds) weg van:
    [audio src="http://www.tomamerica.nl/mam/maternite1.mp3" /]

  5. qua openingen van albums moet ik denken aan
    -Fire descents from on high in the shape of a lion (Matisyahu)
    -Ever since your haircut in the morning, you have looked like a painting, even more than usual

    Qua openingen van liedjes:
    -I heard there was a secret chord that David played and it pleased the Lord. But you don’t really care for music, do you?
    -Love is blindness, I don’t wanna see
    – The reading is from Luke 24 where Christ returns to his loved ones

    Dat is even uit mijn blote hoofd

Reacties zijn gesloten.