Recensie: Benjamin Gibbard & Andrew Kenny – Home V

Om de zoveel tijd wordt de discussie gevoerd of internet de functie gaat overnemen van platenzaken, of dat platenzaakjes altijd aan een bepaalde vraag blijven voldoen. Het ouderwets struinen in de uitverkoopbakken is wat mij betreft nog niet overtroffen door de digitale variant. Dat bleek afgelopen week ook weer toen ik in de uitverkoopbakken, tussen allerlei crap, de EP van Benjamin Gibbard en Andrew Kenny voor één euro (!) tegenkwam.

Deze plaat is een onderdeel van de Home serie van Post-Parlo Records uit Austin, Texas. In deze serie worden geniale singer/songwriters aan elkaar gekoppeld op EP-tjes van tussen de vier en tien nummers. Dit is nummer vijf uit de serie en hierop staan Benjamin Gibbard, de zanger van Postal Service en Death cab for Cutie met vier nummers en Andrew Kenny, de voorman van American Analog Set, ook met vier nummers.

De vier nummers van Gibbard zijn minimaal uitgevoerd, alleen een akoestische gitaar en Gibbards stem die er over heen zingt. Zo kaal uitgekleed blijkt nog meer wat een mooie stem deze man heeft. Van de recensie op kindamuzik begreep ik dat het nummer Choir Vandals van American Analog Set is. Ik ken het origineel niet, maar het lijkt me een waardig eerbetoon.

Andrew Kenny op zijn beurt, zingt drie eigen nummers en één nummer van Death Cab for Cutie, namelijk Line of Best Fit. Kenny heeft dezelfde benadering, kaal en uitgekleed, alleen zijn stem en een gitaar. Zijn stem is wat zachter qua klank en op de cd lijkt het alof hij in je oor de nummers fluisterend inzingt. Mooi!

De cd is de ene euro kortom meer dan waard en ik kan ‘m jullie ook van harte aanbevelen. Lean back, light a sigar and enjoy the music.

Beoordeling: 7,5/10

8 gedachtes over “Recensie: Benjamin Gibbard & Andrew Kenny – Home V

  1. Koopje man! Die sigaar steek ik op, volgende week op de camping, ook zonder deze cd 🙂
    Maar je hebt helemaal gelijk: de stem van Ben Gibbard is heerlijk. Death Cab for Cutie (waarom hebben we eigenlijk hun laatste cd hier niet besproken; ik heb ‘m nog niet…) en zeker ook Postal Service zijn ook heerlijke bandjes.
    Die andere gast ken ik niet. Maar ik had ‘m voor een euro ook blind meegenomen.
    Alhoewel, ik heb bij Play.com mijn portemonnee behoorlijk leeggemaakt. Nu ben ik nog even aan het sparen voor de FNAC!!

  2. ik ben nu ook voor het eerst bij een fnac geweest. In Brugge. Daar heb ik ook wat interessante cd-tjes meegenomen. En dat boek van E. Leuke zaak!
    Na de vakantie wil ik wel een keer bij jou afspreken om muziek te luisteren. Ik ben benieuwd naar je verzameling.

    • By the way: de Brugse Tripel nog geprobeerd? Wat zeg ik: je hele achterbak volgestouwd met Belgische biertjes?

  3. ja wel wat, niet excessief. Mijn auto zat al vol met kinderen en bagage 😉
    Ik heb wat chimay wit, rochefort 8 en brugse zot meegenomen.

    • Wij zitten in Frankrijk dichtbij een bierbrouwerij. Nu is Frankrijk natuurlijk vooral bekend om het alcoholische druivensap, maar door een artikel in Trouw ben ik op z’n minst nieuwsgierig geworden. Smaakrapport volgt nog… 😉
      Die Rochefort 8 is trouwens verrukkelijk! De 10 ook trouwens (maar daar moet ik er niet meer dan 2 achter elkaar van drinken, anders word ik zelfs muzikaal).

  4. Waarom hebben we de nieuwe DCFC hier nog niet besproken. Ik heb meerdere keren het idee gehad dat ik het moest doen, maar dan ging ik er weer naar luisteren en kon het me niet echt meer grijpen. Ik weet niet waarom, ik vond DCFC in het begin heel erg mooi, later ben ik ze een beetje kwijt geraakt en ook de nieuwste doet mij mijn eerste liefde niet opnieuw ontbranden. Helaas! Feit is wel dat hij een mooie stem heeft.

    • Tja, beter dan Transatlanticism zal het ook wel nooit worden. Wat is dat toch een geweldige plaat! Plans vond ik ook nog wel goed, en daarna werd het wel wat minder. Postal Service vind ik ook heel mooi.
      Maar je argumentatie kan ik wel volgen. Stel dat ik ‘m voor weinig zie liggen bij de FNAC dan…

Reacties zijn gesloten.