Zomerhit? Again van Splendid

Op Radio Tour de France was zeer regelmatig het nummer Again van Splendid te horen. Vanaf de eerste keer bleef het liedje in mijn hoofd hangen. Vooral de regel Again, I’m selling my soul to the devil, dat als een mantra telkens terugkeert. Het is een zomers liedje. Muzikaal neigt het naar ska en reggae. De mariachi trompetjes geven het een vrolijke sfeer. Terwijl het geschreven werd aan de hand van een soort van persoonlijke crisis, vertelde zanger Patrick vanmorgen in het Radio 1 journaal. Dat verklaart de melancholische sfeer die het liedje ook heeft.  In die zin past het ook prima bij de zomer die we nu beleven: niet al te warm, nat, om niet te zeggen herfstig.

Splendid is een Haagse band. Het clipje getuigt ook van een Nederlandse kneuterigheid, die ik eigenlijk wel aanstekelijk vind. Hoe de zanger van de ene naar de andere setting in een studio loopt. Het is vaker gedaan. Maar het werkt wel. Het belangrijkste is natuurlijk het liedje. Natuurlijk, er zijn stapels liedjes met veel meer diepgang. Maar voor een zomerhit gelden andere criteria: aanstekelijk, vrolijk en een refrein dat je niet uit je hoofd krijgt. Daaraan voldoet Again wat mij betreft. Wat is jullie mening?

2 gedachtes over “Zomerhit? Again van Splendid

  1. Ik hoor het liedje voor het eerst nu en ik moet zeggen, inderdaad een heerlijke zomerhit. Men At Work die richting Manu Chao koersen. Nu de zomer nog, want dat blijft toch de mooiste dag van het jaar…

    • Ik begrijp dat je geen trouw luisteraar van Radio Tour de France bent ;-)?
      Ik blijf me er trouwens elke keer weer over verbazen hoe je een artiest, band of liedje met een paar pennestreken in een muzikale context zet. Lijkt wel op Gijsbert Kamer die tegen Leo Blokhuis aanschuurt…

Reacties zijn gesloten.