Tour de France: the last four days…

Het topic ‘Tour de France’ met de prachtige rode draad dreigt aan zijn eigen succes ten onder te gaan. Het is ook het meest becommentarieerde topic geworden, maar de clipjes zijn niet altijd meer zichtbaar. Daarom maken we er gewoon een nieuw topic van. Daar is ook wel reden toe, want de Tour lijkt pas nu echt ontbrand. We zijn intussen in de Alpen. Daarom een mooi ‘bergliedje’:

33 gedachtes over “Tour de France: the last four days…

  1. Hij had een grote mond, die Andy Schleck, maar vandaag bleek hij ook over een groot hart te hebben. Wat een moed om op 60 km van de top – en wat voor één, die gruwelijke Galibier! – te demarreren. Daarom een liedje over moed:

  2. Mooi gevonden!
    Het lijkt ook de opkomst van een nieuwe generatie renners. Kopmannen, die het zelf op sensationele wijze kunnen opknappen. Wat Andy deed vandaag was zeker sensationeel, vandaar:

    • Ik vond de manier waarop Evans die berg opstierde, ook sensationeel, maar wel rijkelijk laat. En hoe die Voeckler de longen uit zijn lijf reed en nog net genoeg seconen over had om morgen het maillot jaune aan te trekken; inderdaad ook sensationeel. En dit alles in de hoop dat het met deze mannen beter afloopt dan Michael Hutchence…

  3. Even tussendoor mensen. Blaudzun gisteravond gezien bij de Avondetappe? Prachtig hoe hij met ukelele een liedje zong. By the way: Blaudzun is de artiestennaam van Johannes Sigmund. Vernoemd naar Michael Blaudzun, een Deense wielrenner.

      • Graag gedaan Daan! Ja, die Mart Smeets is een groot muziekkenner, vooral als het over muziekinstrumenten gaat ;-). Freud zou hier ook heel veel mee kunnen.
        Maar goed,deze ken je toch ook wel (speciaal voor jou vandaag op de banjo):

      • en ik maar denken dat de yeti uitgestorven was….mooi nummer wel! 🙂

        heel irritant hoe Mart Smeets steeds maar joekelil blijft zeggen…maar Mart en ik dat gaat nooit wat worden….

      • Yeti – hoezo?
        Het grappige van die Johannes Sigmund is dat hij er volgens mij zo al 300 jaar bijloopt. Lekker zichzelf, dat mag ik wel. Maar bovenal: hij is gezegend met een heerlijk theatrale stem. En ik vind die begeleiding op ukelele of banjo prachtig: simpel, maar zo effectief, waardoor die stem alle ruimte krijgt.
        Die Johannes Sigmund is ook nog filmmaker. Er komt in het najaar een prachtige docu van hem aan over de najaarsklassieker de Ronde van Lombardije, genaamd Il Lombardia: http://www.illombardia.com/
        En wat Mart Smeets betreft: ik heb een haat/liefdeverhouding met hem. Natuurlijk, zijn ego is veel te groot. En soms is hij echt slordig. Maar de liefde die hij voor sport heeft, en in het bijzonder ook de wielersport, vind ik toch ook aanstekelijk. En hij kan echt prachtig in twee minuten een etappe samenvatten, waarbij je het idee hebt dat hij het ter plekke improviseert. Dat vind ik echt wel getuigen van vakmanschap. Aldus wederom de advocaat van de duivel… (Doen Blokhuis en Smeets ook niet iets samen, op muziekgebied nog wel? ;-))

  4. Vandaag Alpe d’Huez… Zou het dan eindelijk weer eens een Hollandse overwinning worden op deze ‘Nederlandse berg’? Ik heb er een hard hoofd in, maar The Nits zingen toch de nodige moed in:

  5. Was gisteren al een sensationele etappe; vandaag mocht er ook wezen. Al vanaf de eerste kilometers ontplofte de koers en het bleef superspannend. Dat geldt natuurlijk ook voor de tijdrit morgen. Daarom:

    voor de wat traditionelere muziekliefhebber kan deze ook:

  6. Ik heb een dubbel gevoel overgehouden aan vandaag. Ja het was best spannend en toch ook weer jammer dat Andy Schleck het verschil niet kon maken en dat Evans vooral de reactant blijft zonder ideeën. Als hij straks wint zou ik dat gevoelsmatig niet terecht vinden. Beetje onzichtbare manier van een tour winnen. Maar we shall see. Het is hoe dan ook een zware tocht geweest, waarbij het onderstaande prachtnummer mooi past:

    • Natuurlijk vielen de verschillen tegen. Dat was de dag ervoor wel anders. Tja, die Evans was vroeger nog veel meer een ‘bumperklever’. Na zijn wereldtitel is hij wat agressiever gaan rijden, maar zo explosief als Contador en Schleck (laat staan Chiapucci of wijilen Pantani) zal het bij hem nooit worden. Toch kijk ik uit naar de tijdrit. Mooi nummer van die Sade trouwens. Een oude liefde van mijn vrouw. Sterker nog: de beginjaren van onze verkering zijn omlijst met Sade, Tears for Fears, Depeche Mode, OMD én Jean-Michel Jarre. Maar dat is weer een ander topic!

  7. Vandaag de tijdrit. Houdt Schleck stand of walst Evans over hem heen? Wie wint überhaupt deze rit: Cancelara of Tony Martin? Of gaat onze Lieuwe Westra nog voor een stunt zorgen? Dit alles wat mij betreft onder de volgende klanken van gutes und altes Kraftwerk (spannende podiumpresentatie! ;-):

  8. Ik voelde het aan mijn theewater, maar dat het zo ‘makkelijk’ zou gaan, was wel weer verrassend: Cadel Evans overtroeft Andy Schleck in de tijdrit. Dit keer geen reactieve rijstijl, maar gewoon ‘gaan’ Jan Willem!
    In Australië wordt het een nationale feestdag. Daarom:

  9. Hier kon je ook niet echt reageren. Mijn zoon en ik kwamen terug van boodschappen doen (want een tijdrit is echt niet leuk en niet om aan te zien; voelt als penalty’s schieten om de wedstrijd te beslissen) en waren hevig teleurgesteld. Voor mij is het de meest kleurloze winnaar ooit. Eigenlijk zou dus Yellow Submarine wel een goede zijn, maar laat ik het op een oude kleurrijke song houden:

    • Beter een beetje kleurloos dan zo’n bluffer als Schleck (maar dat is mijn bescheiden mening ;-))
      Wel grappig om dat liedje van Cyndy Lauper in zwart met alleen gekleurde letters te kiezen. Daar zit ook vast een bedoeling achter?
      Ach, Schlecks tijd komt nog wel. Daarom een andere klassieker van Cyndy Lauper, maar dan onvergetelijk door Miles David vertolkt:

  10. Ach, in het licht van de Noorse gebeurtenissen waar één of andere rechtse relifreak 91 levens neemt en het wegvallen van Amy Winehouse valt een overwinning van Evans reuze mee…wat een rotdag(en)!

  11. Zeker Jan Willem. Sport blijft natuurlijk een bijzaak, zij het een zeer boeiende bijzaak.
    Gruwelijk dat gebeuren in Noorwegen. Inderdaad een relifreak, een extremist, iemand die heel weinig van het christelijk geloof begrepen heeft.
    Dat van Amy Winehouse wist ik niet. Hier schrik ik van, hoewel het toch ook weer niet heel onverwacht is. Zonde hoe zo’n geweldige zangeres haar leven niet meer op de rit kreeg en haar talenten vergooide. Ze is niet de enige in de popmuziek. Een niet onaanzienlijk deel van mijn cd-kast is er mee gevuld…

  12. Ja datzelfde heb ik, schitterende artiesten die het leven niet aankonden…

    De Noor heeft inderdaad niets begrepen van het Christelijk geloof. Ik kan heel slecht tegen onrecht en dit is daar echt zo’n geval van. Ik bedoel als ouder gruwel je nog eens extra van al die tieners die nietsvermoedend angstig hun dood tegemoet hebben gezien….

    • En dan te bedenken dat de rustieke pracht van Machinefabrieks Sol Sketches bij me aanstond, toen ik dit las. Wat een contrast: flarden ‘zonnemuziek’ bij zulke duistere gebeurtenissen. Ik hoorde dat die Noorse man al z’n slachtoffers nog een extra headshot gaf – net als die Spaanse kapitein uit de film Pan’s Labyrinth – dus ook zij die zich dood hielden, verloren alsnog het leven. Daar zijn geen woorden voor.

      • Inderdaad afschuwelijk. Ongelovelijk dat één persoon zoiets kan aanrichten. En ook onvoorstelbaar dat er van dit soort idioten rondlopen met een wapenvergunning. Wie heeft ooit ‘het wapen’ uitgevonden? Onveilig oord, deze aardkloot.

      • het wapen bestaat toch al sinds er mensen zijn die zich handhaven moeten? wie wierp de eerste steen? daarna is het alleen steeds effectiever en inventiever geworden…en of dat nou kruistochten waren of wereldoorlogen, dat maakt dan niet gek veel uit
        wat ik niet snap is dat men met wapens rond mag lopen zonder doel; kijk naar de VS of waar dan ook…..als je geen boswachter bent of bewaker, waarom mag of moet je dan zo’n wapen of zelfs meerdere wapens hebben? laat ze die lekker op de schietclub achterlaten of bij de jacht voor een paar uur gebruiken met meerdere (controlerende) mensen in een groep….

      • Mee eens Jan Willem. Ik vind die hele wapenwetgeving één grote farce. Dat wordt hier – na Tristan v.d. V. – weer mee bewezen.
        Jazzmatazz heeft er een mooi liedje over gerapt, Choice of Weapons:

        Pullin your pistol when it doesn’t make sense

        to be the bigger man you figure

        But in the end it don’t pay when you’re livin by the trigger

  13. Vanavond aan het eind van de Avondetappe las Mart Smeets een bericht van de NOS voor dat de kans groot is dat de Avondetappe volgend jaar toch doorgaat. Mooi bericht! Daarom een toepasselijk liedje van Nina Nastasia en Jim White:

  14. Vandaag de slotetappe op de Champs Elysees in Parijs. Voor het eindklassement natuurlijk een wassen neus – de ongeschreven wielerwet schrijft voor dat er niet meer gekoerst wordt voor een beter klassement – maar vaak genoeg een majestueuze eindsprint. Wie herinnert zich niet de val van Abdoesjaparov ooit op de Parijse kasseien? Daarom voor hem en het hele huidige peleton het volgende liedje van Morrissey:

  15. Na drie weken Tour en ook drie weken een draad weven hier op Mousique geef ik mijn laatste haal. Ik wil alle lezers én bijdragers bedanken. Het was een genoegen om een (soms saaie en de laatste week juist spannende) Tour muzikaal te omlijsten. Een beetje dramatisch einde met ELO:

  16. Mooie keuzes! ELO heeft veel genietbare muziek gemaakt. Jij ook bedankt voor deze inspirerende dubbeldraad. Ik kwam door de club van 27, Parijs, het drama van afgelopen weekend en het einde op de volgende:

    Als je zoals vandaag de achtergrond van Evans hoort, over zijn toewijding, zijn jeugd en de gemeende omhelzingen van zijn teamgenoten verandert hij van een kleurloze winnaar toch in één die glans krijgt. Chapeau alsnog dus!

    • En dit vind ik een prachtig slot Jan Willem! Mijn favoriete nummer van The Doors en daarmee raak je inderdaad al die verschrikkelijke en mooie gebeurtenissen van het afgelopen weekend. Jij ook bedankt voor je mooie bijdragen. En toch leuk om – wat Evans betreft – gelijk te krijgen! 😉

Reacties zijn gesloten.