It’s raining again – liedjes over de regen

Terwijl de regen tegen mijn ruiten striemt, heb ik medelijden met al die vakantiegasten. Zelf ben ik blij dat het nog enkele weken duurt voordat wij – hopelijk! – het zonnige zuiden opzoeken. Tot die tijd moet ik het met neerstromend hemelwater doen. Tot ik bedacht dat er genoeg liedjes over regen zijn. Een mooi vijftal volgt hieronder, althans naar mijn smaak. Ik ben benieuwd naar jullie favoriete regenliedjes. Want… het is altijd lijstjestijd!

 

5) Tom Waits – Rain Dogs

Met honden heb ik weinig. Wat wil je als je ooit krantenbezorger én postbode bent geweest?! Dan ben je een gewillige prooi voor agressieve viervoeters. Maar als Tom Waits er over zingt, en ook nog eens in een regenachtig scenario, dan zet ik al mijn fobieën opzij. Een mooie live-versie van dit bekende nummer.

 

4) Castanets – Rain will come

Raymond Raposa is een ultieme sombermans, met een heerlijke krakende en nasale stem. Wie kan er dus beter over regen zingen? Op het eind ontspoort het nummer prettig. Ik heb zomaar het idee dat het regenwater ergens in de versterker terechtkomt. Of dat de tandarts zijn boor er in zet…

 

3) The Innocence Mission – Gentle the rain at home

The Innocence Mission heeft verschillende liedjes aan de regen gewijd. Ook op hun laatste prachalbum (toch Peter?) My Room in the Trees.  Helemaal bij mij huidige situatie past natuurlijk dit liedje. Ik zit nog lekker thuis en niet in mijn tent. Een aandoenlijke home-video maakte het echtpaar Peris van dit nummer. Wat een cameravoering!

 

2) Peter Broderick en Machinefabriek – Rain

Beide grootheden maakten samen het album Blank Grey Canvas Sky. Met zo’n titel kun je bij dit onderwerp natuurlijk al thuiskomen! Op dat album staat ook Rain. Prachtige donkere (grijze?) muziek. Let op de regengeluiden. Laat je dompelen in de regenplas die de zangeres Susanna Lundgren aanlegt.

 

1) Bob Dylan – A hard Rain’s gonna fall

Soms moet je ook voor de hand liggende nummers kiezen. Dit blijft een klassieker, waarbij die regen hier natuurlijk nog veel meer connotaties heeft dan alleen vloeibare neerslag. Maar over de teksten van Dylan is al genoeg gezegd en geschreven. Ik vond die plaatjes in de video ook wel mooi eigenlijk. Regen geeft natuur en cultuur een aparte schoonheid. Mag dat tot troost zijn voor al die verregende vakantiegasten!

78 gedachtes over “It’s raining again – liedjes over de regen

    • Ha, dat van die regenachtige sfeer geloof ik graag. Bij Caleidoscoop en op Senzor ziet het vaak grijs, als ik het zo zeggen mag. Of beter: wordt er flink gebaad in melancholia.
      Die van The Cure is mooi, één van mijn favoriete Cure-albums, dat Disintegration: heerlijk uitwaaierende nummers.
      Die Cranes ken ik niet. Wel een fijn nummer, hoewel ze niet echt naar bouwkranen klinken, maar meer naar Meccano-kranen…

      • ja precies…die sfeer hangt er vaak 🙂

        Cranes waren één van mijn favoriete bandjes in de jaren 90. Beinvloed door The Cure, Swans en Cocteau Twins….ja voor je het weet regent het hier ook weer aan informatie 🙂

      • Nou, behalve The Swans (vind ik té) zijn het wel bands die me aanspreken.
        Laat het maar regenen aan informatie. We hebben hier tenslotte ook nog een educatieve functie 😉

    • Ah, The Voice, in- en uitgeluid door echt regengekletter, fraai! Wat kan (eh, kon) deze man toch croonen! En wat een fijn orkest!
      Mooie plaatjes ook. Vooral van die man met paraplu. Eigenlijk moeten regenplaatjes gewoon zwart/wit zijn. Ik word hier gewoon helemaal gelukkig van. Daarom:

    • Ik geloof dat je nu je blik onbekende helden aan het opentrekken bent, geachte Jan Willem. Althans, mij zegt dit weinig. Dramatisch klinkt het wel, en ziet het er ook uit in die ruïne. En regenachtig… 😉 Of is het nu sneeuw??
      Wederom: fraai!

    • Grappig, daar moest ik ook nog aan denken, maar ik durfde hem niet te plaatsen, aangezien ik geen zin heb om het hemelwater over Frankrijk af te roepen, want ik moet daar nog heen 😉
      Excuses aan alle volgers voor deze vorm van bijgelovigheid :-(.

    • Wie weet. Ze geven veertien dagen regen op, dus we hebben nog even 😉
      Mooi nummer trouwens. Het is altijd de vraag hoeveel vocht in alcoholische zin er hiervoor door de strot van Shaun is gegaan.

  1. Eén van de mooistev regensongs aller tijden is de soulklassieker van Brook Benton:

    • Hey Mr. Soul! Mooi gevonden. Ik ken de hele beste man niet, maar dat zegt natuurlijk veel meer over mij. Zijn stem doet me denken aan Solomon Burke (God hebbe zijn ziel). Mooi om te horen dat er ook krachtig en bijna glorificerend over de regen gezongen kan worden. Great song!

      p.s. Intussen is het hier in NV zonnig; nieuw lijstje?? 🙂

  2. Mogge mr vd Berg, jij bent er ook weer vroeg bij. Af en toe heb ik de indruk dat jij zo ongeveer in dit blog woont! Omdat de zon ook in Rotterdam schijnt, trap ik een eventueel volgend lijstje maar even af met dit briljante nummer:

    • Ach, iemand moet deze toko hier bewaken, toch? Maar Jan Willem is een goede assistent, en daar zie ik Daan ook weer uit de krochten van 020 tevoorschijn komen. En Daniel D(ompteur eh Drost) heeft ons van zijn Berlijnse avonturen verteld. Het is hier gewoon elke keer weer thuiskomen. En dan ook nog zo’n zonnig nummer van Mr. Reggae…

      Goed, doen we er nog eentje in dezelfde zonnige sfeer bij:

      • We krijgen nu een lijstje in een lijstje. Interessant. Dan kan het volgende nr niet uitblijven:

      • Beste Leeuwentemmer,

        Er zijn grenzen. Met deze band heb ik echt niets. Ik kan alleen zeggen dat de titel goed gevonden is. Maar je had natuurlijk ook voor U2 kunnen kiezen, of zit daar teveel een Wouter Bos-geurtje aan?

        We kunnen deze topic ook verbreden in klimatologische liedjes… Kunnen we het hele jaar door 🙂

    • Hey Daan, back in town?
      Mooi liedje, mooi clipje. Fraaie mengeling van regen en zonneschijn, van klank en beeld.
      Album Reveal behoort verder trouwens niet tot mijn favoriete REM-albums, maar dit terzijde.

      • Ach, die rol van ‘bewaker/beheerder van Mousique’ neem ik nu ook wel erg serieus… Deze ketenen van bemoeizucht maak ik nu los en zeg:

  3. @cornelisb: =D Je hebt niets met Queen? Ik ook niet zo heel veel, maar dit vind ik wel een mooi nummer. Maar goed, laten we het maar beschouwen als het einde van het zonnige lijstje. 😉

    • Kijk, now we’re talking! Mr. Sombermans alias E., die als geen ander zulke kleine liedjes over grote gevoelens kan schrijven.
      Maken we het nog even veel groter:

    • Wat krijgen we nou, ‘Mr. Onverschilig als het gaat over Taylor en King’???
      Ach, een mens kan altijd bekeerd worden, dat is maar weer duidelijk.
      Daarom zeg ik tegen je:

  4. Ja, ik dacht aan ‘winter, spring, summer or fall, all you gotta do is call’ en speciaal voor jou de versie met Carole King, om te laten zien dat ik ook de beroerdste niet ben.
    Dank voor deze vriendschapsbetuiging als antwoord, maar om nou weer een nieuw lijstje te beginnen??? 😉

  5. Ik stel voor dat we terug gaan naar het topic, anders wordt het ook wel heel verwarrend voor eventuele gasten…
    Daarom:

    • Inderdaad, vond ik weer zo voor de hand liggend, dat ik ‘m niet had gekozen (één met Dylan vond ik wel genoeg). Maar goed, Bacharach is natuurlijk wel een groot arrangeur. Doe ik er een ongepolijste versie bij:

    • Dit vind ik prima passen bij een zeikerige miezerregen waar je toch helemaal doorweekt van raakt. Wat een zenuwenlijersplaat heeft die Yorke hiermee ooit gemaakt. Ging ook heel snel in de ramsj. Ik heb zo ongeveer alles van Radiohead, maar dit gedrocht dus niet. Zo, dat is er uit!

      • Ben het absoluut niet met je eens, Kees. Ik vind ‘The Eraser’ beter dan ‘The King of Limbs’.

      • Dat is het enige album van Radiohead dat ik nog niet heb. Dus daar kan ik geen oordeel over vellen. Maar ik vind The Eraser echt helemaal niets. Volgens mij ook op een regenachtige (!) achternamiddag in elkaar geflanst op z’n iMac.

      • [ook even off topic] Eraser is een ontzettend mooie plaat, mooier dan sommige Radiohead platen zelfs. Een nummer als ‘Analyse’ zorgt echt voor bergen kippenvel; ik link hem hier even zonder plaatje om de draad niet helemaal te verstoren: http://youtu.be/rvUy2SWr8c0
        King Of Limbs is ook geweldig…ook al is die neurotischer nog dan Eraser…..

      • Krijgen we nou JW? Dat had ik niet verwacht, dat je zo’n misbaksel goed zou vinden. Ach, je bent in ieder geval niet voorspelbaar… 😉

    • Je maakt het weer helemaal goed met onze toetsentovenaar die Nils Frahm heet. Wat een pareltje dit. Ook een mooie bijdrage op ‘For Nihon’ heeft hij. Bruggetje…

      • Nils Frahm heeft ook prachtalbums gemaak en zijn Durton studio wordt door veel van zijn tijd- en geestverwanten ook dikwijls gebruikt als opnamestudio…Mooi dit Daan!

    • Nou, doe me dan maar Rain Dogs van Tom Waits. Als dit een Pitbull is, ben ik een pinguin!

      • Ik zit Spiritualized ff te checken op Spotify. Kende die band niet, maar na wat ik nu gehoord heb, smaakt het naar meer!

      • Dit is waarschijnlijk wel de kant van Spiritualized die je het meest zal aanspreken: rock en gospel, overladen met een psychedelisch sausje. Mooi te horen op albums als Amazing Grace en Songs in A & E. Beste album van hen is Ladies and gentlemen we are floating in space. Het hoesje was oorspronkelijk met doordrukstrip voor pillen. Ja, die zanger is een grootgebruiker…

      • Ik vergeet hier nog Let it come down te noemen, misschien wel het meest ‘gospelachtige’ album van Spiritualized. Wel een beetje bombastisch, maar wel lekker op z’n tijd!

    • Mooi! Klassiek 4AD…
      Ik blijf in spirituele sferen met Castanets Cathedral 2 (Your feet on the floor sounding like the rain):

    • Ah, we gaan op de wereldmuziektoer. Dit klinkt als een eskimo bij wie de walvisbiefstuk in z’n keel blijft hangen!
      Ik houd het iets normaler, als je het niet erg vindt…

  6. Jan Willem heeft problemen met de site (overbelast? Teveel rain tussen de toetsen? Of rsi van het tikken?). Daarom post ik zijn vondst hier, een mooie van gouwe ouwe Brel:

    • Weer een klassieker. Hiermee begon de post-rock… en mijn ontdekkingstocht door de meer experimentele muziek.

  7. Bij deze dag pas toch wel perfect het volgende liedje van Room Eleven (en de mooie bijpassende beelden):

  8. Pingback: Herfstmuziek « mousique

Reacties zijn gesloten.