Video: Sufjan Stevens Get real get right

Op deze grijze dag heb ik dringend behoefte aan vrolijkheid. Het mag zelfs uitbundig zijn. Zie daar, een nieuwe videoclip van Sufjan Stevens. Door hem zelf gemaakt. De basis wordt gevormd door de kunst van Royal Robertson (aan wie in feite heel Age of Adz een hommage is). Stevens heeft de figuren uit de outsiderkunst van Robertson uitgeknipt en via de stop-motion-techniek tot een vloeiend geheel gemaakt. De kleuren zijn vrolijk. De muziek is uitbundig: die koortjes, die blazers, die vette electronica! En zag ik daar zelfs heuse zandkunst?

14 gedachtes over “Video: Sufjan Stevens Get real get right

  1. “Get real get right with the Lord”
    Mooi dit! Tijdens het concert waren ook dit soort animaties te zien op de achtergrond. Deze clip brengt de sfeer dus weer enigszins terug.
    Overigens wil ik graag een ‘Age-of-Adz’-shirt. Dit album is sinds het concert echt een blijvertje geworden (daarvoor was hij dat ook al wel eigenlijk).

  2. Mmm, Age-of-Adz-shirt… Ik dacht: even kijken op de Asthmatic-Kitty-Records-site, maar daar hebben ze hem niet. Wel een hele gave hooded sweater van het label zelf. Die heb ik daar ooit besteld, samen met een stapeltje cd’s (dan valt het met shipping mee) en dat kwam allemaal redelijk op tijd binnen. Die sweater is prima kwaliteit en ooit bij een Castanets-concert kwam Raymond Raposa zelf op me af om te zeggen dat ik zo’n gave sweater had. Ik begon omstandig over de webshop van Asthmatic Kitty, omdat ik niet door had dat het Raposa zelf was (zijn baard was behoorlijk getrimd…). Hij zei dat hij Sufjan zelf wel om zo’n ding zou vragen. Tja, ik behoor niet tot de inner circle van Mr. Stevens… ;-(

    • Castanets? Dat zijn toch die gasten van ‘You are the Blood’? Heb er nooit goed naar geluisterd eigenlijk. Maar wel een mooi anekdote, Kees!:-)
      Ik heb zelf ooit een Illinoise-shirt besteld op de Asthmatic-Kitty-site. Toen kreeg ik er zo’n leuke sampler bij. Geweldig en sympathiek label is het! De manier waarop ze vroegen om de nieuwe Sufjan niet op Amazon te kopen, ook al was hij daar goedkoper dan op de eigen site… ongekend!

  3. Castanets is in feite Raymond Raposa met telkens andere bandleden er om heen. ‘You are the Blood’ is inderdaad één van zijn prijsnummers, maar al z’n cd’s heb ik hier in de kast staan: prachtig: beetje spooky folk/country, met een zeer aparte stem, gitaar en vervreemdende electronische effecten.
    A.K. is inderdaad een prachtlabel. Ik heb al verschillende zendingen laten overkomen. Allemaal voor het goede doel (me, myself and I en o ja dit label natuurlijk ;-)). Die actie met Amazon vond ik ook goed; vooral de humoristische manier waarop. Sowieso zijn de aankondigingen op de site geweldig (hij staat bij mijn favorieten!)
    Van A.K. is Welcome Wagon ook prachtig en niet te vergeten D.M. Stith en Shannon Stephens. Van Rafter heb ik ook wat, maar dat is een beetje erg hyper… Evenals Half Handed Cloud, maar die trek ik weer beter. Oeps, ik heb geloof ik de halve catalogus…

    • By, the way: heb je dat Retribution Gospel Choir-nummer gecheckt in één van mijn laatste comments op ‘Tour de France’?

  4. The Welcome Wagon is geweldig, die anderen moet ik nog goed beluisteren. Van D.M. Stith een mooi optreden mogen bijwonen, van Shannon Stephens ken ik ook een aantal prachtige nummers. Ik ben ook erg gecharmeerd van wat ik van My Brightest Diamond heb gehoord!

    • Die laatste vind ik op haar eigen albums een beetje te opera-achtig (en daar houd ik niet van). St. Vincent (ander label, maar wel uit de vriendengroep van Sufjan) vind ik wel weer heel mooi.
      Shannon Stephens is echt prachtig, zowel haar debuutcd (waar Sufjan aan meewerkt), als op The Breadwinner.

      • St. Vincent: wel van gehoord, nooit iets van gehoord. Het nummer ‘I’ll be glad’ van Shannon Stephens gaf me één van de aansporingen om een banjo te kopen. Ik moest ook denken aan Rosie Thomas. Niet van het label, maar wel gerelateerd. Hier een mooi duet met Sufjan: http://www.dailymotion.com/video/xay99e_say-hello_music/ Af en toe vals, maar dat sluit de schoonheid natuurlijk niet uit.;-)
        Ik zal het filmpje van The Retribution Gospel Choir zo even checken. We gaan hier nu één of andere lugubere film (Buried) kijken.

  5. Die Rosie Thomas ken ik alleen van naam en ik ken ook de roddel dat ze een verhouding zou hebben gehad met Sufjan (sterker nog: ze zouden gaan trouwen) – ja, hier spreekt uw verslaggever van News of the Week – en als je dat filmpje ziet en hoe ze naar elkaar kijken, zucht…
    Anders gezegd: dat mens is zo gek als een deur, maar wel prettig gestoord.
    He, die film staat ook op mijn lijstje. Ik houd van deze thematiek… ken je dat verhaal van Edgar Allan Poe over levend begraven worden? Weergaloos. En natuurlijk de film Spoorloos: luguber en laten we die scene uit Kill Bill 2 niet vergeten, zie onder deze recensie: https://mousique.wordpress.com/2011/06/24/recensie-danger-mouse-daniele-luppi-rome/

  6. Ja, over die roddel heb ik ook weleens gehoord. Vraag me altijd af hoe het zit met Sufjan en de liefde. Hij wordt in ieder geval altijd door leuke dames vergezeld op het podium. Een roddel echter die ik vaker gehoord heb is iets over een homoseksuele oriëntatie van hem. Alleen is dat volgens mij voornamelijk op een aantal van zijn teksten gebaseerd. Erg speculatief allemaal.

    Buried…. ik vond het zeker geen slechte film. Knap hoor, anderhalf uur vanuit een kist weten te boeien. Verder vind ik het gruwelijke thematiek en daardoor toch ook weer interessant. Je genoemde voorbeelden ken ik echter niet. Edgar Allan Poe vind ik sowieso eng.;-)

  7. Ik zou dit nummer van Sufjan Stevens overigens willen opdragen aan allen die met krankzinnige moordplannen rondlopen!

    • Ja Daan, en dan te bedenken dat Sufjan z’n mooiste liedje maakte n.a.v. een seriemoordenaar:

      • Toen ik het idee kreeg dat de uitvinder van ‘het wapen’ eigenlijk neergeschoten had moeten worden, bedacht ik me dit dit nummer ergens wel heel erg raak is. “In my best behaviour, I am really just like him”. Diep van binnen…

      • Inderdaad, en let vooral op die twee zuchten aan het eind van het liedje. Daar zit alles in!

Reacties zijn gesloten.