Caleidoscopisch

In mijn speurtocht naar nieuwe muziek begeef ik me vaak op het wereldwijde web. Naast de sites van muziekbladen (OorUncut en Paste) zijn er natuurlijk ook de louter digitale muzieksites, waarvan Pitchfork intussen het meest beroemd is. Maar ook in het Nederlandtalige segment is er genoeg boeiends, zoals bijvoorbeeld KindamuzikFile Under en Goddeau. Zeer regelmatig check ik daar en elders de recensies, interviews en achtergrondartikelen. Tegelijk behandelen die sites allemaal zo’n beetje wel hetzelfde segment: de alternatieve muziek (of dat nu gitaargericht, hiphop, electronisch of country/folk betreft). Een zegen zijn daarom die muziekjournalisten en – liefhebbers, die bewust zulke gangbare paden mijden. Eén van mijn helden in dat opzicht is Jan Willem Broek.

Jan Willem Broek? Ja, Jan Willem Broek! Deze muziekjournalist (en vooral – liefhebber!) zit al twintig jaar in het vak. Via Gonzo(circus), Radio Patapoe, Radio 100 en OOR Popencyclopedie, kwam hij uiteindelijk bij De Subjectivisten terecht. Bij die laatste site wil ik even extra stilstaan. Voor de boeiende historie, zie hier. Aan deze site werkt een stel vrijgevochten geesten mee, dat met name aandacht schenkt aan de meest obscure muziek (en regelmatig ook films). Elke week brengen zij ook een zgn. Schaduwkabinet uit. Hierin geven de vier tot vijf Subjectisten (medewekers aan dit blog) hun favoriete muziek van dat moment. Nu werkt daar één Subjectivist aan mee, wiens smaak ik zeer waardeer. Dat is dus Jan Willem Broek.

Bij De Subjectivisten heeft hij ook een eigen onderdeel, genaamd Caleidoscoop. Een mooie naam hiervoor, want een caleidoscoop is zo’n kijker die prachtige en steeds wisselende patronen laat zien. En wisselen doet het op Caleidoscoop. Bijna dagelijks staan er meerdere besprekingen op deze site. In ongekend tempo luistert en bespreekt Broek allerlei muziek. Die muziek typeert hij zelf als ‘muziek der verbeelding’ (ondertitel van de site). Een mooie typering, want het betreft muziek die sterke verbeeldingskracht heeft. Vaak is het ook melancholische muziek. Of dat nu ambient betreft of freefolk of postrock of freejazz of industrial of neo-klassiek. En zo kan ik nog wel drie regels doorgaan, want Broek is van vele, vele markten thuis. Ik kom er heel vaak muziek tegen, waar ik nog nooit van gehoord heb, maar Jan Willem Broek weet er zo aanstekelijk over te schrijven, dat ik er dan op z’n minst nieuwsgierig naar word. Wat ook opvallend is, is dat Broek alleen maar positief recenseert. Hij bespreekt op Caleidoscoop namelijk naar eigen zeggen alleen muziek die hem raakt.

Jan Willem Broek is ook een DJ. Op DFM heeft hij op maandagavond een programma, ‘Senzor’ genaamd, waar hij wekelijks van 21.00 tot 22.30 muziek draait. Het is de muziek waarover hij schrijft op De Subjectivisten en Caleidoscoop. Senzor is internetradio, dus je kunt zo meeluisteren (via een mediaplayer). Broek lult er niet tussendoor, maar laat alleen de muziek horen. Via de bijgevoegde chat is er de mogelijkheid tegelijkertijd met hem (en andere luisteraars) te spreken. Ik heb dat afgelopen maandagavond gedaan en het was een hele leuke en leerzame ervaring. We kwamen zelfs te spreken over de oplossingen voor het ruimtegebrek bij teveel cd’s!

Om een indruk te geven, wat er zoal bij Senzor gedraaid wordt, hier een greep uit de playlist van afgelopen maandag:

*Lotte Kestner – Stolen (2cd) – disc1: 7. Let’s Go To Bed – (Saint-Loup)

*The Innocence Mission – My Room In The Trees – 8. North American Field Songs – (Weatherbox/Badman)

*David Sylvian – Died In The Wool – 9. The Greatest Living Englishman (Coda) – (Samadhisound)

*Library Tapes – Various Artists: Kanshin (2cd) – disc1: 10. May (Variation) – (Hibernate)

*Esmerine – La Lechuza – 3. Last Waltz – (Constellation)

*Seapony – Go With Me – 3. Blue Star – (Hardly Art)

*Francesca Lago – Siberian Dream Map – 1. On My Way Back To The Moon – (On The Camper)

*Half Asleep – Subtitles For The Silent Versions – 5. De Deux Choses L’une – (Humpty Dumpty/Unique)

*Birds Of Passage – Without The World – 3. Fantastic Frown – (Denovali)

*Marsen Jules – Nostalgia – 2. Nostalgia – (Oktaf)

*Amatorski – Tbc – 3. Never Told – (Munich)

Dus beste lezer, zoekt u muziek buiten de paden, muziek die tot de verbeelding spreekt en muziek met een heerlijke melancholische ondertoon: houd die Jan Willem Broek in de gaten!

6 gedachtes over “Caleidoscopisch

  1. boeiend, Kees, door jouw stukje toch weer op een nieuwe site gewezen die ik nog niet kende (Subjectivisten). die gaan we volgen…

  2. Het zal je niet berouwen; alhoewel het soms wel heel obscuur is…
    Caleidoscoop acht ik het meest in je straatje.

  3. Klinkt heel interessant. Amatorski is trouwens een heel fijne band. Laatste album is een absolute aanrader. Doet me af en toe denken aan de IJslandse band múm, maar ’t is vooral erg origineel.

    En The Innocence Mission….. pfoe…. iemand daar al van gehoord? Als je ze nog niet kent: als de bliksem gaan luisteren. Misschien leuk voor Peter.

    • Amatorski is zeker prachtig.
      En wat IM betreft, maandagavond wederom een nummer van ze in Senzor (weet ik uit betrouwbare bronnen 😉 )

  4. heel veel dank trouwens nog voor dit stuk!
    in mijn 20 jaar als pro bono muziekjournalist zijn dit de dingen die me extra energie geven om door te gaan…
    en het heeft me op jullie fantastische site gebracht! een verrijking tussen de bestaande blogs door het brede aspect en originele invalshoeken, maar ook door de respectvolle en toch kritische manier waarop men hier met elkaar en elkanders onderwerpen omgaat…ik zie het dikwijls anders…chapeau!

Reacties zijn gesloten.