a tribute to Bon Iver

Ik moest er aan wennen. Erg aan wennen. De nieuwe Bon Iver. For Emma Forever Ago is een album dat ik liefdevol koester, en Justin Vernon is met dit nieuwe album een heel andere koers gaan varen. Dat is dus even wennen (maar dat had ik al gezegd of niet?). Maar zo zachtjes aan, na een flink aantal luisterbeurten, begin ik aardig verslaafd te raken. Ik heb zomaar een vermoeden dat deze cd wel eens het album van het jaar zou kunnen worden. Afijn, genoeg lovende woorden, daar ben ik ook weer niet de enige in, dus laten we niet teveel in herhaling vallen.

Wel leuk om de kunstenaar die de hoes heeft ontworpen even voor het voetlicht te halen: Gregory Euclide. Deze kunstenaar maakt echt prachtige gelaagde gefabriceerde landschappen, waarvan het kunstwerk dat Bon Iver voor zijn cover gebruikte er slechts een is. Bekijk op `s mans Flickr account maar eens wat ie onder andere nog meer voor moois maakt.

En dan hebben we tot slot nog een beeldschoon clipje, dat bij deze sfeer weer naadloos aansluit. Voorlopig zijn we nog niet uitgekeken op de sprookjeswereld van Justin Vernon…

20 gedachtes over “a tribute to Bon Iver

  1. Kunstzinnige bijdrage Peter! Toch een mooie aanvulling op die schijnbare overkill aan informatie die er nu toch wel overal aan Bon Iver wordt besteed.
    Clip is ook prachtig. Beetje escapistisch, beetje Alice in Wonderland, beetje The Lion, the Witch in the Wardrobe, oftewel: hoe kom ik in de andere wereld terecht? Gewoon door mijn bed zakken!

    En wat de pracht van dat nieuwe album betreft. Op 10 juni j.l. schreef ene CornelisB al: ‘Zijn debuutalbum was natuurlijk meesterlijk met ook nog eens een prachtig verhaal over die blokhut enzo. Maar die nieuwste mag er ook wezen: wat voller, maar o zo mooi.’ Tja…

    • Wist je trouwens dat Justin Vernon ooit in een interview vertelde dat hij vroeger heel veel naar het album ‘Birds of My Neighborhood’ van The Innocence Mission heeft geluisterd? Sorry dat ik weer zo’n flauw bruggetje sla.:P

  2. Kijk, ook om die reden is Justin my man! ‘Justinus de rechtvaardige’…

  3. mee eens, maar mag ik dan toch even een kanttekening bij de teksten plaatsen…?
    wie kan er een touw aan vastknopen?

  4. Terecht opmerking, maar zo ken ik er nog een paar: wat dacht je van bepaalde Dylannummers, en de liedjes van Elvis Perkins zijn soms ook erg hermetisch, surrealistisch en meer ontsproten aan een dreamsequence. Dan denk ik: ze doen maar, de muziek is wel prachtig.

  5. Mijn grootste struikelblokje zit nog steeds in de stem, maar nu herhaal ik mijzelf.

  6. ik kan de plaat elk moment binnen krijgen en ga er dan eens goed voor zitten.

  7. Ik heb hem maandag besteld bij Cd-wow, dus voor het eind van de week heb ik ‘m niet (alhoewel, hangt er natuurlijk helemaal van af waar de postarieven nu het goedkoopst zijn 😉 )
    Ach, er komt nog veel meer aan en zaterdag a.s. is Brik van De Kift ook voor mij!

    • Heb ‘m ook bij Cd-wow besteld. Maar ze moeten wel erg snel zijn wil je het eind deze week hebben. Bij mij heeft het tot nu toe altijd langer geduurd.

  8. Het is mij wel eens overkomen dat de bestelling er in drie a vier dagen was. Maar het heeft ook wel eens drie weken geduurd. Tja, goedkoop is (lange) duurkoop.

  9. Eh, jij studeert toch ook nog Daan …?
    En als je bijna verzuipt, heb ik nog wel een mooie reddingsboei, beter gezegd: reddingsboot:

    • Ja, studeren doe ik ook. Muziek en studie combineer ik gewoon. Leuk die Cave. Moet de clip nog eens goed bekijken overigens, maar het nummer is prima.

      • Het ging mij met name om dat duet in dat bootje tussen Cave en Bargeld. Nummer komt van het album, The good Son, dat een hoog meezinggehalte kent.

  10. Heb de cd van Bon Iver:For Emma Forever Ago, net binnen. Ik weet het. Ik loop enorm achter, maar deze cd gaat de eerste weken niet meer uit de speler. Ben benieuwd naar de nieuwe cd.

  11. bon iver, bon iver vandaag binnen! Hij is erg mooi. Prijsnummer is ‘Michicant’, in één woord: schitterend.
    Ergens op het kwam ik nog een filmpje tegen waar je die kunstenaar Euclide bezig ziet met dat kunstwerk dat op de cover van het album staat:

    erg leuk!

  12. Pingback: Jaarlijstjes 2011 « mousique

  13. Pingback: Jaarlijstjes 2011 – laat je stem horen! « mousique

Reacties zijn gesloten.