Lady Gaga – born this way / judas

Ik probeer mijn dochter een beetje op te voeden met betrekking tot muziek. Zo eenvoudig is dat nog niet. Ondanks het feit dat ik voor haar wat verzamelcd’tjes heb gemaakt met muziek waarvan ik vind dat ze die moet kennen, luistert ze toch het liefst naar artiesten als Adele, Justin Bieber of (jazeker) Her Gaganess. Lig ik daar wakker van? Nee, eigenlijk niet. Vanavond hebben we eens studie gemaakt van LG. We hebben de teksten en clips van Born This Way en Judas uitgeplozen … het was een leerzaam avondje, voor ons allebei.

Lees het hele verhaal op >> Cultuurshock.

8 gedachtes over “Lady Gaga – born this way / judas

  1. Boeiend verhaal Peter! Mooi gesprek ook met dochterlief. Herkenbaar ook, hoewel mijn dochter van 12 niet van Lady Gaga houdt (wel van die andere genoemden) en nu trouwens helemaal gek is van Toby Mac. Dat laatste door haar bezoek aan de Jongerendag…
    Over Lady G gesprokken… muzikaal vind ik het trouwens erg mager. Een tijdje geleden zag ik ook wat concertbeelden. De nadruk lag daar meer op haar extravagante kleding en dansjes dan op haar (niet al te beste) zangkwaliteiten. Eigenlijk hetzelfde euval als bij Madonna (waarvan alleen Ray of Light mijn goedkeuring kan wegdragen)

  2. dat vind ik dan toch wel weer makkelijk geoordeeld hoor Kees, eerlijk gezegd. natuurlijk ligt de prioriteit bij LG (en Madonna, en noem ze maar op) niet bij de zang, maar het zit wel allemaal heel goed in elkaar. het is echte popmuziek voor de grote massa, dat wel, en ik heb het daar zelf niet zo op, maar voor wat het is is het wel goed. net als Madonna weet ze feilloos de juiste snaar te treffen, verzamelt top-producers om zich heen en sluit perfect aan bij de tijdgeest. wat dat betreft behoort ze bij de absolute top van popsterren van dit moment. voor zolang het duurt, maar ik heb zo’n gevoel dat LG wat langer meegaat dan bv een justin bieber ofzo. van madonna ben ik nooit erg weg geweest, maar ze was wel een fenomeen waar je niet om heen kon. dat geldt ook voor Gaga. maar als het gaat over smaak, dan is het ook niet mijn smaak. maar ik denk niet dat Gaga wakker ligt van het feit dat ik haar platen niet koop…

  3. Als het over productiewerk gaat, heb je zeker een punt. Dat vind ik ook het meest bijzonder bij Madonna. Ze heeft daar zeker een goede neus voor.
    Maar als het over liedjes gaat, mag de stem toch wel meespreken. Die vind ik van beide dames niet goed. Iemand als Beyoncé kan gewoon beter zingen.
    Trouwens over goede neus voor productie, samenwerking en samples gesproken: Kanye West is daar momenteel m.i. echt top in. Tekstueel is het weer een ander verhaal (zie zijn huidige hit Monster…; laten we het over die clip maar niet hebben)

  4. maar Kanye West is dan ook weer een `serieuze’ popmuzikant, een grote maar geen stijlicoon zoals Madonna, Michael Jackson of Lady Gaga.
    Gaga wil gewoon de grootste worden, niets minder dan dat, denk ik, en ze is goed op weg. Alles is dan show en de muziek een belangrijk voertuig naar de roem, maar niet de hoofdzaak. Het gaat om het fenomeen, het `merk’ Gaga. Gaga is popcultuur ten voeten uit. En dat doet ze goed, zeer goed.

    • Tja, als het over ‘stijliconen’ gaat en ‘het merk Gaga’ dan krijg ik toch echt de kriebels. Het is me allemaal teveel buitenkant.
      Michael Jackson was gewoon een hele goede zanger, danser. Daar kan die Gaga nog niet in de schaduw van staan.
      Onderschat trouwens ook niet die hele hiphopcultuur van Kanye West, Jay Z enz. niet. Daar zit ook een hele culturele kant aan. Dan laat ik maar even in het midden of dat nu hoge of lage cultuur is (of beiden).

      • ik had ook nergens beweerd dat ik het mooi vind wat Gaga doet. maar blijkbaar zijn er toch hele volksstammen die achter haar aanlopen, ze moet dus wel iets hebben. maar ja, dat geldt ook voor GeGe (Gekke Geert), en daar worden we ook niet blij van. maar ook van hem kun je zeggen dat wat hij doet dat ie het goed doet. en dat geldt ook weer voor Hitler, die immers een begaafd redenaar was. en nu kan iedereen me afschieten omdat ik Stefani met Adolf heb vergeleken. 😉

      • Tja, criterium is blijkbaar of je iets ‘goed’ kunt en doet.
        Zo kan André Rieu ook heel goed volle zalen trekken en Studio 100 heel goed vele kindertjes naar de kijkbuis lokken en Apple heel goed vele computers verkopen.
        Ik ben toch blij dat er nog zoiets als ethiek (en niet te vergeten esthetiek) bestaat. Op beide punten vallen alle drie genoemden – Gaga, GeGe en AH – door de mand, wat mij betreft. Waarbij er wel gradatie aan slechtheid is, dat weer wel.

  5. Lady Gaga: nooit echt naar geluisterd en ook nooit van plan geweest. Ook na dit bericht ben ik het nog niet van plan. Ik zal niet zeggen dat de muziek waardeloos is. Dat het zo’n succes heeft, zegt niet noodzakelijk iets over de kwaliteit. Toch heb ik ergens het gevoel dat het niet voor mij is weggelegd (zowel op muzikaal als tekstueel gebied).

Reacties zijn gesloten.