nieuwe oude cd’s

deze week een paar aardige aanwinsten binnen gekregen (meest via amazon besteld):

eigenlijk allemaal wat oudere plaatjes, maar stuk voor stuk pareltjes; blij ze in de kast te hebben. mannen blijven toch jagers en verzamelaars, nietwaar?

38 gedachtes over “nieuwe oude cd’s

  1. ik was niet in de gelegenheid + ik houdt niet zo van wat grotere concerten, geef de voorkeur aan klein en intiem. maar ik ben wel benieuwd hoe het was voor diegenen die wel zijn geweest. als iemand een recensie van het concert wil plaatsen op deze blog, ff mailen: petertuin@hotmail.com plaatsen we graag als gastbijdrage.

  2. Ik was er en het was het beste concert dat ik ooit heb meegemaakt (nou heb ik ook niet heel veel concerten meegemaakt). Ik kon Sufjan bijna aanraken en kreeg nog gedurende 2 seconden van Chicago een microfoon voor mijn neus van één van de zangeressen/danseressen. Even meegezongen met Sufjan dus. Het openingsnummer ‘Seven Swans’ was denk ik wel één van de hoogtepunten. Ik zou zeker een live-filmpje van dit nummer bekijken op YouTube.

  3. @ Daan, wat een lucky guy ben jij: twee hele seconden meezingen voor een overvolle en dolenthousiaste zaal. Dat is mij nog nooit gegund…

    Even serieus: een paar live-filmpjes op YouTube gezien. Het ziet er geweldig uit en klinkt heel goed. Het doet me trouwens wel erg denken aan de uitzinnige live-shows van The Flaming Lips, inclusief verkleedpartijen en ballonnen. Ook moest ik denken aan de gekte van George Clinton. Voorwaar niet de minsten als het over concerteren gaat.

  4. @cornelisb: Haha, het was (gelukkig) niet heel goed te horen hoor. Er is een YouTube-filmpje te zien waarbij de microfoon even langs drie mensen vooraan gaat. Eén van de drie ben ik.
    Het was daar vooraan sowieso legendarisch. Het moment dat Sufjan zingt ‘He is the Looooooooord’ en zijn vleugels uitspreidt… kippenvel!

  5. Seven Swans was ooit het eerste Sufjan-album dat ik kocht. Daar bewaar ik dus sowieso dierbare herinneringen aan. Het mooiste nummer van die plaat vind ik trouwens The Transfiguration.

  6. ‘Seven Swans’ is een erg bijzonder album. Ik vind dat hij over een erg mooie authentieke manier over het geloof zingt daar. Het nieuwe werk van Sufjan is totaal anders. Ik was voor het concert hier al fan van, maar nu vind ik het helemaal grandioos. ‘The Age of Adz’ is zo’n beetje dagelijkse kost nu.:-) Het slechte nieuws is dus dat je het concert gemist hebt. Het goede nieuws: hij komt nog een keer volgend jaar met Bryce Dessner (van The National) en Nico Muhly. Wordt wel weer iets heel anders. Zie hier: http://www.muziekgebouweindhoven.nl/detail/882/sufjan-stevens-bryce-dessner-nico-muhly

  7. Dat is zeker goed nieuws, maar ik moet er nog wel even (!) over nadenken, want een liedcylus voor 7 trombones etc. is geen dagelijkse kost voor me…

  8. Ik vind het ook erg spannend hoor. Ben heel benieuwd wat het wordt. Maar het zijn wel drie genieën.:-)

  9. Alle drie genïeën?? Wat mij betreft, verdient alleen Sufjan die kwalificatie.
    Ik zag trouwens net dat in het Openluchttheater in Bloemendal The National speelt op 12 juli a.s. Leek me geweldig (en jou toch ook Peter?), maar helaas: het is uitverkocht. Wederom slecht nieuws…
    Ik ga me daarom maar even troosten met Low. Recensie volgt één dezer dagen.

    • Heb je Low laatst ook live gezien? Ik helaas niet, maar het moet mooi zijn geweest.
      By the way: ik zei dat het drie genieën zijn, maar eigenlijk ken ik alleen Sufjan goed hoor.;-) Maar The National vind ik geniaal en het werk waar Nico Muhly mee te maken heeft (Jónsi, Antony and the Johnsons) vind ik ook erg mooi.

  10. Nee, ook Low niet gezien. Was in een kerk, ook in Eindhoven. De recensies zijn unaniem positief. Ach, dat kan ook niet anders bij zo’n wereldband.
    Weet je, zo vaak bezoek ik geen concerten. Ik ben toch meer van de thuis-luisterervaring.
    The National vind ik trouwens ook erg goed en Muhly ken ik ook van de arrangementen bij Sam Amidon.
    Onze smaak komt volgens mij voor een deel aardig overeen…

    • Dan begrijp ik dat het nogal zwaar is om concerten te gaan bekijken.;-) Verder houd ik ook wel van de thuis-luisterervaring, maar soms maakt een concert het gewoon compleet. Ik heb erg lang uitgekeken naar het live aanschouwen van Sufjan. En nu klinkt ‘The Age of Adz’ thuis gewoon beter.

  11. Diezelfde ervaring had ik met Happy Camper. En The Spirit That Guides Us is live ook een oer-ervaring (ik kreeg een hoos water van zanger Bas van Nienes over me heen; dat is nog iets anders dan een microfoon onder je neus 😉 )

    • Ik heb The Spirit That Guides is één keer live gezien voordat ik hun muziek goed kende (ik ken nu alleen het album ‘North and South’ waar ik een aantal nummers wel van waardeer). Dat was me toch echt te veel lawaai eigenlijk. Misschien dat ik het tegen de tijd dat ik 84 ben wel waardeer.;-) Of ik had ook gewoon een hoos water over me heen moeten krijgen.;-)

  12. North and South is hun ‘rustigste’ cd. Vooral hun laatste is heel bruut. Ze zijn trouwens nu bezig met het mixen van hun nieuwe album, dat in het najaar uitkomt. Binnen het harde segment, houd ik erg van TSTGU, omdat ze elementen van hardcore, screamo, metal en emo samensmelten tot een intens geheel.
    Lawaai kan heel mooi zijn: neem Mogwai, Mastodon, Stryper, The Chariot, enz. Ik houd me eigenlijk alleen verre van black-metal (dat vanwege inhoudelijke redenenen). Misschien moet je inderdaad eerst wat rijper worden, om dit te waarderen 😉

  13. We schrijven trouwens deze site samen aardig vol vandaag.
    Waar blijven de andere broeders en zusters? Zitten jullie al gebeiteld voor Barcelona-Manchester United?

    • Misschien is het feit dat ik niet om voetbal geef wel de reden dat ik vandaag gewono deze site aan het volkalken ben.;-) En wat betreft die lawaai: akkoord, dat kan soms mooi zijn. Maar met hardcore en screamo heb ik gewoon vrijwel niets. De enige metalband die ik waardeer is Saviour Machine. En of dat metal is, is nog de vraag. Ik heb laatst nog wel een interessante documentaire over metal gezien: ‘Metal: A Headbanger’s Journey’. Ook mbt tot de inhoud van de muziek interessant om te zien. In de documentaire gaat het o.a. over de relatie van metal met geloof (met ook een deel over satanisme en metal)

  14. Voetbal interesseert mij dan weer wel. Het is nu rust, dus ik ben even naar mijn computer gesneld.
    Saviour Machine ken ik niet. Die docu heb ik wel eens van gehoord: is dat ook met die Noorse black-metalscene, waar ze kerken gingen verbranden e.d.?
    Ken je metalcore: een kruising tussen punk en metal. As I lay dying is een bekende band uit dit genre: supersnel, vette grunts en ook nog melodieuze zang. Extol is meer death-metal, maar toch ook melodieus. Toevallig beide ook bands van christenen (dat is iets anders dan gospel).
    Mastodon is op hun laatste cd Crack in the sky meer naar progmetal of zelfs symfonische rock gekropen. Heel intrigerend. Hun beste cd vind ik nog steeds Leviathan, geïnspireerd op de klassieker Moby Dick.
    Tot zoverre een mini-cursus harde muziek, die mij interesseert.

  15. Ik ken de naam metalcore, maar ik kan me het geluid niet goed voor de geest halen. As I lay Dying komt naar het Flevofesival, dus wie weet ga ik het wel bekijken als er niets beters is.;-) Saviour Machine is meer richting gothic. Erg dramatische muziek. Veel van hun teksten zijn gebaseerd op de Openbaringboeken. Maar niet echt hard eigenlijk. Ik denk dat de hardste band die ik luister Stairs To Nowhere is. En eigenlijk luister ik dat zelden. Lawaaiierige geluidsmuren vind ik indrukwekkend, maar die metalscene……. ik kan er niet veel mee.
    Er komt in die documentaire inderdaad ook een stukje voor over kerkverbrandingen.

  16. As I lay dying gewoon even proberen, maar wel levend blijven a.u.b. ;-).
    Ach, als je metal te heftig vind, moet je post-rock aanhouden: ook hard, maar genoeg rustige frasen. Tenzij het een band is als And So I Watch You From Afar.

  17. Saviour Machine heb ik ook veel gedraaid. Ik had al hun muziek, ik heb ze ook nog live gezien in Rotown, volgens mij. Erg indrukwekkend toendertijd. Nu ben ik er wel een beetje klaar mee.
    Ik heb de National ook een keer live gezien, in de Melkweg, maar ik moet zeggen dat dit erg tegenviel. Dezelfde ervaring had ik trouwens ooit ook bij Low in de Melkweg.

    Ik draai de laatste dagen veel rustige muziek: de nieuwe Sun Kil Moon, Bill Callahan, etc.

  18. Sun Kil Moon: geweldig! Die laatste heb ik (nog) niet, maar verder wel hun voorlaatste en Ghosts of the Great Highway. Die laatste vind ik echt hun meesterwerk. Ik spreek wel over ‘hun’, maar het is natuurlijk vooral Mark Kozelek. Hem vind ik echt een held! Hoe hij bijvoorbeeld ACDC covert, is weergaloos: kaal, tot op het bot; het pure liedje blijft over.
    Bill Callahan heb ik besteld bij CD-wow. Ik kan niet wachten.
    The National schijnt live inderdaad tegen te kunnen vallen, maar hun laatste concert in Eindhoven – misschien heeft het met de plaats te maken: Sufjan Stevens en Low hadden er recent ook prachtige concerten is toch wel de unanieme mening – was prachtig.

    • Het heeft inderdaad met de plaats te maken: ik ben er geboren.:-) Ik moet eerlijk gezegd toegeven dat ik van het tv-concertverslag van The National niet helemaal kapot was. Vond het geluid niet erg mooi. En het concert van Sufjan: volgens mij heb ik er genoeg over gezegd.;-)

  19. Dat zal wel aan je tv gelegen hebben dan 😉
    Laten we wel wezen: het geluid van een concertregistratie valt natuurlijk vaak tegen. Ik vond dat je wel kon zien hoe intens die Matt Berninger zingt en hoe geweldig die band musiceert. Wat vind je eigenlijk van Clogs? Clip en liedje, bedoel ik.
    Tussen twee haakjes: met Eindhoven zelf heb ik niet veel, maar dat komt voornamelijk door die Lampies…, sprak de Feyenoorder.

  20. Eindhoven is geen sfeervolle stad, maar als je er lang gewoond hebt, ga je ervan houden…, sprak iemand die totaal niets met voetbal heeft!:-)
    Intents zong Matt inderdaad, niet altijd zuiver helaas. Ook had ik het idee dat mooie details uit de liedjes live gewoon weg vielen. Maar goed… zal nog eens de tv onderzoeken.;-)

  21. Ik kan absoluut meegaan in wat Stefan van Maurik zegt hoor. Overigens vond ik jouw stukje over Dylan of Waits die vandaag afgewezen zouden worden in talentenjachten ook erg sterk! Maar de valsheid in de uithalen van ‘Conversation 16’ bij het concert vond ik gewoon jammer.

  22. Oké, er is valsheid en valsheid. Maar ik kan zelfs genieten van Daniel Johnston – de geniale gek – die nog nooit zuiver heeft gezongen.

  23. jij vind Danielson ook goed, toch?
    Dan kun je idd wel wat valsheid hebben haha

  24. Zeker, dat is valsheid van superieure kwaliteit!
    En Joanna Newsom trek ik ook.
    Micah P Hinson kan er trouwens ook wat van.

  25. Sun Kil Moon is wat mij betreft wel het bewijs dat je artiesten soms een tweede kans moet geven. Ik heb ooit een cd-tje gehad van Red House Painters. Ik kende het niet, maar het zat bij 4ad. Ik kon het niet luisteren en nam het mee uit de aanbiedingsbakken. Wat een zeikmuziek, zeg! Ongeevenaard.
    Dus toen ik hoorde dat Mark Kozelek een nieuw project had, was ik niet meteen enthousiast. Nu ben ik het toch weer gaan luisteren en ja: inderdaad een tweede kans waard. Solo en als Sun Kil Moon. De meer folky of Americana inslag spreekt me wel aan, itt tot de oude slowcore benadering.
    Kortom, ik ben enthousiast. Mss komt er binnenkort een recensie.

  26. Welke heb je van Red House Painters? Mocht je hem weg willen doen… Ik ben er namelijk niet vies van.

  27. Met Kermit de Kikker in een draaimolen van geluid… 😉

    Nu even serieus. Dit is één van zijn prijsnummers:

Reacties zijn gesloten.