Recensie Seasons Of My Soul by Rumer

‘Lekkere muziek, hè?’, zei mijn vrouw. En dat is precies de goede typering voor Rumer’s alom bejubelde debuut Seasons Of My Soul. Het is heerlijke, relaxte muziek voor de achtergrond én voor de voorgrond. Rumer is een Pakistaans-Britse, maar ze maakt toegankelijke westerse easy listening popmuziek met vleugjes jazz, soul en folk. Denk Dusty Springfield, denk Carole King, denk Katie Melua, denk Norah Jones, denk Trijntje Oosterhuis, denk Burt Bacharach, maar denk vooral Karen Carpenter. Nu ken ik de Carpenters niet goed, maar werkelijk iedereen zegt dat Rumer qua stem zo’n beetje de reïncarnatie van Karen Carpenter is. Het was het eerste wat mijn vrouw zei, toen ze de hit Aretha op Radio 2 hoorde: ‘Dat lijken de Carpenters wel!’ Maar goed, waar het om gaat, is dat dit gewoon kwaliteitspopmuziek is, die niet snel verveelt. En dat het niet snel verveelt, komt door de melodieën, de arrangementen, de rijke orchestratie en haar zuivere zang. Het is zoet, maar goed. Het is retro, maar tegelijkertijd tijdloze muziek. Rumer heeft gewoon een cd afgeleverd van zo’n klasse, dat het wel eens een klassieker zou kunnen worden. Elke nummer is raak. Zomerse, weemoedige, luchtige, sensuele, ingetogen, melancholische, gepassioneerde en uitbundige nummers wisselen elkaar af. Elf nummers lang blijft het fris en boeiend. En dat is knap. Maar wanneer mensen als Joos Holland, Stevie Wonder en Burt Bacharach je talent onderkennen en graag met je willen werken, is dat natuurlijk ook niet voor niets. Na de vloedgolf Norah Jones, Katie Melua, Adele, Amy Winehouse, Amy McDonald, Estelle en Duffy is nu Rumer opgestaan. Rumer ontstijgt die anderen, wat mij betreft. Maar aan één iemand kan ze toch niet tippen: check.

7 gedachtes over “Recensie Seasons Of My Soul by Rumer

1. weten wie iemand is is niet altijd hetzelfde als iemand daadwerkelijk willen kennen…

Rumer kende ik echter nog helemaal niet en jouw recensie maakt dat ik toch op zijn minst wil uitzoeken of ik deze dame (cq haar muziek) wel beter zou willen leren kennen. ik kom er op terug.

2. mmm, kan me toch niet heel erg boeien of zo. Ik weet niet zo goed waarom niet. Het pakt me gewoon niet. Luister dan inderdaad liever naar Cassidy.

3. Ik ken deze dame niet, maar The Carpenters wel: toevallig ook een ‘geheime zonde’ van me, net als Abba. The Carpenters blinken ook uit in tijdloze liedjes, met prachtige melodieën en Karen had een engelenstem.