Recensie: Salon Des Amateurs by Hauschka

Toen ik de verkoper in mijn favoriete winkel vroeg of hij nog wat bijzonders had voor me kwam hij aan met dit cd’tje. Een soort minimalistische house of techno, gemaakt met klassieke instrumenten vertelde hij…Nu ben ik niet iemand van de techno en de house, maar de combi wakkerde wel mijn nieuwsgierigheid aan.
Op zijn prefab piano maakt Volker Bertelmann onder de noemer Hauschka samen met andere muzikanten (oa bandleden van Calexico) intrigerende lichte, frisse, dansende muziek zonder vocalen.
Opvallend is overigens dat de piano naast melodie ook duidelijk slaginstrument is. Minimalistische house of techno? Tja, daarvoor toch iets te rustig lijkt mij. Geen cd waar je van gaat dansen maar je wel meeneemt in het ritme. Door het ontbreken van zang soms ook wat neiging hebbend om teveel te kabbelen en zichzelf wat te verliezen.
Toch blijft de muziek me erg boeien en valt er, als je de rust neemt om te luisteren, meer dan genoeg te beleven. Hauschka is alles behalve een amateur … Lente-cd bij uitstek.

7 gedachtes over “Recensie: Salon Des Amateurs by Hauschka

  1. Ga het zelf ook nog een paar keer luisteren voordat ik beslis of ik het ga kopen.

  2. heb het even geluisterd; klinkt inderdaad wel leuk, maar ik zou het niet snel kopen denk ik.

  3. Ik vind het ook mooi. Dit stuk doet me trouwens denken aan St. Germain, de Franse dance-producer die electronica met jazz vermengde.
    Van Hauschka had ik al gehoord op Caleidoscoop, de site van ‘subjectivist’ Jan Willem Broek. Ken je die site? Hij heeft een goed oor voor postrock, ambient, electronische muziek en nog veel obscuurdere muziek. Check it!

  4. Pingback: Hauschka – Salon des amateurs/ Salon des Amateurs remixes « mousique.nl

Reacties zijn gesloten.