Cdwow en eerlijke muziek

Sinds enige tijd bestel ik wel eens een cdtje bij Cdwow. Ik weet dat er nog een paar (understatement) mensen zijn die dat wel eens doen. Lekker goedkoop, geen verzendkosten, regelmatig extra kortingen en kwalitatief geen klachten (althans bij mij niet).
Maar is het echt zo mooi als het lijkt. Wat zijn de addertjes onder het gras?
Wat is het verhaal achter cdwow?

Hoe werkt cdwow?

Het Cdwow handelsmerk is eigendom van een buitenlands bedrijf, Élan Media Partners, gevestigd in Hongkong en Australie, maar ze hebben websites in allerlei landen, waaronder ook een Nederlandse (cdwow.nl).

De reden waarom cdwow zo goedkoop cd’s kan aanbieden is er in gelegen dat ze goedkoop cd’s importeren uit bv Hongkong of Zuid-Amerika (in het verleden zaten er ook wel eens stickers op met chinese tekens bv), geen btw hoeven af te dragen omdat ze een buitenlands postorder bedrijf zijn en zodoende ver onder de prijs van andere aanbieders kunnen blijven. Of dit eerlijk is valt te betwijfelen. Zou een bedrijf dat vanuit het buitenland opereert, maar zich op de Nederlandse markt aanbiedt (met een website met .nl extensie en de naam Cdwow Nederland), zich niet ook aan de Nederlandse wetgeving moeten houden? Ik vermoed het wel, maar hoe pak je die praktijk aan?

Pogingen om Cdwow aan te pakken

In 2006 schreef Harry Hoving van Plato nog een brief aan de NMA met het verzoek de in zijn ogen oneerlijke concurentie van (aanbieders als) cdwow aan te pakken. De argumentatie van Hoving is niet erg overtuigend en de toon van de brief nogal zielig (help, ze pakken mijn handeltje af!). Toch denk ik dat op termijn de handelspraktijken van cdwow en het grote klantenbestand dat ze hebben een Mediamarkt-effect zal hebben. De cd-winkel om de hoek verdwijnt straks omdat niemand meer bereid is `teveel’ voor een cd te betalen. Maar of we daar rouwig om moeten zijn? Ik heb zo’n winkel niet nodig om een keuze te maken.

In 2007 legde het Britse Gerechtshof Cdwow een enorme boete op, wegens het goedkoop invoeren van cd’s uit Hongkong. Cdwow voerde aan dat ze niets illegaals deden, niet de enigen waren die zo te werk gingen en dat ze afspraken hadden ge maakt met de platenmaatschappijen. En ze gingen gewoon door met verkopen in de UK. De prijzen gingen in de UK wel flink omhoog. Ik denk dat het platenmaatschappijen inderdaad worst zal wezen hoe hun cd’s verhandelt worden, als hun eigen inkomsten maar niet in het gedrang komen. Ze zouden er zelfs blij mee moeten zijn, want het vormt een goed alternatief voor illegaal downloaden.

Vandaag de dag

Tegenwoordig hoor/lees je niet meer zoveel over rechtszaken of andere acties tegen Cdwow. Het lijkt een geaccepteerd bedrijf te zijn geworden, dat haar plek naast Bol.com en Amazon heeft ingenomen. Waarschijnlijk zijn ze nu zo groot en machtig geworden dat vele toeleveranciers en platenmaatschappijen afhankelijk van ze zijn geworden en het er maar bij laten zitten. Maar hoe zit het met overheden? Moeten die hun eigen markt niet bewaken? Als Cdwow als niet-Europees bedrijf een serieuze bedreiging vormt voor Europese cdwinkels en internetbedrijven, dan is er toch sprake van kapitaal dat wegvloeit, en berokkent dat schade aan de Europese economie. Schijnbaar is het erg moeilijk om dit juridisch effectief aan te pakken? Wie weet er meer over?

Eerlijke muziek

Afgezien van de enorme concurrentie die cdwow oplevert voor andere aanbieders en de dalende prijzen als gevolg daarvan (op zich een positief effect) is het natuurlijk nog steeds zo dat de platenmaatschappijen onevenredig veel verdienen, zeker als je het vergelijkt met wat de artiest er zelf aan overhoudt. Willen we een eerlijker handel in muziekland bevorderen dan moeten we ons niet zozeer druk maken over de manier waarop gedistribueerd/verhandeld wordt, maar over het percentage dat de artiest krijgt. Wat dat betreft gaan steeds meer artiesten over tot onafhankelijke verspreiding via internet. Als je bijvoorbeeld Radiohead heet en een erg grote band bent, dan is dat goed te doen. Ook als je wat kleiner bent, maar een trouwe en selecte fanbase hebt kun je je dit permitteren. Kijk eens naar artiesten als The Violet Burning die de gehele productie van hun laatste (3-voudige) album gefinancierd hebben vanuit de voorverkoop aan fans. The Smashing Pumpkins doen iets dergelijks met hun Teargarden By Kaleidyscope project. Of neem een artiest als Brett Detar, wiens album Bird In The Tangle (hoge kwaliteit!) gratis is te downloaden van zijn site. Je kunt bij hem daarnaast eventueel een speciaal pakket bestellen of een gift geven via de giftbox op de site.

Kijk, dan hebben we het nog eens over eerlijke muziek!

Graag lees ik jullie reacties en bevindingen.

Advertisements

15 gedachtes over “Cdwow en eerlijke muziek

  1. Ik zou boter op mijn hoofd hebben om azijn te gaan urineren over CD-WOW; daarvoor heb ik er al veel te veel bij hen weggekaapt ;-). De prijsverschillen met de reguliere cd-zaak zijn ook te groot in positieve zin.
    Toch houd ik een zwak voor goede muziekwinkels zoals Sounds, Plato, Velvet, Concerto en Fame. Ik koop er ook regelmatig wat. De eerlijkheid gebiedt te zeggen dat het dan bijna altijd aanbiedingen zijn. Je moet ook kunnen wachten. Na minder dan een half jaar zijn de prijzen al gehalveerd. De laatste keer dat ik de volle mep voor een cd betaalde was voor die van Happy Camper. Ik wilde die dan ook direct in de pocket hebben en was toen toch toevallig bij Concerto.
    Ik ben het met Peter eens dat de artiesten zelf meer moeten kunnen verdienen. Ik juich hun initiatieven dan ook toe, zoals via Bandcamp of hun eigen sites. Ik heb regelmatig ook bij bands op hun eigen site besteld. Vaak genoeg kreeg ik via de mail hele leuke gesprekken met hen.
    En het is ook een uitdaging voor bands/artiesten om hun releases wat meer bijzonder te maken dan schijfje in doosje met tekstboekje. De Kift heeft altijd prachtige kunstwerkjes en ook at the close of every day kan er wat van. Daar betaal ik graag wat meer voor!

  2. Kende de site nog niet zo lang, maar wel een ontdekking! Eerlijk gezegd ben ik al blij dat het me lukt om gewoon cd’s te kopen ipv illegaal te downloaden. Ben helemaal blij met de prijzen in vergelijk met de winkels. Hier in Middelburg is er de Drukkerij. Een mooie winkel met veel muziek en persooneel met verstand van muziek. Heel soms als ik niet kan wachten koop ik daar een cd. Verder heerlijk om rond te neuzen en te luisteren. Wel leuker dan op internet.

    • stelling: downloaden is het hedendaagse equivalent van het luisteren in de winkel, wat je vroeger overal kon doen.

      • Luisterpaal, streamen, Myspace, Bandcamp; allemaal leuk en aardig, maar een aardige ter zake kundige verkoper in een winkel is toch echt boeiender. Zie hier een artikel van Gijsbert Kamer, die dat goed beargumenteert:

        http://www.vkblog.nl/bericht/378465/Het_nut_van_Record_Store_Day

        En een fysieke ruimte van een winkel vind ik toch meer een uitje dan achter mijn pc (dat is meer dagelijkse kost 😉 )

  3. Heb ik net 2 cd’s bij CDWow besteld, verschijnt er zo’n artikel op Mousique…
    Ze zijn echt véél goedkoper dan Bol.com…
    Amazon heb ik ook wel eens gebruik van gemaakt en met goede ervaringen, maar het schijnt dat je pech kunt hebben met de douane (en dan invoerrechten moet betalen).

    Verder ben ik erg blij met de Plaatboef in Rotterdam en de kleine maar fijne tweedehands muziekwinkel Backstage Music bij mij achter in de Boergoense Straat!

    • de Plaatboef daar kom ik ook geregeld, heb er al heel wat mooie cd’s vandaan gehaald.
      en Backstage ken ik ook, maar zijn assortiment ververst niet zo snel, dus op een gegeven moment heb je het wel gezien. maar vandaag nog John Mayer’s Continuum er vandaan gehaald voor 3 eurie. blijft toch een meesterlijke cd, alleen maar goede nummers.

  4. De Plaatboef in Haarlem is helaas exit, maar de Velvet in Amsterdam (Rozengracht) heeft wel een grote tweedehands afdeling.

    By the way, wat doen jullie met ruimtegebrek? Ik kan ze intussen bijna niet meer kwijt al die cd’s 😉

      • Ze staan op een externe harde schijf en op mijn iPod classic (120 GB), helaas is die zo goed als vol en met dit aankoopbeleid heb ik ook geen zin om de 160 GB aan te schaffen, want die is dan ook in een jaar vol. Het schijnt dat Apple bezig is met een 300 GB iPod. Dat biedt weer perspectieven…
        Maar dan nog: digitaliseren is voor mij geen echt alternatief (geen of/of, maar en/en). Volgens mij was jij het die zei dat je juist de omgekeerde beweging gemaakt hebt: van mp3 naar fysieke cd’s en lp’s. De geluidskwaliteit van fysieke muziekdragers is ook gewoon beter!

    • Nou… een veel groter huis dan nu krijgen we denk ik niet. Eerst maar eens een paar kinderen het huis uit. Alleen is de oudste pas 15.

  5. CD Wow krijgt er trouwens concurrentie bij van Zavvi.nl
    zijn over het algemeen nét wat goedkoper, heb er net 2 cd’s besteld, hopelijk duurt dat wat minder lang dan bij CD wow. Plots keert CD wow wel terug met de elfde cd gratis voor leden, die actie verdween geruisloos toen het blijkbaar een monopolie had op dergelijk lage prijzen, dat was idd niet eerlijk van ze 🙂

    Inhoudelijk: het is jammer dat al die leuke platenzaakjes opgedoekt worden door (illegaal) downloaden en alle webshops, aan de andere kant voel ik me telkens als ik wel een cd koop bij een platenzaak een dief van mijn eigen portemonnee, dat ik 18,- betaal ipv 9 a 11 euro.

    De functie van platenzaak is ook steeds meer aan het verdwijnen. Ik krijg mijn muzikale tips via blogs, twitter, etc. Ik zou zeggen: welkom in het digitale tijdperk, we hebben jaren lang te veel betaald voor muziek, nu is het de beurt aan de consument.

  6. vandaag was ik in Dordrecht, ontdekte daar een leuk platenzaakje: Get Back Music. Als je in de buurt bent, even checken, gezellig klein winkeltje, tot de nok toe volgestouwd met allemaal kwaliteitsmuziek, van singer-songwriter, americana, indie, rock tot 60’s, veel van His Bobness, Cash, etc.
    je krijgt een kopje koffie aangeboden en alles kan vanuit de luie stoel beluisterd (of bekeken!) worden. en de eigenaar heeft altijd tijd voor een praatje.

    dat is dan toch wel weer charmant; de prijzen zijn redelijk, maar toch wel wat aan de hoge kant als je internet in aanmerking neemt. Maar goed, op internet krijg je nog steeds geen kopjes koffie aangeboden…

    @Bart, mee eens: de consument heeft altijd teveel betaald voor muziek en de artiest heeft altijd te weinig ervan terug gezien.

  7. @ Peter, dit zijn de mooie verhalen over platenzaken. Volgens mij is daar zelfs een film over gemaakt… Hoe heet die ook alweer?

    En @ Bart, goede reactie. Zowel voor artiest als luisteraar is er nog veel terug te winnen.

Reacties zijn gesloten.