Recensie: Civilian by Wye Oak

Wye Oak is een duo dat bestaat uit Jenn Wasner en multi-instrumentalist Andy Stack. De muziek die ze maken wordt omschreven als dream-folk, folkrock, indiefolk en dit is hun derde cd.Hoe klinkt dat? Op deze cd klinkt dat als ingetogen mooie melodieën afgewisseld met snijdende gitaarexplosies, melancholische teksten en dito stem.  
Spanning opbouwen, vasthouden en georkestreerd tot ontploffing brengen en weer terugveren in breekbare zang. Dat zijn voor mij kernwoorden in het luisteren naar deze mooie cd. De nummers nemen onverwachte wendingen, exploderen of zuigen de stilte naar zich toe.
Het is een cd die vraagt om de voorgrond en om meerdere keren luisteren voordat ze beklijft. Geen cd om even op te zetten in een drukke kamer. Wel eentje om heerlijk voor de speakers te beluisteren of via de koptelefoon.
Ik blijf luisteren naar deze cd en ben voorlopig nog niet klaar. Daarbij komt dat bij de cd ook de EP ‘My Neighbor / My Creator’ zat met 5 nummers die het beluisteren meer dan waard zijn.
Hoogtepunten voor mij: Two Small Deaths, Civilian, Fish, We Were wealth en Doubt.

3 gedachtes over “Recensie: Civilian by Wye Oak

  1. Dat live-clipje vind ik niet zo bijzonder eigenlijk. Die gast zit er ook voor spek en bonen bij met z’n tamboerijntje. Het tweede filmpje klinkt al heel anders – en véél mooier! Lijkt me wel intense muziek inderdaad, die je niet ‘zomaar’ opzet.

    Zie trouwens dat je de nieuwste van Emmylou Harris aan het luisteren bent. Is het wat?

  2. Het nr. op de cd klinkt heel anders, maar ik vond de kale versie wel grappig. Op de cd hoor je de bijdrage van die gast trouwens heel wat beter 🙂

    Nog niet veel geluisterd, ben eigenlijk net begonnen met Emmylou. Schrijf wel een recensie.

  3. Tweede nummer doet me erg aan Beach House denken, inderdaad dreampop van het betere soort.

Reacties zijn gesloten.