Video: Tim Knol Gonna get there

Menig muziekliefhebber ziet uit naar de nieuwste schijf van Tim Knol. Zijn debuutalbum sloeg behoorlijk aan bij de liefhebber van singer songwritermuziek en americana. Nu zijn deze liefhebbers over het algemeen mannen van boven de 30. En dan is die ondergrens van 30 nog mager geschat. Trouwens, wat het laatste betreft: in het algemeen zijn deze liefhebbers gezegend met een flink buikje en ook de haargrens wijkt sterk naar achteren. Maar Tim Knol is niet alleen ‘vet’ in fysieke zin. Hij spreekt ook vele jongeren aan. Dat liet ook zijn optreden op Lowlands zien vorig jaar. Ik vind dat bijzonder bij iemand die z’n invloeden toch vindt bij Neil Young, the Byrds en Gram Parsons (niet de hipste muziek). Op 23 mei verschijnt Knols nieuwste album Days. Tot die tijd mogen we het doen met de single Gonna get there. Deze single gaat gepaard met een videoclip.

In het begin denk je: typisch Tim Knol: lekkere zonnige muziek, beetje makkelijk eigenlijk ook, niet zo heel bijzonder. Samen met een vriend rijden ze in een cabrio over ’s Heren wegen – lekker in het zonnetje, niets aan de hand. Maar dan na 1.05 minuut verandert het beeld totaal. In een paar woorden: het wordt Pscycho in de polder.

Teemong, die normaliter menig hiphopvideo schiet, regisseerde de clip. Spraakmakend wat mij betreft. Benieuwd wat jullie ervan vinden….

21 gedachtes over “Video: Tim Knol Gonna get there

  1. Dat is wel een heel romantische opvatting van de cinematografie. Bij mijn weten wordt al geruime tijd de digitale techniek gebruikt bij het maken van videoclips.
    Ik vind het technisch sowieso goed gefilmd en de dreigementen tegen de cameraman zelfs een beetje lijken op Monty Python.
    En anders moet je misschien even je ogen dicht doen en genieten van het toch wel aardige liedje 😉

    • Trouwens, over romantisch gesproken – maar dan met een donker randje – en ook helemaal in de sfeer van het filmlint zeg maar en ook nog eens een autoritje met ook nog eens een donkere afloop met ook nog eens een raamvertelling:

      • Ik wil niet spammen, maar het album van Low is voor 8,99 euro te koop op cdwow.nl En hij is zo schitterend!

      • ja, en als je even wacht komt er wel weer een keer een aanbieding dat je €1,- korting krijgt op alles ofzo. je snapt niet hoe ze het kunnen doen voor dergelijke prijzen…

      • Sterker nog: met genoemde korting schafte ik vorige week het album aan. Het enige nadeel van cd.wow is dat het wel enige tijd kan duren voordat het album binnen is. Maar het scheelt me teveel om dit als te groot nadeel te beschouwen.
        Sinds gisteravond trouwens weer back in town na een heerlijke stedentrip in Parijs. De aanbiedingen bij de FNAC vielen tegen, maar bij Lafayette scoorde ik een stapel cd’s voor 2 euro per stuk. Kijk, daar doen we het voor, beste lezers.

      • ik heb ook wel eens wat bij cdwow besteld, en het duurt inderdaad vrij lang (in elk geval meer dan de max. 10 dagen die ze beloven). het is wel een stuk goedkoper en de cds komen in prima staat aan, dat wel.

        ik vraag me wel af of cdwow wel helemaal eerlijke handel is en hoe ze precies te werk gaan. ik zal hier eens een artikeltje over posten, ben benieuwd wat hierover bekend is.

      • O ja, mooi dat je Hitchcock noemt, Peter. Die jaren 50/60-stijl is hier echt prachtig gedaan. Ik vind het einde ook heerlijk luguber. Precies Low: lieflijk, maar wel met weerhaakjes. Onderschat ze niet…

      • Lijkt me leuk, zo’n artikel over Cd-wow. Er zijn meer van die sites met bizar goedkope cd’s: http://www.grooves-inc.com , http://www.zavvi.nl
        En soms vind je ook nog cd’s voor twee euro per stuk. Laatst een leuk cd-/lp-festijn op de Nieuwmarkt in Amsterdam. ‘Harvest’ van Neil Young en een the best of van Talk Talk voor twee euro per stuk. Dat zijn nog eens prijzen ja!:-)

      • en soms bestel ik wel eens een cd via Amazon. Je betaald dan relatief hoge verzendkosten, maar met de koers van de dollar en de lage prijzen van (tweedehands) aanbieders op Amazon kom je dan vaak nog voordelig uit. En voor moeilijk vindbare cd’s een uitkomst!
        Sommige aanbieders bieden via Amazon voor bizar lage prijzen (tussen de $0.01 en $2,00) cd’s aan, die vaak van hele goede kwaliteit zijn. Zo kun je met een beetje geluk voor onder de 5 euro een cd in huis hebben, daar kan zelfs cdwow niettegenop!

      • Toch blijft voor mij het allerleukste om door de aanbiedingsbakken bij een platenzaak te gaan, zoals gisteren bij Lafayette. Je hebt direct het product in handen. Je gelooft je ogen niet en je stapelt je handen vol.
        Ik luister nu een heerlijke Zita Swoon, daar gescoord, voor echt niet meer dan 2 euro, hartstikke nieuw. Man, ik ben gelukkig!

  2. Het filmpje van Tim Knol vind ik overigens grappig. Het nummer vind ik niet zo indrukwekkend vooralsnog.

    • En Daniel, zie je nog hiphopverwijzingen in de stijl van filmen?

    • Ik weet het niet. Ik dacht dat jij dat als hiphopkenner wel zou zijn. Die Teemong is n.l. zoals gezegd een erkend clipregisseur in hiphopkringen, dus misschien zag jij er verwijzingen in naar andere nederlandse hiphopclips?
      Die gangster is natuurlijk wel weer een beetje sneu in z’n pyama en een picknickmand in de hand…

      • Over hiphop gesproken:

        Sinds gisteren ‘Tussen Licht en Lucht’ van Typhoon in mijn bezit: een opvallend goede Nederlandstalige hiphop-plaat! Ik ben verrast door de mooie samples en de creatieve teksten. Voorbeeldje:

        ‘Ik ben stotteraar maar één met de beats
        waar woorden eindigen begint mijn muziek.
        Denk mij te kennen en creëer een afstand
        tussen dat wat ik koester en afdank.
        Fok mensen, ben liever Remi
        ik identificeer me meer met dieren en baby’s.’

        Enne… die Typhoon is de broer van Blaxtar!

  3. Wat ook leuk is, trouwens, n.a.v. bovenstaande bespiegelingen rond goedkope cd’s: De Plaatboef in Rotterdam!

Reacties zijn gesloten.