recensie Simply Eva by Eva Cassidy

Eva Cassidy hoort m.i. tot de beste tien vocalisten ter wereld ooit. En misschien wel tot de top vijf daarvan. Wat een stem, wat een soul, wat een gevoel voor timing en wat een frasering. Wat een power en wat een subtiliteit. En zo zuiver. In mijn verbeelding moeten zelfs de engelen in de hemel kippenvel gekregen hebben toen ze voor het eerst Eva Cassidy hoorden zingen. Na haar dood op drieëndertigjarige leeftijd (1996) brak ze pas door bij het grote publiek en werd ze een voorbeeld en voorloopster voor artiesten als Katie Melua en Joss Stone. But nobody beats Eva. Ze dreef platenmaatschappijen tot wanhoop omdat ze eigenlijk alleen maar bestaande nummers coverde en daarbij vooral koos voor jazz, soul, gospel en folkliedjes. Dat is dan ook haar erfenis. Maar wát voor erfenis! Ze heeft zich de songs eigen gemaakt, zoals ook Johnny Cash dat deed – en haar versies zijn dikwijls mooier dan de originelen.

Nu is Simply Eva uit. Is dat een waardevolle aanvulling op haar bestaande werk? Ja en nee. Nee, in die zin dat het gaat om allemaal liedjes die we al van haar kennen. Ja, omdat het dit keer gaat om een geheel akoestische versie: alleen Eva met haar gitaar. En ook gitaarspelen kán ze. Luister maar eens naar bijvoorbeeld Kathy’s Song (or. Paul Simon) en Time After Time (or. Cindy Lauper). Een ‘must’ voor fans dus en een mooie introductie voor hen die Eva nog niet kennen.

Tracklist:

1. Songbird
2. Wayfaring Stranger
3. People Get Ready
4. True Colors
5. Who Knows Where The Time Goes
6. Over The Rainbow
7. Kathy’s Song
8. San Fransisco Bay Blues
9. Wade In The Water
10. Time After Time
11. Autumn Leaves
12. I Know You By Heart

3 gedachtes over “recensie Simply Eva by Eva Cassidy

1. Pingback: Recensie Seasons Of My Soul by Rumer « mousique

2. Nederlandse muziekjournalist schrijft biografie van Amerikaanse zangeres Eva Cassidy

Op 15 februari 2012 verschijnt wereldwijd de biografie ‘Behind the Rainbow’ van de vijftien jaar geleden overleden Amerikaanse zangeres en kunstenaar Eva Cassidy.
    De Nederlandse muziekjournalist Johan Bakker (1961) sprak uitgebreid met Eva’s vrienden, collega’s en familie in Washington DC en Maryland. Hierdoor geeft hij een unieke kijk op het leven van ‘ The Shy Genius’, zoals zij ook wel wordt genoemd.

Eva Cassidy (Washington DC, 2 februari 1963 – Bowie (Maryland), 2 november 1996) is tijdens haar leven niet echt bekend, maar postuum bereikt haar muzikale roem grote hoogten. Het populaire Britse popprogramma Top of the Pops vertoont twee jaar na haar dood een tape met Cassidy’s versie van ‘Over the Rainbow’. Het nummer is amateuristisch gefilmd tijdens een optreden in jazzclub Blues Alley in Washington DC, maar raakt een gevoelige snaar bij de Britten. Eva bereikt de nummer 1 positie op de Britse hitlijsten en sindsdien zijn er van haar albums, zoals Songbird miljoenen exemplaren verkocht. Ook in Nederland doet haar muziek het onverminderd goed. De authentieke stem van Eva ontroert velen en ze is een voorbeeld voor andere artiesten.

Maar wie was Eva Cassidy? (www.evacassidy.nl) Waarom bleef een zangeres van haar kaliber zo lang onbekend? Waarom sloeg ze een platencontract van het prestigieuze jazzlabel Blue Note af? Hoe zit het met de beeldende kunst die ze ook maakte? Schreef ze zelf nummers? Waarom woonde ze op haar 33ste nog altijd bij haar ouders? Had haar vroege dood aan de gevolgen van huidkanker voorkomen kunnen worden? Waarom kunnen Eva’s ouders en haar vroegere bandleden niet meer samen door een deur?
    Biografie ‘Behind the Rainbow’

In de 200 pagina’s tellende biografie doet Johan Bakker verslag van een zoektocht naar de ware Eva Cassidy. Het is een kleurrijke en verrassende tocht die de lezer meeneemt van het Duitse Rijnland, waar Eva’s moeder is geboren, via de groene heuvels van Ierland waar de Cassidy familie vandaan komt, tot in Maryland (VS) waar Eva nooit echt heeft kunnen aarden. Haar succes begint in IJsland, waar haar broer Dan naar toe verhuisde, maar door Eva’s vroege dood blijft het bij deze voorzichtige aanzet.

Eva’s gedachtegoed wordt in dit met warmte geschreven boek voelbaar. Dit maakt deze biografie tot een gedegen analyse, maar vooral tot een levendig monument voor een vrouw met een uniek talent. Omnibus Press, Londen / New York, de grootste uitgever van muziekbiografieën, brengt dit boek 15 februari uit. Het is bij de betere boekhandel in Nederland te koop en te bestellen via internet.

De Rotterdamse boekhandel Donner / Selexyz organiseert rondom de verschijning van dit boek een feestelijke presentatie op 24 maart. Zangeres Margriet Sjoerdsma zal daar Eva Cassidy songs uitvoeren.

3. Wow Vincent, bedankt voor deze recensie en tip! Ik ga kijken of ik daarbij kan zijn de 24e en ben erg benieuwd naar het boek. Ik had al een mooi stuk over dit boek gelezen in het blad CV Koers. Goed dat je het hier onder de aandacht brengt!