Recensie: On Joyful Wings – Seven Swans Reimagined

Sweet Relief was een serie compilatie cd’s waarbij een aantal bevriende muzikanten nummers van bijvoorbeeld Victoria Williams of Vic Chesnutt coverden, waarna de opbrengst naar de desbetreffende artiest ging, om te kunnen voorzien in ziektekosten. Seven Swans Reimagined is ook een benefiet cd, nu is er echter niet gekozen uit een willekeurig aantal nummers, maar is het meesterlijke album Seven Swans van Sufjan Stevens in zijn geheel gecovered. Dat wil zeggen, het nummer Abraham ontbreekt nog, maar volgens de site zal die snel volgen.

Dit project, wat de naam On joyful wings heeft meegekregen, bestaat uit een aantal muzikanten uit verschillende hoeken. Sommige waren mij bekend, anderen niet. Sommige komen uit de christelijke scene, anderen niet. Grote christelijke namen op het album zijn die van Derek Webb, die In the devil’s territory covert en die van David Crowder Band die The Transfiguration coveren. Het verbaast me om deze gevestigde namen op dit album aan te treffen. Ik begreep dat in het begin Sufjan Stevens nogal omstreden was in de christelijke scene in de Verenigde Staten. Zo werd er door christenen gedemonstreerd bij de ingangen van de zalen waar hij optrad. Maar dat is blijkbaar verleden tijd. Ik moet zeggen dat de nummers van Sufjan Stevens wel het beste in deze christelijke muzikanten naar boven brengt.

Andere namen die voorbij komen zijn oa Bonnie Prince Billy (All the trees of the field will clap their hands), Unwed Sailor (Sister), DM Stith (A good man is hard to find) en Halfhanded Cloud (He woke me up again). De nummers zijn over het algemeen ingetogen en creatief uitgevoerd, waarbij de artiesten, voorzover ik ze ken, dicht bij hun eigen geluid gebleven zijn. Een bijzonder mooie uitvoering is To be alone with you door Joshua James. Never heard of de beste man, maar wat een stem! En wat een intense uitvoering. Nu is dit sowieso al een van de mooiste liedjes die ik ken, maar hij weet er toch nog weer wat aan toe te voegen.

Kortom, een erg sympathiek project, met verschillende namen en ook nog eens voor een goed doel. Wat nog eens duidelijk wordt omderstreept is wat een geniaal album Seven Swans eigenlijk is. Wat een mooie liedjes, waar zelfs als ze door hele diverse muzikanten worden uitgevoerd, weinig mee kan misgaan.

Te luisteren op: http://onjoyfulwings.bandcamp.com/album/seven-swans-reimagined

6 gedachtes over “Recensie: On Joyful Wings – Seven Swans Reimagined

  1. Mooie recensie. Ik had die liedjes vorige week via Bandcamp ook al beluisterd. Erg mooi gedaan, maar je hebt gelijk: het origineel valt niet te overtreffen. Ik vind Seven Swans Sufjans mystieke album en tegelijk is het ook behoorlijk apocalyptisch bijvoorbeeld, neem het titelnummer.
    Het jammere vind ik trouwens wel dat dit coveralbum niet in fysieke toestand is te bestellen. Ik houd niet zo van downloads.

    Goed dat die genoemde gospelartiesten zich helemaal niets van die ‘inquisitie’ van funda-christenen in de USA aantrekken. Dat biedt weer hoop.

  2. Leuk project, met toch niet de minste namen. bevestigd onomwonden de status van Master Stevens.
    DM Stith doet ook mee, waar ik momenteel (weer) naar aan het luisteren ben; deze week post ik een recensie van deze `coming man’ uit Sufjans stal. Stay tuned!

    • Dat nummer dat DM Stith covert (‘A good man is hard to find’) is trouwens geïnspireerd op het gelijknamige verhaal van Flannery O’ Connor, een geweldige schrijfster uit het diepe zuiden van The States. Ook zij was en is behoorlijk omstreden bij bepaalde christenen vanwege haar gewelddadige en waanzinnige romanfiguren, maar mij vertellen ze juist zoveel over de genade.

      Ik ben erg benieuwd naar jouw recensie Peter, want DM Stith verdient ook hier alle aandacht. Zijn albums zijn stuk voor stuk prachtig.

  3. “Ik begreep dat in het begin Sufjan Stevens nogal omstreden was in de christelijke scene in de Verenigde Staten. Zo werd er door christenen gedemonstreerd bij de ingangen van de zalen waar hij optrad.”
    Dit is nieuw voor mij! Interessant. Is hier meer over te vinden. Ik heb het idee dat Sufjan behoorlijk ‘christelijk geaccepteerd’ is. Bij Xnoizz wordt hij vaak genoemd, zanger van Sons of Korah is fan.

    Verder vind ik het ook wel jammer dat het alleen een download is. Wil het wel graag nog gaan beluisteren.

Reacties zijn gesloten.