Ere wie ere toekomt

Kerkmuziek: oubollig en stoffig. Nee, hoeft niet. De huisband van de Gereformeerde Kerk in Middelburg, Geliefden genaamd, bewijst dat het ook anders kan. Gekleed in traditionele klederdracht en gegroepeerd rond het harmonium, liedboek in de hand, dat meen je toch niet? Maar hé, staat daar nu een electrisch gitaar? Toch even luisteren. Hoor ik daar Sufjan Stevens, of is het toch Arcade Fire? De teksten zijn uit de oude doos (hoewel soms toch verrassend modern `vertaald’), maar de muziek is lekker. Ik kan een glimlach niet onderdrukken. En stiekem luister ik nu dus voor het eerst sinds jaren weer eens naar echte kerkmuziek. Hebben de jongens en meisjes uit Middelburg toch maar mooi voor elkaar gekregen…

beluister of bestel het album op bandcamp.

6 gedachtes over “Ere wie ere toekomt

  1. 1, 7, 9 en 11 springen er wel uit wat mij betreft. Flinke Sufjan invloeden inderdaad. Mooie start. Mag van mij nog wel meer haakser staan op oorspronkelijke uitvoeringen.

  2. ja, ik ben het met David eens. Eerste nummer is erg mooi, dat komt van the Welcome Wagon. Ik vind het leuk wat ze met de nummers doen, maar het is wel een beetje summier. Wel mooie instrumentatie.
    Ik hink een beetje op twee gedachten: ik vind het erg cool wat ze doen, maar het neigt ook naar het saaie.
    (maar misschien hoort die spanning wel bij kerkmuziek)

  3. Leuk hoor! Ik ging hier iets vervelends typen over boer-zoekt-vrouw-authenticiteit, maar doe het lekker niet.

    @Siestheday #9 komt uit “Psalmen voor nu”, of misschien wist je dat. Vind deze versie wel veel leuker dan die op de Pvn cd. 🙂

    • Op hun Facebookpagina geven ze de volgende inspiratiebronnen: Sufjan Stevens, Emil Svanangen, David Bazan, Vito & Monique Aiuto, David Eugene Edwards, Leonard Cohen, Anthony Hegarty, Isaac Wardell, Mason Neely, Alan Sparhawk & Win Butler. Kortom: smaak hebben ze wel!!
      En één van de zangers is Arjan van Wijk, ook bekend van People get ready (hier eerder door Peter besproken), en voorheen zanger van This beautiful mess en Brown Feather Sparrow. Arjan zingt dus niet alleen op poppodia, maar ook op het liturgisch centrum! Ik vind die combinatie heel boeiend en hij staat in een goede traditie: Sam Cooke, Aretha Franklin, enz.

      • Over die inspiratiebronnen: dat is ook wel te horen. Een paar van die mensen zitten bij Bifrost Arts en die doen natuurlijk ongeveer hetzelfde.

  4. ben het met (sommigen van) jullie eens: niet alles is even spannend (geld overigens ook voor PvN, waar ik ook wel eens iets van gehoord heb). toch vind ik het een leuk initiatief en daarom vermeldenswaardig hier.
    de knipoog naar de traditie (die overigens vast niet alleen een knipoog is) kan ik ook erg waarderen.

Reacties zijn gesloten.