Recensie: Mission Bell by Amos Lee

Uit eigen ervaring kan ik zeggen dat als je een tijdje optrekt met de jongens van Mousique, er een wereld van muziek voor je open gaat. Maar eerlijk is eerlijk, dat is één kant van het verhaal. De andere kant is dat die wereld dan ook weer kleiner is dan je in eerste instantie denkt.

Zo kwam ik de kakelverse cd van Amos Lee tegen. Voor mij een redelijk onbekende artiest. Maar wat blijkt? Het album is geproduceerd door Joey Burns van Calexico (zie de comments bij recensie Chatham County Line) en krijgt ook muzikale ruggesteun van de Calexico muzikanten. Sam Beam, die we in de vorm van Iron & Wine onlangs recenseerden, verleent ook zijn medewerking.Verder dragen bekenden als Lucinda Williams en Willie Nelson hun nootje bij.
Na een beetje zoeken kwam ik er achter dat de muziek van Amos Lee vaak omschreven wordt als Folk-Soul. Een singer songwriter die invloeden van jazz, soul en folk bij elkaar brengt en op dit album zelfs onmiskenbaar country, blues en pop invloeden verwerkt. Zijn stem opvallend eigen, een ‘easy-going voice’ met een rauw randje.

De cd staat vol met heerlijke luisterliedjes waarvan sommige meteen klikken en blijven hangen. Learned a Lot, Flower en Clear Blue Eyes zijn daar voorbeelden van. Een mix van invloeden is duidelijk hoorbaar en maakt de muziek voor een breed publiek toegankelijk. Degelijk, muzikaal, hoge kwaliteit en een eigen geluid. Wat mij betreft een heleboel pluspunten. Zijn er ook minpuntjes? Tja, misschien wel. ‘Makkelijk’ is dan het woord dat ik zou gebruiken. Wat mij betreft mocht het af en toe wat spannender, wat uitdagender zijn. Maar misschien is dat soort commentaar, van achter je laptop, wel weer heel erg makkelijk…

UPDATE 01-2012
Zoals je wellicht hebt kunnen zien is Amos Lee in mijn top 10 lijst geeindigd in 2011. Ik heb de cd erg vaak gedraaid en ben ‘m nog steeds niet beu. De minpuntjes zijn in de loop van het jaar gewoon weggesleten. Ik kan er niets aan doen … het is en blijft een heerlijke cd.

6 gedachtes over “Recensie: Mission Bell by Amos Lee

  1. @David,

    ik kende Amos Lee wel al van eerder werk, maar vond hem (tot nu toe in elk geval) – inderdaad – wat erg `makkelijk’ (lees: niet spannend). hij zou een broertje van Norah Jones kunnen zijn.
    nu jij namen van Calexico en I&W noemt die hebben meegewerkt aan dit album denk ik: misschien toch even checken…

    ik laat je nog eens weten wat ik er van vind.

    groet,

    peTer

  2. over makkelijk commentaar vanachter je laptop: daar zijn we toch voor? Stel je voor dat je alleen kritiek zou kunnen hebben als je het zelf beter kunt. Dat zou nogal jammer zijn..

  3. Och, ik zou zo tekenen voor het model waarin wij betere muzikanten zijn dan degene die wij recenseren 🙂 Maar je begrijpt de wordplay toch wel?

  4. Zo, nou ik vind dit dus te gek. Wat een plaat! Goeie stem, relaxte sound, erg lekker. Ook de teksten vind ik sterk. En dan nog bijdragen van Sam Beam, Lucinda Williams, Willie Nelson. Deze gaat in mijn jaarlijstje komen…

Reacties zijn gesloten.