Recensie: Philharmonics by Agnes Obel

Een tijdje geleden luisterde ik via de luisterpaal voor het eerst naar de Deense Agnes Obel en haar debuut Philharmonics. Ongemerkt raakte ik een beetje betoverd. Wanneer je louter positief wilt zijn over deze cd, kun je dit gerust zeggen: van een betoverende schoonheid. Obel zingt mooie, kalme liedjes, waarbij ze heel sober en spaarzaam begeleid wordt, meestal slechts door een piano en een cello. Songs als Just So en Riverside zijn bijna hypnotiserend, ze voeren je mee naar andere werelden. Dat de teksten poëtisch zijn en een rijke verbeeldingskracht bezitten werkt daar ook aan mee. Vergelijkingsmateriaal? Ken ik niet. Ergens doet haar stem me in de verte soms denken aan die van Karin Bergquist van Over The Rhine en de nadruk op de piano aan Tori Amos. Het is luisterpop, folk, indie, met klassieke invloeden. Liedjes die groeien en die een goed luisterend oor verdienen.
Wanneer je wat gemener bent,  zou je ook wat anders kunnen zeggen dan ‘van een betoverende schoonheid’, namelijk: van een slaapverwekkende saaiheid. Het kabbelt allemaal wel wat erg rustig voort. Het hangt wellicht een beetje van je ‘mood’ af. Hoe het ook zei: rustgevend is het. Perfecte achtergrondmuziek voor in de late uurtjes, of luistermuziek voor met een koptelefoon op je hoofd en een glas wijn in je hand.

6 gedachtes over “Recensie: Philharmonics by Agnes Obel

1. ik heb net de film Submarino van Thomas Vinterberg gezien. Indrukwekkend en een aantal liedjes van Agnes Obel op de soundtrack werken erg mee!!

• zeker, indrukwekkende film, goeie regisseur ook die wel meer briljante films op zijn naam heeft staan (zoals Festen bv.)